نبايد مشکل PAP‌ها براي وايمكس‌ تکرار شود! يك كارشناس: چالش‌هاي حوزه مخابرات را نمي‌توان در فضاي مه‌ گرفته حل كرد

لازم است که رگولاتور در مورد توسعه شبکه وايمكس - خدمات اينترنت پرسرعت بي‌سيم - به گونه‌اي عمل کند که پس از چند سال، بار ديگر در حسرت انجام نشدن تعهدات اپراتورهاي وايمكس نمانيم.

سعيد سليماني - کارشناس - در گفت‌وگو با خبرنگار ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) با بيان اين مطلب اظهار كرد: مشکل چندين و چند ساله شرکت‌هاي PAP و شرکت مخابرات ايران که پيش از اين در قالب در اختيار ندادن فضاي کافي براي نصب تجهيزات اين شرکت‌ها ظاهر شده بود، اين بار به بهانه تمکين نکردن شرکت مخابرات ايران به مصوبه رگولاتوري در خصوص كاهش هزينه واگذاري يك زوج سيم به مشتركان، خود را نمايان ساخت.

به گفته وي، اگرچه اين مسأله از ابعاد مختلف قابل بررسي است، اما تاکنون صرفاً به يک نتيجه منجر شده و آن هم توسعه‌ نيافتن خدمات اينترنت پرسرعت در کشور است.

كارشناس گروه علمي تحليلي طيف با اشاره به اينکه اپراتورهاي وايمكس‌ در حال آماده‌سازي شبکه‌هاي خود هستند، افزود:مواردي همچون خالي نبودن فضاي فرکانسي که شبيه مسأله کمبود فضاي PAPها است، نگراني‌هايي را ايجاد کرده است؛ کما اينکه اين اپراتورها از خالي نبودن فضاي فرکانسي، به خصوص در شهرستان‌ها گله‌مند هستند.

وي تأکيد کرد: لازم است که رگولاتور در اينجا به گونه‌اي عمل کند که پس از چند سال، بار ديگر در حسرت انجام نشدن تعهدات شرکت‌هاي وايمكس نمانيم.

او ضمن اشاره به برگزاري هم‌انديشي بررسي مشکلات توسعه اينترنت پرسرعت با حضور مديرعامل شرکت مخابرات ايران و مديران سه شرکت PAP‌ به همت گروه طيف، افزود: چالش‌هاي حوزه مخابرات را نمي‌توان در فضايي مه‌ گرفته و مغشوش، با حرف و حديث و گله و شکايت حل کرد؛ در فضايي که هر يک از مدعيان، سنگ خود را بر سينه مي‌زنند، بايد با گرد هم آوردن بازيگران مختلف و نزديک کردن ديدگاه‌هاي آنان، از آشفتگي اين فضا کاست تا بتوان به تصميم درست رسيد.

سليماني با اشاره به ارائه پيشنهاد مديرعامل شرکت‌ مخابرات ايران براي حل چالش PAP‌ها در اين نشست، تأکيد کرد: اعمال روش‌هاي کارشناسانه و جامع، نه فقط در حل مسائل و چالش‌ها، بلکه بايد در همه تصميم‌گيري‌ها و برنامه‌ريزي‌ها ملاک عمل شود؛ موضوعي که به عنوان مثال، در روند پيشنهاد و تدوين احکام برنامه پنجم در کارگروه تخصصي ارتباطات به آن توجه نشد.

وي در پايان افزود: نحوه واکنش سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي به اين ماجرا ناشي از آن است که اين سازمان بر آن شده به گونه‌اي رفتار کند که نشان دهد واقعاً مستقل و مقتدر است؛ با وجود اين، نگراني و هشدار تحليل‌گران و صاحب‌نظران در مورد ساختار نه‌چندان مطلوب رگولاتوري در مخابرات کشور، همچنان پابرجاست و بايد در جاي خود و به‌درستي براي آن چاره‌اي انديشيد.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۲۰ خرداد ۱۳۸۸ / ۱۰:۳۳
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 8803-10660
  • خبرنگار :