• دوشنبه / ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ / ۱۴:۱۵
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8802-09373

مديرعامل توسعه صنايع پالايش درگفت‌وگوباايسنا: در توجيه اقتصادي داشتن پالايشگاه‌هاي درحال ساخت شكي نيست

مديرعامل توسعه صنايع پالايش درگفت‌وگوباايسنا:
در توجيه اقتصادي داشتن پالايشگاه‌هاي درحال ساخت شكي نيست
همه طرح‌هاي ساخت پالايشگاه نفت در داخل و خارج از كشور كه با همكاري وزارت نفت انجام مي‌شود،‌ ابتدا توجيه اقتصادي آن‌ها قطعي شده و پس از آن مساله استراتژيك بودن تامين فرآورده‌هاي نفتي، تاييد‌ي بر اجراي آن‌ها شده است. منوچهر آقانژاد - مديرعامل شركت توسعه صنايع پالايش - درگفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: طرح‌هاي ساخت پالايشگاه همه بررسي‌هاي كارشناسي شده و توجيه اقتصادي دارند. وي با تاكيد بر اين كه اگر بازگشت سرمايه طرحي كمتر از 13 تا 15 درصد باشد، وزارت نفت يا شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي اصلا اجازه سرمايه‌گذاري و اجراي آن طرح را ندارند، افزود:‌ اقتصادي بودن طرح‌هاي ساخت پالايشگاه‌هاي جديد و يا طرح‌هاي توسعه پالايشگاه‌هاي موجود قطعي است. به گفته‌ي او براي انجام هر طرحي توجيه اقتصادي آن بررسي مي‌شود و در زمينه‌ ساخت پالايشگاه نيز طرح‌هايي كه توجيه اقتصادي نداشته‌اند، فرآيندهاي آن‌ها تغييركرده است؛ يعني يا فرايند‌ها ارزان‌تر شده يا بازدهي بيشتر براي آن‌ها انتخاب شده است. علاوه بر اين موضوع، استراتژيك بودن توليد فرآورده‌هاي نفتي، قطع وابستگي به واردات بنزين و تبديل شدن به يك كشور صادر كننده فرآورده نيز مدنظر قرار گرفته است. آقانژاد درباره زمينه‌هاي لازم براي اقتصادي بودن ساخت پالايشگاه از نظر مسائلي مانند قيمت نفت‌خام خاطر نشان كرد: طي دوره‌هايي كه به دليل قيمت پايين نفت، پالايشگاه سازي اقتصادي دانسته نمي‌شده، قيمت بين 20 تا 40 دلار براي هر بشكه نفت‌خام بوده است،‌ در حالي كه هم اكنون بيشتر شده، ولي مهم‌ترين نكته در اين خصوص افزايش مصرف فرآورده‌هاي نفتي است كه اقتصادي بودن طرح‌ها را تعيين مي‌كند. مدير عامل شركت توسعه صنايع پالايش، با تاكيد بر واردات روزانه حدود 20ميليون ليتر بنزين،‌ به هزيه‌هاي حمل ساخت تاسيسات بندري و اسكله و افزايش ظرفيت خطوط اوليه اشاره و ياد آوري كرد: همه اين عوامل نشان مي‌دهد كه ساخت پالايشگاه داخلي توجيه اقتصادي دارد. اگرچه ممكن است در كشورهاي كوچك هنوز نياز به بنزين با واردات حل شود، ولي وقتي مصرف افزايش پيدا مي‌كند، منجر به افزايش هزينه‌ها مي‌شود كه نتيجه‌ي آن روي قيمت بنزين وارداتي خواهد بود. او با بيان اين كه هم اكنون نيز با فرمول‌هاي يكسان همانند گذشته، اقتصادي‌بودن ساخت پالايشگاه بررسي مي‌شود، تاكيد كرد: ولي مكانيسم‌ها تغيير كرده و افزايش مصرف موجب شده توجيه اقتصادي ساخت پالايشگاه بيشتر شود. وي همچنين در مورد سياست فرآورده فروشي به جاي خام‌فروشي با هدف افزايش ارزش افزوده كه توجيه اقتصادي جديدتري را به همراه دارد، گفت: همه كشورهاي اطراف مانند ارمنستان‌، ازبكستان و حتي اندونزي و مالزي كه ساخت پالايشگاه در آن‌ها توسط بخش خصوصي انجام مي‌شود و توجيه اقتصادي بدون در نظر گرفتن مسائل سياسي اولويت اساسي آن‌هاست، نيز توجيه اقتصادي طرح‌ها‌ي ساخت پالايشگاه را از طريق شركت‌هاي معتبر خارجي به دست آورده‌اند و طرح‌هاي پالايشگاه سازي را اجرا مي‌كنند. به گفته‌ي او بنابراين مشاهده مي‌شود كه علاوه بر فعاليت‌هاي كارشناسي داخلي ما، كارشناسي‌هاي بين‌المللي نيز با فرمول‌هاي جديد و قيمت نفت خام فعلي به اين نتيجه رسيده‌اند كه خام فروشي توجيه ندارد و بايد تبديل به فرآورده مرغوب شود. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha