بارش برف و باران در زمستان سال گذشته سبب تخريب برخي بافتها و بناهاي تاريخي در سراسر كشور شد كه بخشهايي از مدرسهي تاريخي دارالفنون نيز جزو آنها بود. پس از بهوجود آمدن اين شرايط در دارالفنون، بحثهايي براي گسترده شدن مسايل مربوط به اين بنا مطرح شدند و بازديد قائممقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از بنا، آغاز برخي پيگيريها بود.
به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بازديد قائممقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ حميد بقايي ـ از اين بناي 160 ساله، قرار شد تصميمهايي در اين زمينه بين مديريت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و وزارت آموزش و پرورش گرفته شوند.
يك كارشناس مرمت آثار و بناهاي تاريخي تهران هفتم بهمنماه 1386، از انجام مرمت اضطراري محدود در اين بناي تاريخي خبر داد.
همايون اميني گفت: در اين مرمت اضطراري بايد آبهاي سطحي كه از بارش باران و برف زير ناودان جمع ميشوند، به يك راهآب سرازير ميشوند.
در آن زمان، كاربري دارالفنون به آموزش و پرورش مربوط دانسته و قرار شد، تصميمهاي كلان در اينباره بين مديريت سازمانها گرفته شوند. حتا قائممقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري 18 ارديبهشتماه 1387 به خبرنگار ايسنا توضيح داد: در جلسهاي كه دربارهي دارالفنون برگزار شد، احكام هيأت راهبردي دربارهي اين موضوع صادر شدند و با منصوب شدن مدير جديد پروژه، اجراي كارهاي مربوط به دارالفنون به ادارهي آموزش و پرورش داده شد.
چندي پيش از آن، يعني در 20 اسفندماه 1386 در مراسم بزرگداشت دويستمين سالروز تولد اميركبير كه با حضور رييسجمهور و معاون او ـ اسفنديار رحيممشايي ـ برگزار شد، رحيممشايي از احمدينژاد خواست تا در صورت امكان، دارالفنون به مركزي براي حضور و فعاليت نخبگان ايراني تبديل شود.
وي انجام مرمت و اقدامات حفاظتي را براي دارالفنون تا دو سال آينده نيازمند اختصاص 50ميليارد ريال اعتبار دانست و از رييسجمهور تقاضا كرد كه دولت توجه جديتري به اين اثر ماندگار داشته باشد.
همچنين قائممقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري 18 آبانماه 1387 اعلام كرد كه هنوز تغيير كاربري مدرسهي دارالفنون مشخص نشده است. آموزش و پرورش نظرهاي مختلف را مانند تبديل كردن اين مجموعه به بنياد نخبگان ارايه كرده است و ما هم به موزه شدن يا كاربري فرهنگي آن فكر كنيم؛ اما هنوز به جمعبندي براي تغيير كاربري آن نرسيدهايم.
حميد بقايي حتا به اين پرسش رسيده بود كه وقتي كاربري مدرسه مشخص نيست، چطوري ميخواهيم طرح مطالعاتي مجموعه را انجام دهيم؟
وي همان زمان با اشاره به اعتبار 30ميليون توماني كه براي مطالعهي دارالفنون مورد نياز بود، اعلام كرد: اشكال كار اين است كه همهي اعتبار پيشبينيشده براي مرمت صرف شد و هيچ اعتباري براي مطالعه درنظر گرفته نشد.
به گزارش ايسنا، اكنون اين بناي تاريخي با قامت فرسودهاش همچنان ميان كاربريهاي پيشنهادي، اعتبارات نرسيده و مطالعاتي كه بايد روي آن انجام شوند، دستوپا ميزند و حتا معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران هم از نوع كاربري آن، اطلاع دقيق و درستي ندارد.
محمد بيرقي در اينباره به خبرنگار ايسنا توضيح داد: تصميمگيريهاي كلاني بايد در اين زمينه پيگيري شوند. آنجا براساس قانون، به آموزش و پرورش مربوط است؛ ولي در صحبتي كه رييسجمهور در مراسم سالگرد اميركبير داشت، صحبتهايي براي در اختيار گذاشتن اين بنا به بنياد نخبگان شدهاند و اكنون يكي از معاونتهاي وزارت علوم، تحقيقات و فنآوري پيگير اين قضيه است. همچنين با برگزاري جلسههايي با حضور معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ فريبرز دولتآبادي ـ در مرحلهي تصميمگيري و بررسي موضوع هستند.
به گفتهي او، بهتازگي وزارت آموزش و پرورش اعلام كرده كه قصد دارد، دارالفنون را به موزه تبديل كند و وزارت علوم نيز با دستور رييسجمهور پيگير ايجاد بنياد نخبگان در اين مدرسهي تاريخي است. پس هنوز بهصورت مشخص، معلوم نيست كه دارالفنون زير نظر كدام وزارتخانه ميرود، چون هر دو، يكسري طرحهايي را براي اين مكان دارند.
وي بيان كرد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران با وارد شدن به اين موضوع، به انجام يكسري كارهاي اضطراري و مرمتي در بنا پرداخت و با اعتبار محدود 50ميليون توماني درحال انجام كارهاي اضطراري دارالفنون و مرمت كاشيكاريهاي ريختهشده است.
معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران افزود: تاكنون ناودان مرمت شده و كفسازي حياط دوباره اصلاح شده است. اكنون مرمت كاشيهايي كه از سمت خيابان ريخته بودند، در دست اقدام است.
به گزارش ايسنا، اسفندماه سال گذشته، برخي سايتها از قرار گرفتن دارالفنون زير نظر بنياد نخبگان خبر دادند و هنوز وزارتخانههاي آموزش و پرورش و علوم، تحقيقات و فنآوري درحال دادن طرحهاي خود هستند، البته نقش سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز در انتخاب كاربري مناسب براي دارالفنون بايد مشخص شود.
انتهاي پيام