سرپرست برنامه‌ي تعيين عرصه‌ي شوش به ايسنا گزارش داد: اقدام مخرب ساخت هتل در عرصه‌ي شوش بسيار نگران‌کننده است

با وجود اين‌كه چندي پيش كليات عرصه و حريم شهر تاريخي شوش تصويب شد، اما گويا داخل عرصه‌ي شوش و در محدوده‌اي كه قرار بود، هتل اميرزرگر ساخته شود، ساخت‌وساز جديدي آغاز شده است. اين محل پاييز سال گذشته توسط يكي از باستان‌شناسان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خوزستان گمانه‌زني شد و با رسيدن به لايه‌هاي باستاني، ساخت هتل منتفي شد.

در اين‌باره، سرپرست برنامه‌ي تعيين عرصه‌ي شهر شوش در گفت‌و‌گو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: جاي تعجب بسيار است که اميرزرگر اقدام به ساخت هتل درون عرصه‌ي باستاني شهر شوش و مقابل کاخ آپاداناي داريوش هخامنشي کرده است. اين اقدام مخرب، بسيار نگران‌کننده است و بايد هرچه زودتر متوقف شود.

محمدتقي عطايي ادامه داد: پس از بحث‌هاي بسيار، شوراي راهبردي پايگاه شهر باستاني شوش تصميم گرفت، براي به حداقل رساندن تنش‌ها و مشکلات کنوني شهر شوش، محدوده‌ي عرصه قدري تغيير كند. براي اين منظور، جلسه‌اي را با رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خوزستان ـ صادق محمدي ـ در اهواز داشتيم و او نظرهاي خود را بيان کرد که مورد قبول همه بود. طبق اين نظر، محدوده‌ي شهري شوش که در غرب رود شائور قرار دارد، از عرصه خارج شد و درون حريم درجه‌ي يك قرار گرفت که ضوابط خاص خود را دارد؛ اما آن بخش از عرصه‌ي شوش که در شرق رود شائور قرار دارد، هم‌چنان جزو عرصه‌ي شهر شوش باقي مانده و اين براي حفظ و صيانت از ميراث فرهنگي شهر باستاني شوش ضروري است.

وي گفت: تصميم‌هاي اتخاذشده درباره‌ي اين بخش که هتل اميرزرگر نيز در آن قرار دارد، با ارائه‌ي نتايج کاوش‌هاي باغبان کوچک ـ باستان‌شناس ـ در محل احداث هتل اميرزرگر، حاکي از باستاني بودن آن است، يعني هر نوع ساخت‌وساز در اين محل، علاوه بر اين‌که منظر و چشم‌انداز فرهنگي مجموعه‌ي باستاني شوش را مخدوش مي‌کند و مانع ثبت جهاني آن خواهد شد، به تخريب مستقيم لايه‌هاي باستاني منجر مي‌شود و با هيچ منطق، ضابطه و قانوني هم‌خواني ندارد.

او با تأكيد بر اين‌كه شوش يک مجموعه‌ي منحصربه‌فرد ميراث بشري است و نبايد اين‌چنين مثله شود و مورد هتاکي و تجاوز قرار گيرد، اظهار كرد: طبق کاوش‌هاي باغبان، آثار ايلامي و هخامنشي در عمق نيم متري زمين محل احداث هتل اميرزرگر وجود دارند. بنابر نظر او، ساخت هتل در اين قسمت مطلقا ممنوع اعلام شد. نتايج بررسي‌ها و مطالعات ما نيز در فروردين‌ماه 1387 و هنگام تعيين عرصه‌ي شهر شوش مؤيد اين موضوع است.

وي ادامه داد: پيش‌کسوتان و صاحب‌نظران داخلي و بين‌المللي باستان‌شناسي ايران نيز مانند ميرعابدين کابلي، احسان يغمايي، حميد خطيب شهيدي، رمي بوشارلا، کاميار عبدي و محمود موسوي که در زمينه‌ي شوش و خوزستان متخصص‌اند، در گفت‌وگوهاي خود، ساخت اين هتل را در مقابل کاخ آپادانا به‌معني تجاوز آشکار به هستي اين مجموعه دانسته‌اند.

اين باستان‌شناس گفت: هيچ‌كسي مخالف ساخت اين هتل نيست و اين هتل مي‌تواند با 500 متر فاصله و خارج از عرصه‌ي باستاني شوش ساخته شود. کهن‌شهر شوش، هم‌تراز با پارتنون يونان است. اي کاش مي‌دانستيم، امروزه يوناني‌ها چگونه از آثار خود نگهداري مي‌کنند و به جهان عرضه مي‌دارند.

وي يادآوري كرد: اميرزرگر در ماه‌هاي گذشته، يک‌بار ديگر نيز به‌صورت خودسرانه اقدام به خاک‌برداري با ماشين‌هاي سنگين در مقابل کاخ آپادانا کرده بود که با دستور رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خوزستان جلو اين کار گرفته شد.

عطايي با بيان اين‌كه اميدوارم اين‌بار نيز مانند گذشته، توسط سازمان ميراث فرهنگي استان خوزستان هرچه زودتر جلو اين اقدام خودسرانه گرفته شود، افزود: تلاش‌هاي زيادي براي تدوين عرصه‌ي اين مجموعه‌ي باستاني انجام شده‌اند، جلسه‌هاي زيادي در سازمان ميراث فرهنگي کشور برگزار و ساعت‌ها وقت کارشناسان و مديران سازمان صرف تبادل نظر در اين‌باره شده‌اند تا به يک جمع‌بندي درست برسيم که هم منطبق با وضع کنوني شهر شوش باشد و هم شأن و جايگاه اين مجموعه‌ي جهاني رعايت شود. بدون ترديد، ثبت جهاني مجموعه‌ي باستاني شوش به تحولي در وضعيت اين شهر منجر خواهد شد. بنابراين بايد با هم‌دلي در راستاي صيانت از ميراث فرهنگي شوش و معرفي جهاني آن قدم برداشت.

او تأكيد كرد: اداره‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري شهرستان شوش بايد هوشياري و حساسيت بيش‌تري در قبال ميراث فرهنگي داشته باشد و نتيجه‌ي شکايت از اقدام غيرقانوني اميرزرگر پي‌گيري شود و به اطلاع دوست‌داران ميراث فرهنگي برسد.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۲ خرداد ۱۳۸۸ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8803-00566
  • خبرنگار : 71219