رييس انجمن مهندسي نفت در گفت‌وگوباايسنا: ساخت پالايشگاه براي هر كشوري اجتناب‌ناپذير است واردات بنزين سالانه 6 ميليارد دلار روي دست ما مي‌گذارد

اگر ساخت پالايشگاه همراه با عرضه فرآورده‌هاي نفتي به قيمت تمام شده و واقعي باشد، نه‌تنها پالايشگاه‌سازي كاملا اقتصادي است، بلكه امكان صادرات فرآورده‌هاي نفتي نيز ايجاد خواهد شد. علي وطني ـ رييس انجمن مهندسي نفت ـ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: با افزايش سرمايه‌گذاري براي ساخت پالايشگاه نفتي، توليد بنزين كشور بيشتر خواهد شد كه ضرورت فروش فرآورده‌ها به قيمت تمام شده را به همراه دارد. * * پالايشگاه‌سازي يك هدف راهبردي و استراتژيك است وي با تاكيد بر اين‌كه با توجه به مصرف فرآورده‌هاي ميان‌تقطير مانند بنزين و گازوييل براي هر كشوري، پالايشگاه‌سازي يك هدف راهبردي و استراتژيك است، افزود: اصل توليد و تاسيس پالايشگاه در هر كشور امري اجتناب‌ناپذير است و ابتدا بايد با نگاهي راهبردي به آن پرداخته شود تا اقتصادي. * * تداوم روند خام‌فروشي نفت در سده دوم او با اشاره به منابع غني نفت‌وگاز در كشور خاطرنشان كرد: با وجود ورود به سده دوم كشف نفت در ايران، همچنان خام‌فروشي نفت در كشور ادامه دارد؛ در حالي كه با توجه به افزايش جمعيت و مجموعه مسائل بين‌المللي لازم است نسبت به تامين سوخت مورد نياز هموطنان تلاش شود. به گفته او همچنين اگر به جاي صادرات نفت‌خام، آن را به فرآورده‌ تبديل كرده و صادر كنيم، ارزش افزوده آن بيشتر خواهد شد كه در راستاي منافع ملي است. * * با نگاه يارانه‌اي به فرآورده‌هاي نفتي، ساخت پالايشگاه غير اقتصادي است وي درباره‌ اين كه چرا تاكنون به طور راهبردي و استراتژيك نسبت به توسعه جدي پالايشگاه‌ها و سرمايه‌گذاري در آنها اقدام نشده است؟ تصريح كرد: برخي معتقدند بنزين توليد داخل بايد با قيمت يارانه‌اي و 100 تومان به ازاي هر ليتر فروخته شود كه با نگاه به قيمت يارانه‌اي فرآورده‌هاي نفتي، ساخت پالايشگاه و توليد محصولات ميان تقطير اقتصادي نخواهد بود. * * تحميل يارانه 6 ميليارد دلاري واردات بنزين در هر سال رئيس انجمن مهندسي نفت با اشاره به مصرف روزانه 70 ميليون ليتري بنزين در كشور با بيان اين‌كه در حال حاضر امكان توليد روزانه 47 ميليون ليتر بنزين در پالايشگاه‌هاي كشور وجود دارد، گفت: اين در حاليست كه پيش از سهميه‌بندي بنزين، ميزان مصرف اين فرآورده روزانه حدود 82 ميليون ليتر بوده است و هم اكنون به طور متوسط روزانه بين 20 تا 30 ميليون ليتر واردات بنزين داريم كه سالانه حدود 6 ميليارد دلار واردات بنزين را تحميل مي‌كند. وي با اشاره به وابستگي كشور به واردات بنزين و ضرورت ساخت پالايشگاه براي رفع وابستگي و تبديل شدن به صادر كننده فرآورده‌اي نفتي افزود: اگر پس از پالايشگاسازي با قيمت‌هاي واقعي فرآورده‌ها را بفروشيم، علاوه بر جلوگيري از قاچاق بنزين و بهينه‌شدن مصرف آن، مي‌توانيم ساخت پالايشگاه را كاملا اقتصادي كنيم. * * يارانه انرژي در سال 1386، درآمد 81.7 ميليارد دلاري را خنثي كرد او به درآمد ارزي 81.7 ميليارد دلاري فروش نفت‌خام در سال 1386 و پرداخت يارانه انرژي معادل 81 ميليارد دلار در همان سال اشاره و يادآوري كرد: طي اين سال 23.58 ميليارد ليتر به ارزش 11.5ميليارد بنزين وارد كشور شده است. همچنين 4.36 ميليارد دلار يارانه نفت‌سفيد، 15.62 ميليارد دلار يارانه نفت گاز، 3.88 ميليارد دلار يارانه نفت‌كوره، 25.79 ميليارد دلار يارانه گاز و 19.02 ميليارد دلار يارانه برق پرداخت شده است. به گفته او اين در حاليست كه اگر در توليد فرآورده‌هاي نفتي به خودكفايي رسيده بوديم، در سال 1386 مي‌توانستيم علاوه بر درآمد 81.7 ميليارد دلاري از پرداخت 81 ميليارد دلار يارانه جلوگيري كنيم. انتهاي پيام
  • شنبه/ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ / ۱۱:۵۱
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8802-12193
  • خبرنگار :