دبير انجمن قطعه‌سازان: حذف رنوپارس به صلاح نيست رنوپارس 70ميليارد تومان به قطعه‌سازان ايراني بدهكار است

در شرايط كنوني كه كشور نياز به سرمايه‌گذاري خارجي دارد، حذف رنو پارس به صلاح صنعت خودرو و قطعه‌سازي نيست. محمدرضا نجفي منش ـ دبير انجمن قطعه‌سازان ـ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اظهار اين مطلب خاطرنشان كرد: پيشنهاد ما اين است كه كار با تعامل و توافق هر چه بيشتر جلو رود؛ به ويژه اين كه ما نياز به جذب سرمايه‌گذاري خارجي داريم. وي خاطرنشان كرد: حضور رنو پارس در ايران فلسفه ديگري داشت، چرا كه دانش فني را نيز به ما منتقل و موجب رشد قطعه‌سازان شد. او درباره اين كه وزير صنايع نيز موافق حذف اين شركت در راستاي تسهيلات تامين قطعه تندر90 بوده، با اعلام اين‌كه پيشنهاد وزير در راستاي تامين قطعه از منبعي ديگر بود، گفت: مشكل مربوط به جايي ديگر است؛ چرا كه مشكل رنو پارس مربوط به كمبود نقدينگي است. نجفي منش با تاكيد بر اين‌كه در فرهنگ اروپايي‌ها اين‌كه شركتي دير پول خود را بگيرد، جايي ندارد، گفت: جالب است كه بدانيد قطعه‌سازان رنو و پژو در تركيه با توجه به اين‌كه توليدشان كاهش يافته، ولي پرداختي‌هاي خود را به ساعت دريافت مي‌كنند. او درباره نتايج حذف شركت رنوپارس توضيح داد: وقتي قراردادي امضا شد، طرفين بايد كار را به سرانجام برسانند، اما متاسفانه كارها آنگونه كه بايد و شايد پيش نمي‌رود و 99 درصد از وقت مديران صرف گرفتن مطالباتشان مي‌شود. يك مثل در فرهنگ اروپايي‌ها وجود دارد كه وقتي پولي نباشد قطعه‌اي هم در كار نيست. (NO MONEY NO PEACE) وي در مورد وضعيت توليد داخلي تندر90 نيز گفت: اگر ورودي مواد اوليه خوب باشد، خروجي آن نيز خوب است. همه 50 قطعه‌ساز تندر 90 ظرفيت توليد كافي را دارند و رنو بر اساس مصرف سفارش‌گذاري كرده است. او با اشاره به اين‌كه در حال حاضر بدهي رنوپارس به قطعه‌سازان چيزي حدود 60 تا70 ميليارد تومان است، يادآور شد: پرداخت‌هاي رنو پارس به قطعه‌سازان تا قبل از بحران خوب بود و هم اكنون تنها مشكل، كميود نقدينگي است. چرا كه توليد مشكلي نداشته و با كم شدن بدهي پارس خودرو وضعيت توليد اين شركت بهبود يافته است. البته ايران خودرو با توجه به اين كه حدود 70 ميليارد تومان بدهي دارد، هنوز توليدش به حد مطلوب نرسيده است. نجفي منش تاكيد كرد: قرار بر اين بود كه دو شركت خودروساز ايران خودرو و پارس خودرو هر كدام به توليد 150هزار دستگاه در سال دست يابند، زيرا كه حداقل توليد يك پلنت توليدي حدود 100 هزار دستگاه است كه تاكنون اين رقم نيز محقق نشده است. وي خاطرنشان كرد: نكته دومي كه باعث شده ايران خودرو روي اين خودرو متضرر شود، دخالت وزارت صنايع و معادن در تعيين قيمت اين خودرو بوده است؛ چرا كه بايد بازار، قيمت خودرو را تعيين كند و به همين دليل اين خودرو در حاشيه ضرر به فروش مي‌رسد. او واردات را يكي از آفت‌هاي صنعت خودرو دانست و تاكيد كرد: هم اكنون در صنعت قطعه‌سازي زيرساخت‌هاي خوبي بنا نهاده شده است. براي اين كه اين صنعت بتواند به حيات خود ادامه دهد، بايد حمايت‌هاي لازم از آن انجام شود. وي افزود: همچنين تورم بيش از 400 درصدي در 10 سال گذشته و افزايش 25درصدي نرخ دلار قدرت رقابت‌پذيري توليدات داخلي را كاهش داده است و به دليل دلار ارزان، شرايط به سمت واردات بيشتر سوق داده شده است. بنابراين مجلس بايد اين صنعت را از آسيب‌پذيري نجات دهد، چرا كه صنعت قطعه‌سازي موجب رشد صنعت خودروسازي شده است. به گزارش ايسنا، چندي پيش وزير صنايع و معادن ضمن موافقت با حذف رنوپارس از پروژه تندر90 اظهار عقيده كرده بود كه با حذف رنو پارس وضعيت تامين قطعه بهبود مي‌يابد، چرا كه قطعه‌سازان داخلي قابليت‌هاي خوبي دارند و تامين بخشي هم كه بايد از طريق واردات انجام شود، با يك قرارداد درازمدت توسط خودروسازان داخلي امكان‌پذير است. انتهاي پيام
  • دوشنبه/ ۲۲ تیر ۱۳۸۸ / ۱۲:۳۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8804-09679
  • خبرنگار :