در دومين همايش اكوتوريسم تأكيد شد: برنامه‌ريزان پيش از معرفي سايت‌ها توان زيست‌محيطي آن‌ها را بشناسند هيچ مطالعه‌ي علمي درباره‌ي توان درياچه‌ي اوان وجود ندارد

دومين همايش تخصصي اكوتوريسم با حضور معاون رييس‌جمهور و جمعي از علاقه‌مندان و دست‌اندركاران اجرايي حوزه‌ي طبيعت‌گردي برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اسفنديار رحيم‌مشايي صبح امروز (دوشنبه، 21 ارديبهشت‌ماه) در اين همايش، با بيان اين‌كه انسان ناچار است با طبيعت زندگي كند، بيان كرد: زندگي انسان در چارچوب طبيعت تعريف شده و بدون طبيعت، زندگي براي شناخت او تعريف‌نشدني است.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با بيان اين‌كه در طبيعت‌گردي، شاهد شكل‌گيري ظرفيت‌هايي اميدبخشي هستيم، گفت:‌ تعميق انديشه‌ي طبيعت‌گردي در همه‌ي اقشار، بويژه در حوزه‌ي علم و دانش به ايجاد ساختاري ويژه و متفاوت در اين حوزه منجر شده و اشتغال ذهني و عملي دست‌اندركاران فعال حوزه‌ي اكوتوريسم، بسيار قابل توجه است.

رحيم‌مشايي با تأكيد بر اين‌كه واقعيت صنعت اكوتوريسم، امري نيست كه با غفلت ما در سياست‌گذاري ناديده گرفته شود، ادامه داد:‌ من معتقدم، جدا شدن از طبيعت، معلق شدن در زندگي است و اين تعليق معادل مرگ زندگي انساني است.

وي با تأكيد بر تعهد و وظيفه‌ي پژوهشگران نسبت به شناسايي ظرفيت‌هاي طبيعي، اظهار كرد:‌ وظيفه‌ي پژوهشگران است تا ظرفيت‌هاي طبيعي را با زندگي انسان‌ها گره بزنند، چراكه انس با طبيعت پس از شناخت آن به‌وجود مي‌آيد و اين شناخت، انس و الفت انساني را زياد مي‌كند.

او با بيان اين‌كه بايد در طبيعت‌گردي فرصت‌سازي كنيم، گفت:‌ تمام فرهنگ، آداب و رسوم ما رنگي از طبيعت دارند و به‌طور كلي، ادبيات زندگي همه‌ي انسان‌ها تحت تأثير طبيعت است. بايد تلاش كنيم، زمينه‌هاي بازگشت انسان به طبيعت را تعريف و تلاش كنيم تا در سياست‌گذاري كلان و اجرايي كشور با حفظ همه‌ي حساسيت‌ها نسبت به محيط زيست، انسان و طبيعت را دوباره با هم آشتي دهيم.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري افزود: در مسير توسعه، طبيعت‌گردي مانند رودي خروشان است كه قايق گردشگري در آن به پارو زدن نياز ندارد و فقط به بهره‌وري، بازنگري در فرصت‌ها و توانمندي‌هاي اين حوزه وابستگي دارد.

به گزارش ايسنا، محمد بهرام‌زاده ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران ـ نيز در سخناني بدون ارايه‌ي هيچ‌گونه گزارشي از روند شناسايي فرصت‌هاي طبيعت‌گردي در استان تهران و برنامه‌ريزي‌ها با هدف بهره‌وري از اين ظرفيت‌ها، به بيان اهميت منابع طبيعي در ايران باستان و پس از اسلام پرداخت و گفت:‌ آب، خاك، باد و آتش از مظاهر دين زرتشت‌اند و پرهيز از آلوده كردن هريك از اين عناصر، وظيفه و تعهد بزرگي بوده است. با ظهور اسلام عزيز، پرداختن به طبيعت كه در بطن مفاهيم ديني و الهي گنجانده شده بود، مورد توجه و تأكيد قرار گرفت.

