راديو دولتي آلمان: طرحهاي ايران محدوديتهاي بنزيني را به تعويق انداخت
احتمال ايجاد مانع براي ورود بنزين به ايران موضوع تازهاي نيست. مقامات ايراني با افزايش احتمال تحريم شرکتهاي فعال در صادرات بنزين به ايران از سوي آمريکا، جديتر از گذشته طرحهاي مقابله با اين روند را بررسي ميکنند. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، راديو دولتي آلمان در گزارشي با بررسي تحولات اخير و تصميم کنگره آمريکا براي مانعتراشي بر سر راه واردات بنزين به ايران، با بيان مطلب فوق نوشته است: معاون امور بينالملل شرکت ملي نفت روز شنبه (12 ارديبهشت) از تمهيدهاي ويژه اي براي مديريت بحران خبر داد و جزئيات آن را کاملا محرمانه خواند. کمي بعد بخشهاي فني اين طرح تشريح شد. براساس اين گزارش، ظاهرا يکي از دلايل اجراي طرح سهميه بندي بنزين در تابستان سال 1386 نيز کاهش وابستگي به واردات بوده است. اوايل ارديبهشت امسال تعدادي از اعضاي دو مجلس سنا و نمايندگان آمريکا طرحي تهيه کردند که در صورت تصويب، واردات بنزين به ايران را با مشکل روبرو خواهد کرد. غلامحسين نوذري ـ وزير نفت ـ تيرماه سال گذشته گفته بود كه طرحي در دستور کار است که با اجراي آن ظرف 48 ساعت با قطع واردات محصولات پالايش شده مقابله خواهد شد. * * تحريم واردات بنزين فعلا منتفي است در اوايل اين هفته منابع خبري از قول هاورد برمان، رئيس کميته امور خارجه مجلس نمايندگان ايالات متحده آمريکا خبر دادند كه امضاکنندگان طرح تحريمهاي جديد عليه ايران قصد ندارند آن را در آينده ي نزديک به جريان بيندازند. او از تدوينکنندگان طرح يادشده است که به امضاي نمايندگاني از جناح هاي مختلف رسيده است. مطابق پيشنويس طرح، شرکتهايي که در صادرات بنزين و گازوييل و انتقال يا بيمه اين محصولات به ايران فعال هستند، مشمول مجازاتهاي دولت آمريکا خواهند شد. ايران روزانه حدود 20 ميليون ليتر از مصرف داخلي فرآوردههاي پالايش شده را از طريق واردات تامين ميکند. * * خودکفايي يا مديريت بحران اين گزارش ميافزايد: برخي از مسوولان گفتهاند که ايران قادر است، طي دو روز با تغييراتي که نحوه انجام آن بررسي و برنامهريزي شده، کمبود بنزين و گازوئيل وارداتي را جبران کنند. به نظر ميرسد اين تدبيرها با کاهش توليد ديگر محصولات نفتي همراه خواهد بود. علياصغر عرشي، معاون امور بينالملل شرکت ملي نفت ميگويد: اصليترين اقدام ايران در صورت تحريم بنزين، مديريت بحران است. او گفته است كه ايران اين بحران را با قدرت حل و فصل و مديريت خواهد کرد. عرشي چگونگي اين مديريت را مسالهاي کاملا محرمانه عنوان کرد. ظاهرا طرحهاي موجود براي مقابله با تاثيرهاي آني و شديد تحريم واردات بنزين تدوين شده است. نورالدين شهنازي زاده - مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي - فروردين امسال گفته بود: ايران دو سال ديگر در توليد بنزين خودکفا و از واردات آن بي نياز ميشود. وي افزوده بود: با اجراي طرحهاي بهينه سازي و افزايش ظرفيت پالايشگاهها، توليد داخلي در سال 1390 به روزانه 82 ميليون ليتر افزايش خواهد يافت. * * توليد اضطراري بنزين روز گذشته نيز جزيياتي از طرحهاي وزارت نفت براي توليد اضطراري بنزين و گازوئيل مورد نياز کشور منتشر شد. در اين گزارش به طرحهايي اشاره شده که با اجراي آنها ظرف مدت 48 ساعت با انجام تغييرات فني و نرم افزاري، بدون نياز به واردات و يا برداشت از ذخاير استراتژيک بنزين به ميزان لازم توليد خواهد شد. بنا بر اين گزارش، اين طرحها مراحل آزمايشي خود را پشت سر گذاشته و قابليت اجرايي دارند. تبديل پسماندهاي پالايشگاههاي نفت به بنزين قابل مصرف در خودروها، و توليد بنزين و حتي گازوئيل با ايجاد تغييرات در بخشي از توليدات محصولات آروماتيکي در دو مجتمع پتروشيمي در عسلويه و ماهشهر از جمله طرحهايي هستند که در اين گزارش تشريح شدهاند. * * افزايش واقعي ظرفيت توليد به اعتقاد کارشناسان صنايع نفت، طرحهايي که به آنها اشاره شده، ميتواند براي مدتي بخش بزرگي از نياز داخلي را تامين کند. مشکل اغلب اين طرح ها به پرهزينه بودن آنها يا ايجاد محدوديت براي تامين انرژي صنايع ديگر مربوط ميشود. به همين دليل مسوولان وزارت نفت نيز تاکيد ميکنند كه خودکفايي واقعي در توليد بنزين و گازوئيل مصرفي محتاج، افزايش ظرفيت پالايشگاههاي موجود و راهاندازي واحدهاي جديد است و اين کار در صورتي که سرمايهي لازم تامين شود، حداقل دو سال طول خواهد کشيد. به اين ترتيب در صورتي که تحريمها واقعا اعمال شود، صرفهجويي بيشتر نيز در دستور کار قرار خواهد گرفت. انتهاي پيام