سردار رويانيان خبرداد: احتمال ممنوعيت شماره‌گذاري موتورها درتهران ممنوعيت شماره‌گذاري «رانا» وخودروهاي ايران‌خودرو ديزل وسايپا ديزل شماره‌گذاري اتوبوسهايBRT

رييس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي با اشاره به اين كه موتورسيكلت‌ها تهديد نزديك ما در عرصه حمل و نقل هستند از ارائه طرحي خبر داد كه در صورت تصويب نهايي فروش موتورسيكلت‌ جديد در تهران ممنوع مي‌شود.

به گزارش خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سردار محمد رويانيان روز يكشنبه با اشاره به وجود 6 ميليون دستگاه موتورسيكلت‌ در كشور گفت: متاسفانه تنها 30 درصد از اين موتورسيكلت‌ها پلاك داشته و مابقي حتي پلاك هم ندارند!

وي با اشاره به آغاز طرح «پلاك ملي موتورسيكلت‌ها» افزود: بر اين اساس ديگر هيچ موتورسيكلتي بدون پلاك ملي فروخته نمي‌شود.

رييس پليس راهور ناجا با اشاره به وجود 5/2 ميليون دستگاه موتورسيكلت‌ در تهران گفت: اين در حاليست كه حتي 500 هزار دستگاه موتورسيكلت‌ هم براي پايتخت زياد است.

وي از تهيه طرحي خبر داد كه بر اساس آن ورود موتورسيكلت‌ به شهرها يا فروش آنها منطقه‌اي مي‌شود.

رييس پليس راهور ناجا تصريح كرد: در صورت تصويب اين طرح، فروش موتورسيكلت‌هاي جديد در تهران و شهرهايي مثل قم و يزد ممنوع مي‌شود.

وي همچنين در خصوص موتورسيكلت‌هاي پلاك قديمي، گفت: امسال اين موتورسيكلت‌ها به صورت مرحله‌اي براي تعويض پلاك فراخوان خواهند شد.

گواهينامه هوشمند از اوايل خرداد در تهران صادر مي‌شود

رييس پليس راهور ناجا با اشاره به راه‌اندازي سيستم گواهينامه هوشمند در كشور گفت: اين طرح مراحل آزمايشي خود را سپري كرده است و بر اين اساس تا اوايل خرداد ماه به صورت اجرايي در تهران آغاز مي‌شود و پس از آن در سراسر كشور توسعه مي‌يابد.

وي با اشاره به اين كه ظرفيت توليد حدود 3 ميليون گواهينامه هوشمند در سال ديده شده است، افزود: بر اين اساس از خرداد ماه سال جاري تمامي گواهينامه‌هاي جديدالصدور هوشمند بوده و گواهينامه‌هاي قديمي نيز در زمان تعويض هوشمند خواهند شد.

به گزارش ايسنا، رييس پليس راهور ناجا تصريح كرد: بدين ترتيب با راه‌اندازي سيستم گواهينامه هوشمند در سراسر كشور 50 درصد تخلفات رانندگي بدون نياز به حضور فيزيكي پليس كاهش مي‌يابد؛ چرا كه تمامي سوابق تخلفاتي رانندگان در اين گواهينامه‌ها درج مي‌شود.

اتوبوسهاي BRT شهرداري تهران از اين هفته شماره‌گذاري مي‌شوند

وي با اشاره به اين كه يكي از درخواست‌هاي شهردار تهران در جلسه با رييس‌جمهوري شماره‌گذاري اتوبوسهاي خطوط تندرو بوده است، گفت: بر اساس پيگيري‌هاي انجام شده در سازمان حفاظت محيط زيست و موافقت رييس‌جمهوري، اتوبوسهاي BRT از اين هفته شماره‌گذاري مي‌شوند.

رييس پليس راهور ناجا در عين حال گفت: اين اتوبوس‌ها بدون هماهنگي با دولت وارد ناوگان شده بودند كه اين امر موجب تاخير در روند شماره‌گذاري آنها شده بود.

