يك دهه پس از كشف «انرژي تاريك» دانش بشر درباره سه چهارم كائنات بسيار ناچيز است ماده قابل مشاهده كمتر از 4 درصد جهان را تشكيل مي‌دهد

سه چهارم از كائنات از ماده‌اي عجيب و دافعي ــ جاذبه‌اي تشكيل مي‌شود كه تنها 10 سال از زمان كشف آن مي‌گذرد و با عنوان «انرژي تاريك» شناخته شده است.

به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اخيرا در دنياي فيزيك اريك ليندر و سائول پرل موتر، دو محقق دانشگاه كاليفرنيا در بركلي آشكار كردند كه دانش ما تا چه حد درباره انرژي تاريك اندك و ناچيز است و تشريح كردند كه طي دهه آتي و با انجام مجموعه‌اي از ماموريتهاي فضايي برنامه‌ريزي‌ شده، چه پيشرفت‌هايي را در زمينه‌ كسب اطلاعات بيشتر درباره اين ماده عجيب كيهاني مي‌توان حاصل كرد.

پرل موتر سرپرست يكي از دو گروه جداگانه محققان و دانشمند‌ان رشته اختر فيزيك است كه در مطالعات خود با مشاهده ابر نواخترهاي دور دست به اين نتيجه رسيده‌اند كه همانطور كه پيش از اين تصور مي‌شد، انفجارات كيهاني شدت و شتاب پيدا مي‌كنند و تحت نفوذ جاذبه آرام نمي‌شوند.

هر دو گروه تحقيقاتي با بررسي يافته هاي خود تاييد مي‌كنند كه دانش كنوني انسان درباره كائنات بسيار اندك و محدود است.

كشفيات دو تيم پژوهشي منجر به خلق «مدل تطابقي» از كائنات شد كه بر اساس آن 75 درصد از كائنات ما را انرژي تاريك، 21 درصد آن را ماده تاريك و تنها 4 درصد باقيمانده آن را ماده اي تشكيل مي‌دهد كه ما آن را درك مي‌كنيم.

ماده تاريك نيز يكي ديگر از مواد اسرار آميز كيهاني است كه اطلاعات انسان درباره آن بسيار اندك است.

كهكشانها و پيش زمينه كيهاني سرنخ‌هاي مهمي را درباره اين مواد اسرار آميز و مرموز ارائه مي‌كنند.

همچنين روشهاي مشاهداتي در رصدهاي بيشتر ابر نواخترها در حال گسترش و تقويت هستند كه ارتقاي آنها قطعا به كشفيات بيشتر و افزايش دانش بشر درباره كائنات منجر خواهد شد.

ليندر و پرل موتر در اين پژوهش تاكيد كردند: حوزه انرژي تاريك بسيار جوان است و ما دوره اكتشافي طولاني و البته شگفت انگيزي را در اين حوزه‌ در پيش رو خواهيم داشت.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۷ فروردین ۱۳۸۸ / ۰۹:۰۶
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8801-03355
  • خبرنگار : 90069