معاون وزير راه به ايسنا خبر داد: سومين جعبه سياه پيدا شد بزرگ‌ترين قطعه اجساد به اندازه كف دست است به دنبال اخذ فتواي مراجع تقليد براي چگونگي تدفين هستيم

معاون وزير راه از پيدا شدن سومين جعبه سياه هواپيماي توپولف 154 شركت هواپيمايي كاسپين كه روز گذشته در مسير تهران- ارمنستان سقوط كرد، خبر داد و گفت: با توجه به شدت سانحه جسدي وجود ندارد؛ قطعات اجزاي انساني به صورت بسيار خرد و ريز هستند كه براي چگونگي تفكيك، تحويل و دفن جان باختگان ايراني و ارامنه به دنبال اخذ فتواي مراجع تقليد هستيم.

احمد مجيدي - رييس كارگروه بررسي مديريت سانحه سقوط هواپيماي توپولوف كاسپين - در گفت‌وگو با خبرنگار راه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تاكيد كرد: با توجه به اين كه بزرگترين قطعات اين اجساد به اندازه يك كف دست است به دليل انفجار عظيم و شدت حادثه و اينكه هواپيما بيش از 20 تن سوخت داشته است كه براثر برخورد با زمين و انفجار ايجاد شده، تمام سرنشينان و قطعات تكه تكه و در شعاع وسيعي پراكنده شده‌اند لذا احتمال اين كه بتوان قطعه‌اي را شناسايي كرد و تحويل بازماندگان داد در كوتاه‌مدت عملي نيست.

وي در پاسخ به اين كه آيا هنوز قطعاتي از اجساد جان باختگان حادثه باقي مانده است يا خير؟ گفت: خير، تصور مي‌شود قطعاتي باقي نمانده باشد و همه آن‌ها را جمع‌آوري و به پزشكي قانوني تهران منتقل شده است.

معاون كارآفريني و مديريت بحران وزير راه و ترابري درباره سوخته شدن اجساد گفت: در محل حادثه آتش سوزي زيادي نبوده و هواپيما منفجر شده است.

باتوجه به شدت حادثه جسدي وجود ندارد

او تصريح كرد: با توجه به شدت حادثه جسدي وجود ندارد؛ قطعات اجزاي انساني به صورت بسيار خرد و ريز هستند كه به دنبال اخذ فتواي مراجع تقليد هستيم چراكه قطعات بدن مسافران كه به شكل بسيار ريز و خرد يافت شده و در كوتاه‌مدت قابل شناسايي نيست لذا بايد مراجع تقليد فتوايي درباره چگونگي تفكيك و تحويل و دفن صادر كنند.

ارسال نامه پزشكي قانوني به مراجع تقليد

وي با بيان اينكه در اين راستا پزشكي قانوني طي نامه‌اي به مراجع تقليد صدور فتوا در اين‌باره را خواستار شده است، گفت: با توجه به زياد بودن و بسيار و خرد بودن قطعات نمي‌توان در كوتاه مدت افراد را شناسايي كرد و انجام آزمايش روي اين قطعات زياد و خرد زمان‌بر است و چند روزي زمان لازم دارد.

به گفته مجيدي از 168 نفر سرنشين اين هواپيما 47 نفر ارمني هستند كه پنج نفر تبعه ارمنستان و گرجستان و 42 نفر ديگر هموطنان ارمني بوده‌اند.

رييس كارگروه حمل‌ و نقل سازمان مديريت بحران كشور افزود: براي پنج نفر ارمني تبعه ارمنستان و گرجستان بايد با وزارت امور خارجه هماهنگي صورت گيرد.

درخواست از بازماندگان جانباختگان سانحه

وي از بازماندگان جانباختگان اين سانحه دلخراش تقاضا كرد: براي اينكه هماهنگي‌ها در دقيق‌ترين حالت صورت گيرد و مجوزهاي لازم اخذ گردد مهلت و فرصت قائل شوند.

سومين جعبه سياه پيدا شد

مجيدي با اعلام پيدا شدن سومين جعبه سياه هواپيما، گفت: جعبه‌اي كه امروز بعدازظهر پيدا شده سالم و قابل استفاده است اما دو جعبه سياه قبلي يافت شده آسيب ديده بود كه اميدواريم در ادامه جست‌وجوها قطعات ديگر آن را پيدا كنيم.

وي افزود: از 11 كارگروه تخصصي يكي از گروه‌ها اطلاعات و جعبه‌هاي سياه يافت شده را بررسي مي‌كند و گروه‌هاي ديگر در زمينه‌هايي همچون سوابق سلامت كادر پروازي از چندين روز قبل تا روز پرواز را بررسي مي‌كنند. بنابراين بايد نتيجه بررسي 11 گروه مشخص شود؛ همچنين شايد لازم باشد قطعات هواپيما به مراكز علمي - تخصصي همچون دانشگاه تهران ارسال شود.

او تصريح كرد: نتيجه قطعي علت سقوط پس از مشخص شدن نتايج 11 كارگروه معين مي‌شود و اكنون براي اعلام علت قطعي سقوط زود است.

احتمال ارسال جعبه‌هاي سياه به شركت سازنده هواپيما

رييس كارگروه حمل‌ و نقل سازمان مديريت بحران كشور با اشاره به ورود پنج كارشناس روسي براي بازخواني نوارهاي جعبه‌هاي سياه به كشور، گفت: اگر لازم باشد كارشناسان روسي از محل حادثه بازديد كنند مشكلي وجود ندارد؛ با توجه به اينكه دو جعبه سياه يافته شده آسيب ديده است احتمال دارد اين اطلاعات به شركت سازنده هواپيما (روسيه) ارسال شود.

وي افزود: با توجه به اين كه تنها مرجع صلاحيت دار قانوني در كشور براي اعلام قطعي علت سانحه كميسيون بررسي سوانح سازمان هواپيمايي كشوري است و فرد ديگري نمي‌تواند رسما اظهارنظري كند.

بازديد وزير راه از محل حادثه ضرورتي ندارد

رييس كارگروه بررسي اين سانحه هوايي همچنين در پاسخ به اينكه آيا وزير راه و ترابري و سرپرست سازمان هواپيمايي كشوري از محل حادثه بازديد داشته‌اند؟ گفت: خير، ضرورتي براي بازديد وجود ندارد چرا كه متخصصان امر بايد در محل حادثه براي بررسي‌ها حضور داشته باشند كه همه متخصصان و كارشناسان لازم حاضر هستند.

انتهاي پيام

  • پنجشنبه/ ۲۵ تیر ۱۳۸۸ / ۱۶:۵۷
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 8804-11801
  • خبرنگار : 71251