580 هزار خودرو فرسوده از رده خارج شده است

وي در خصوص خودروهاي فرسوده گفت: از سال 84 تاكنون حدود 580 هزار خودرو و 50 هزار موتورسيكلت‌ فرسوده از رده خارج شده است.

سردار رويانيان با اشاره به اين كه اسقاط اتوبوس‌ها و كاميون‌هاي فرسوده نيز حدود دو ماه است آغاز شده است، گفت: بر اساس سن مجاز، 5 هزار ميني‌بوس و اتوبوس و 29 هزار كاميون غيرمجاز در كشور وجود دارد كه فعلا با دريافت معاينه فني اجازه تردد آنها داده شده است.

وي با اشاره به وجود 12 هزار تاكسي بالاي سن مجاز در كشور افزود: بدين ترتيب 95 درصد اتوبوس‌ها، 90 درصد كاميون‌ها و 95 درصد تاكسي‌ها در كشور سن مجاز دارند.

تردد خودروهاي فاقد معاينه فني در از ابتداي تابستان در تمامي جاده‌هاي كشور ممنوع است

رييس پليس راهور ناجا در خصوص برخورد با خودروهاي فاقد معاينه فني گفت: از ابتداي تابستان سال جاري بدون هيچگونه بند و تبصره و استثنايي اجازه تردد خودروهاي فاقد برگه معاينه فني در جاده‌هاي كشور داده نمي‌شود و اين مهلت به هيچ عنوان قابل تمديد نيست.

وي با غيرواقعي خواندن آمار خالي بودن 70 درصد ظرفيت مراكز معاينه فني در تهران گفت: اگر واقعا چنين چيزي وجود دارد، مسوولان شهرداري تهران و معاينه فني بايد با راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ هماهنگي كرده و ظرفيت خود را پر كنند.

به گزارش ايسنا، سردار رويانيان يكي از مشكلات عمده در بحث معاينه فني را پايين بودن ظرفيت مراكز موجود دانست و گفت: بر اساس برنامه زمان‌بندي شده در تهران، تمامي خودروهاي بالاي دو سال سن بايد تا ابتداي خرداد ماه معاينه فني دريافت كنند و بعد از آن پليس به شدت با خودروهاي فاقد معاينه فني برخورد مي‌كند.

وي در پاسخ به سوالي در خصوص معاينه فني خودروهاي نيروي انتظامي و راهنمايي و رانندگي تصريح كرد: بيشتر خودروهاي ناجا حدود دو سال سن دارند و مابقي خودروها نيز از طريق خود مراكز پليس معاينه فني دريافت مي‌كنند.

رييس پليس راهور ناجا در پاسخ به سوال ديگري در خصوص اتوبوس‌هاي فاقد استاندارد و معاينه فني كه براي تورهاي دسته‌جمعي استفاده مي‌شوند، گفت: در نوروز امسال در استان قم 500 دستگاه اتوبوس غيراستاندارد دستگاه‌هاي نظامي كه عازم سفر بودند را متوقف كرديم كه اين امر در تابستان نيز با شدت بيشتر ادامه مي‌يابد.

خودروهاي ناايمن قطعا خرداد ماه معرفي مي‌شوند

وي با اشاره به اين كه رانندگان بيشترين نقش را در وقوع تصادفات دارند، گفت: نوعا رانندگان ما در كشور بي‌احتياطند.

رييس پليس راهور ناجا افزود: در عين حال بايد فرهنگسازي و اصلاح رفتار انساني در حوزه حمل و نقل، تقويت سيستم‌هاي كنترلي پليس از طريق بكارگيري سيستم‌هاي الكترونيكي و تقويت قوانين به شكلي كه ميل به تخلف و انجام ريسك از بين برود، در كشور صورت گيرد.