لاله دارايي ـ رييس بخش كمك‌هاي كوچك تسهيلات محيط زيست جهاني سازمان ملل متحد ـ نيز با تأكيد بر اهميت سرمايه‌گذاري در جوامع محلي و نقش آن‌ها در اكوتوريسم، بيان كرد: در حوزه‌ي اكوتوريسم به نگاه تخصصي و ويژه در برنامه‌ريزي‌ها و سياست‌هاي كلان نيازمنديم.

وي ادامه داد: برنامه‌ي كمك‌هاي كوچك SGP (جوامع محلي) در 100 كشور جهان از زاويه‌ي محيط زيست و حفظ منابع طبيعي درحال اجراست و مهم‌ترين محور خود را به ضرورت توسعه‌ي جوامع محلي و پررنگ كردن نقش‌ها در حفظ منابع طبيعي معطوف كرده است.

دارايي با بيان اين‌كه موضوع اشتغال‌زايي در ايران بيش از توليد غذا و انرژي به نياز واقعي كشور تبديل شده است، گفت:‌ ما معتقديم، انواع اشتغال‌ها بايد براساس منابع قابل برگشت ايجاد شوند و در اصل به اشتغال‌هايي پايدار تبديل شوند. به همين دليل معتقديم، ظرفيت‌سازي در اكوتوريسم يكي از اين منابع بزرگ و در اختيار ماست.

وي با بيان اين‌كه در حوزه‌ي اكوتوريسم و هرگونه برنامه‌ريزي در آن، نيازمند نظام‌هاي كنترل و مطالعات علمي هستيم، ‌اظهار داشت:‌ متأسفانه در كشور در حوزه‌ي برنامه‌ريزي‌هاي طبيعت‌گردي، كم‌ترين توجه به اين دو مقوله شده است.

رييس بخش كمك‌هاي كوچك تسهيلات محيط زيست جهاني سازمان ملل متحد با بيان اين‌كه بر ضرورت مطالعات علمي و شناخت توان زيست‌محيطي سايت‌هاي اكوتوريسم بسيار مصر هستيم، گفت: ما از برنامه‌ريزان كشور درخواست مي‌كنيم تا پيش از هرگونه اجراي برنامه و معرفي سايت‌هاي اكوتوريسمي نسبت به مطالعات و شناخت توان زيست‌محيطي اين سايت‌ها اقدام كند.

وي بيان كرد: دولت درياچه‌ي اوان را در قزوين به‌عنوان يك منطقه‌ي نمونه‌ي گردشگري معرفي كرده است، درحالي‌كه هيچ‌گونه چشم‌انداز و مطالعه‌ي علمي درباره‌ي توان اين منطقه وجود ندارد و با اندكي جابه‌جايي در اين منطقه، به ميزان قابل توجهي از تخريب آن مي‌توان كاست.

او با بيان اين‌كه درياچه‌ي اوان هيچ مطالعات جامعي ندارد، گفت:‌ در سايت پرنده‌نگاري كاني‌برازان كه به‌عنوان نخستين سايت تخصصي پرنده‌نگاري كشور معرفي شده، چنين مشكلي وجود دارد، چون اين منطقه بدون هيچ ملاحظه‌ي زيست‌محيطي براي اين امر خطير انتخاب شده است.

وي با تأكيد دوباره‌ بر نقش جوامع محلي در توسعه‌ي اكوتوريسم، اظهار داشت: اكنون نقش اين جوامع در طبيعت‌گردي كشور، بسيار كم‌رنگ است. ما معتقديم، گفتن از طبيعت‌گردي، با پرداختن به اين حوزه با حفظ همه‌ي حساسيت‌هاي زيست‌محيطي بسيار تفاوت دارد و نيازمند توجه به مطالعات علمي و آموزش نيروهاي تأثيرگذار محلي است.

دارايي در پايان سخنانش از كميته‌ي ملي طبيعت‌گردي خواست تا بين مفاهيم طبيعت‌گردي و اكوتوريسم تفاوت قايل شود و اين دو حوزه را در سند ملي طبيعت‌گردي كشور از يكديگر تفكيك كند.

به گزارش ايسنا، دومين همايش تخصصي اكوتوريسم تا بعدازظهر امروز در هتل المپيك تهران ادامه خواهد يافت.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ / ۱۱:۴۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8802-13771
  • خبرنگار :