قائم مقام كيفيت و محصول ايران‌خودرو درگفت‌وگوباايسنا: توجيه فني و اقتصادي "رانا" تا دو هفته ديگر مشخص مي‌شود

تا دو هفته آينده بحث توجيه فني و اقتصادي رانا مشخص مي‌شود. ميرجواد سليماني ـ قائم مقام كيفيت و محصول ايران خودرو ـ درگفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اظهار اين مطلب خاطرنشان كرد: طرح فعلي با توجه به شرايط جديد اقتصادي داخلي و جهاني كه به وجود آمده بايد مجددا ارزيابي شود كه با قيمت قبلي قابليت فروش دارد يا نه و اين‌كه توجيه فني اقتصادي پروژه مسجل ‌شود. وي در پاسخ به اين‌كه مگر اين پيش‌بيني‌ها قبلا انجام نشده بود؟ گفت: قبلا بر مبناي شرايط محيطي آن زمان پيش‌بيني‌ها انجام شده بود، ولي هم اكنون شرايط تغيير يافته و بازار به هم ريخته است و به دليل اين‌كه بازار متفاوت شده، بايد شرايط قبلي مورد بازنگري قرار گيرد. سليماني در باره اين كه در زمان تعريف چنين پروژه‌هايي اين تاخير و مشكلاتي كه بر سر راه پروژه به وجود مي‌آيد، در نظر گرفته مي‌شود، گفت: بحث تاخير مطرح نيست. بحث ما ارزيابي بازار است. كسي فكر نمي‌كرد كه وضعيت بازار جهاني به اين شكل به همه بريزد و تمام صنايع خودروسازي پروژه‌هاي خود را مورد ارزيابي مجدد قرار دادند. سليماني در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين‌كه آيا قيمت پايه 10.5 ميليون توماني باعث تعويق در اجراي پروژه شد؟ گفت: بر مبناي طرح توجيه فني اقتصادي كه تعيين مي‌شود، قيمت نيز همان موقع مشخص مي‌شود. بايد مشخص شود كه قيمت تمام شده با توجه به وضعيت فروش و بازار جديد چقدر است و پس از آن مشخص شود كه پروژه توجيه فني و اقتصادي دارد يا نه. وي درباره اين‌كه رانا در حال حاضر بيشتر با مشكلات فني روبه روست يا اقتصادي؟ گفت: مشكلات فني وجود ندارد و بحث توجيه فني اقتصادي پروژه مطرح است. اطلاع دقيقي از هزينه‌ پروژه ندارم، ولي دو هفته ديگر اعلام مي‌كنيم كه طرح توجيه فني اقتصادي دارد يا نه. او درباره اين كه آيا امكان دارد پس از دو هفته به اين نتيجه برسيد كه محصول توليد نشود؟ اظهار كرد: بعد از اين هزينه‌ها بايد بتوانيم پروژه را اقتصادي كنيم. خودرو مجموعه‌اي از تعداد زيادي قطعه است و طراحي آن براساس مشخصات خاصي است. ممكن است در طراحي آن تغييراتي ايجاد شود؛ البته اين موضوع در صورت اقتصادي نبودن پروژه مطرح است و سعي در كاهش هزينه‌ها داريم. وي درباره اين‌كه پس سياست ارزان سازي رانا را در پيش گرفته‌ايد، گفت: روش‌هاي مختلفي وجود دارد. البته اين تغييرات هم مشخص نيست كه انجام شود، چرا كه ممكن است طرح داراي توجيه اقتصادي باشد. اگر اين طور باشد نيازي به اين تغييرات نيست. قائم مقام كيفيت و محصول ايران خودرو درباره اين كه اگر طرح توجيه اقتصادي داشته باشد، محصول چه زماني عرضه مي‌شود؟ گفت: برنامه زمان‌بندي آن بايد در برنامه امكان سنجي مشخص شود. زمان‌بندي عرضه مصول مجددا بايد ارزيابي شود. اين‌كه امسال يا سال آينده عرضه شود به طرح توجيه فني اقتصادي پروژه مرتبط است. وي افزود: در صورت مشخص شدن توجيه اقتصادي پروژه بايد تامين منابع آن نيز پيش‌بيني شود و با اين طرح مشخص مي‌شود كه مي‌توان با اين منابع محصول را امسال عرضه كنيم يا بخشي از كار را به سال آينده موكول كنيم. او درباره اين‌كه طرح به چه ميزان منابع نياز دارد؟ گفت: اين مساله بستگي به طرح توجيه فني اقتصادي دارد كه تا دو هفته آينده مشخص مي‌شود. انتهاي پيام
  • سه‌شنبه/ ۲۳ تیر ۱۳۸۸ / ۱۳:۱۸
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8804-10652
  • خبرنگار :