وي با تاكيد بر اين كه توسعه و ايمني راهها نيز بسيار ضروري است، گفت: متاسفانه محلي كه اتوبوس كرمانشاه در آن تصادف كرد و منجر به مرگ بيش از 30 نفر از شهروندان شد، محلي بود كه دو سال قبل هم به علت اشكال در راه، در همان نقطه تصادف خونيني ديگري رخ داد.

به گفته رييس پليس راهور ناجا در كروكي اين تصادف، يكي از علل بروز حادثه نقص راه اعلام شده است.

وي تاكيد كرد: در خرداد ماه قطعا خودروهاي ناايمن به مردم معرفي خواهند شد.

سردار رويانيان با انتقاد از برخي اظهارات صورت گرفته مبني بر اين كه راهنمايي و رانندگي تنها اولتيماتوم مي‌دهد و اقدام خاصي صورت نمي‌دهد، گفت: در بحث پيگيري راهنمايي و رانندگي براي آتش‌سوزي خودروهاي پژو 405 حدود 17 قطعه و موضوع نقص خودروي ريو 69 قطعه تعويض شد؛ همچنين در بحث پرايد كمربند ايمني خودرو اصلاح شد و در موضوع كشنده‌هاي هوو نيز هم اكنون ترمز ABS بر روي آنها نصب شده است.

شماره گذاري «رانا» ممنوع است

رييس پليس راهور ناجا با اشاره به اين كه صنايع خودروسازي، صنايع ملي ما هستند، گفت: بنده عليرغم اين كه در مراسم رونمايي خودروي «رانا» شركت كردم، اما پس از خروج از اين مراسم به دليل نداشتن مجوز محيط زيست اجازه شماره‌گذاري حتي يك دستگاه از اين خودرو را نيز ندادم و تا زمان دريافعت اين مجوز نمي‌دهم.

وي با اشاره به نصب اجباري ترمز ABS و برچسب انرژي بر روي خودروهاي توليدي در كشور گفت: بجز خودروهاي «روآ» ، «پيكان وانت» و «نيسان وانت» كه توليد‌كنندگان آنها اعلام كرده‌اند تا سال آينده شرايط نصب ترمز ضد قفل را پيدا مي‌كنند، هم‌اكنون 60 درصد خودروهاي توليد داخل به سيستم ترمز ABS، مجهز شده‌اند.

رييس پليس راهور ناجا با اشاره به تعطيلي 72 ساعته شماره‌گذاري محصولات ايران خودرو و سايپا در اول ارديبهشت ماه سال جاري به دليل عدم اجراي مصوبه دولت براي نصب ترمز ABS و برچسب انرژي، گفت: مديران هر دو شركت تعهد دادند با كمي تاخير اين مصوبه را اجرايي مي‌كنند هر چند كه معتقدم خودروسازان نسبت به تكليف خود در اين خصوص كوتاهي كرده‌اند.

وي خاطرنشان كرد: هم‌اكنون تمامي محصولات سايپا بر چسب انرژي داشته و مديرعامل جديد ايران خودرو نيز قول داده است تا اول خرداد ماه بر روي تمامي محصولات خود برچسب انرژي نصب كند.

شماره‌گذاري محصولات ايران خودرو ديزل و سايپا ديزل 10 روز است كه متوقف شده!

وي با تاكيد بر اين كه پليس با هيچكس شوخي ندارد، گفت: هم اكنون 10 روز است كه شماره‌گذاري محصولات شركت‌هاي ايران خودرو ديزل و سايپا ديزل به دليل مشخص نشدن تكليف نصب ترمز ABS و برچسب انرژي متوقف شده است و تا زماني كه اين تكليف روشن نشود، هيچكدام از محصولات آنها شماره‌گذاري نمي‌شود.

به گزارش ايسنا، رييس پليس راهور ناجا در ادامه به آخرين وضعيت نصب ترمز ABS بر روي خودروهاي داخل اشاره كرد و گفت: در گروه سايپا خودروهاي «زانتيا» و «ماكسيما» به اين ترمز مجهز هستند و در سال جاري نيز براي 100 هزار پرايد، ترمز ABS نصب مي‌شود كه از نظر ما پذيرفته نيست و بايد تمامي پرايدهاي توليدي به اين ترمز مجهز شوند.

وي با اشاره قرارداد منعقده بين شركت سايپا و شركت كيا كره براي نصب ترمز ABS بر روي خودروي «ريو» افزود: هم‌اكنون تست اين ترمز براي اين خودرو با موفقيت انجام شده و شركت سايپا منتظر است تا طرف كره‌اي ترمز ABS را بر روي «ريو» نصب كند. از سوي ديگر نيسان وانت نيز امسال از نظر مكانيكي طوري اصلاح مي‌شود كه قابليت نصب ترمز ABS را پيدا كند.

رييس پليس راهور ناجا به وضعيت محصولات شركت ايران خودرو اشاره كرد و گفت: هم اكنون در گروه «پژوها» به جز «پژو 206 تيپ دو» مابقي آنها به ترمز ABS مجهز شده‌اند و براي «روآ» و «پيكان وانت» نيز تا سال آينده فرصت خواسته شده تا اين ترمز نصب شود.

تعداد تصادفات و كشته‌هاي نوروز امسال براي اولين بار 15 درصد كاهش يافت

وي در ادامه به وضعيت تصادفات در كشور اشاره كرد و گفت: دو مرجع آماري براي تصادفات در كشور وجود دارد به شكلي كه پليس تعداد فقره تصادفات و پزشكي قانوني نيز تعداد متوفيان و مجروحان تصادفات را اعلام مي‌كند.

رييس پليس راهور ناجا بر اين اساس تعداد تصادفات در نوروز امسال در كشور 15 درصد كاهش يافت؛ از سوي ديگر بدون درنظر گرفتن يك روز اضافه سال كبيسه، از 25 اسفند تا 15 فروردين تعداد كشته‌هاي تصادفات در كشور در نوروز امسال با 220 نفر كاهش، 15 درصد براي نخستين بار نسبت به سال گذشته كمتر شده است.

وي با اشاره به اين كه در نوروز سال 83 يعني پايان برنامه سوم توسعه يكهزار و 650 نفر در تصادفات كشته شدند، افزود: اين در حاليست كه در سال جاري عليرغم 5/2 برابر شدن تعداد خودروها ـ افزوده شدن 6 ميليون دستگاه خودرو ـ اين رقم به يكهزار و 319 نفر كاهش يافت.

رييس پليس راهور ناجا با اشاره به اين كه روند نزولي كشته‌هاي تصادفات در كشور تثبيت شده است، گفت: مشخص نيست چه شده كه سازمان‌هاي بين‌المللي در اين خصوص اظهارنظري نمي‌كنند!

وي با اشاره به اين كه تعداد كشته‌هاي تصادفات به ازاي هر 10 هزار وسيله نقليه در سال 83، 39 نفر بوده است گفت: اين در حاليست كه اين روند در سال 87 با بيش از 50 درصد كاهش به 23 نفر رسيد، از سوي ديگر در سال 83 به ازاي هر 100 هزار نفر جمعيت كشور 38 نفر در تصادفات كشته مي شدند ، اين رقم در سال گذشته به 32 نفر كاهش يافت.

رييس پليس راهور ناجا با اشاره به اين كه 23 هزار كشته تصادفات در سال به هيچ عنوان آمار خوبي نيست، افزود: تا زماني كه تخلف رانندگي در كشور قبيح نشود ، كشته‌هاي تصادفات ادامه مي‌يابد.

وي در عين حال تاكيد كرد: به هيچ عنوان اين تعداد كشته تصادف در كشور ما شايسته نيست.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ / ۱۳:۴۷
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 8802-13223
  • خبرنگار :