قيمت انواع ميوه در حالي به اوج خود رسيده است كه پيش از اين مسوولان از ذخيرهسازي مناسبت مركبات و سيب براي تنظيم بازار شب عيد خبر داده بودند.
به گزارش خبرنگار اصناف خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزايش قيمت ميوه و آجيل در يكي دو روز گذشته در بازار چشمگير بود و به نظر ميرسد نظارت چنداني هم بر چگونگي عرضه اين كالاها انجام نميشود.
در حالي كه قيمت هر كيلو انواع پرتقال باكيفيت تا روزهاي 25 و 26 اسفند از 1100 تومان فراتر نميرفت، طي چند روز اخير فروشندگان به دلخواه خود قيمت ميوه را افزايش دادهاند و در حال حاضر در مناطق مركزي يك كيلو پرتقال باكيفيت را بايد كيلويي 1800 تا 2 هزار تومان خريداري كرد. يك كيلو سيب باكيفيت هم قيمت مشابهي دارد.
در همين حال قيمت هر كيلو پرتقال نامرغوبتر هم بين 1200 تا 1800 تومان است.
عرضه نشدن ميوه در بسياري از ميادين ترهبار
صفهاي طويل هم كه در ميادين ميوه و ترهبار شهرداري براي دريافت ميوه دولتي در روزهاي گذشته وجود داشت، امروز تشكيل نشد و دليل آن عرضه نشدن ميوه در بسياري از اين ميادين بود. همچنين كيفيت ميوههاي عرضهشده در ميادين شهرداري پايينتر از كيفيت ميوههايي است كه از سوي 300 واحد صنفي كه در توزيع ميوههاي دولتي مشاركت دارند.
لازم به توضيح است كه كار بازرسي از واحدهاي صنفي در استان تهران به طور مشترك از سوي سازمان بازرگاني و واحد نظارت و بازرسي شوراي اصناف انجام ميشود، اما گويا توان اين دو مجموعه صرف نظارت بر توزيع ميوهاي ذخيرهسازيشده
ميشود و واحدهاي صنفي ديگر به حال خود رها شدهاند تا به صورت سليقهاي اقدام به افزايش قيمتها كنند!
حسين مهاجران ـ رييس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي تهران ـ در اين باره به ايسنا ميگويد: " تعاوني اتحاديه تا كنون دو هزار تن مركبات و سيب توزيع كرده است و امروز هم در حال توزيع 200 تن پرتقال و 1800 تن سيب هستيم."
او ادامه ميدهد: " 12 هزار واحد صنفي ميوهفروشي در سطح شهر تهران فعال هستند كه تنها 300 وا حد صنفي در زمينه توزيع ميوههاي ذخيرهسازي شده با قيمتهاي مصوب مشاركت دارند و شايد 500 كيلو يا يك تن سهميه آنها ظرف نيم ساعت تمام شود."
به گفته او قيمتهاي مصوب براي پرتقال، كيلويي 650 تومان و براي سيب كيلويي 750 تومان است.
به نظر ميرسد كه انتظار خود وزارت بازرگاني، توزيع ميوههاي ذخيرهسازي شده بين همه مردم نيست، چون ميزان آن محدود است. اين ميوهها اساسا به اين منظور در بازار توزيع ميشوند كه قيمتها را بشكنند و عاملي در رقابت براي كاهش قيمتها باشند، اما اين كاركرد امسال نه تنها برآورده نشده، بلكه به گفته مردم شاهد افزايش قيمتها هم هستيم.
رشد سرسامآور قيمت آجيل در روزهاي پاياني سال
امسال پسته به دليل خشكسالي از ابتدا گران بود، اما در روزهاي پرتقاضاي نزديك به عيد قيمت انواع آن افزايش چشمگيري پيدا كرده است و به نظر ميرسد كه بازار اين گونه مواد بدون هيچ گونه نظارتي رها شده است.
در حالي كه حداقل قيمت بيكيفيتترين پستهها در روزهاي گذشته 7 هزار تا 7500 تومان بود، در سه روز منتهي به عيد به مرز 9500 تا 10 هزار تومان رسيده است. قيمت پستههاي باكيفيتتر هم كه بين 13 تا 16 هزار تومان بود، در حال حاضر از 18 هزار تومان هم فراتر رفته است. افزايش قيمت آجيل و خشكبار در حين برگزاري نمايشگاههاي بهاره هم اتفاق افتاد و قيمتهاي روز اول و آخر يكسان نبود.
قيمت انواع تخمه هم افزايش چشمگيري پيدا كرده و مغز بادام هم به بالاترين مقدار خود رسيده است.
لازم به ذكر است كه در اين زمينه پيگيريهاي خبرنگار ايسنا براي اطلاع از دليل افزايش كاذب قيمتها نتيجهاي نداشت و حسيني ـ رييس اتحاديه آجيل و خشكبار تهران ـ حاضر به پاسخگويي به سوالات ما نشد.
رعايت قيمتهاي مصوب شيرينيهاي مشمول قيمتگذاري
با اين حال اوضاع در قناديها كمي بهتر است و قيمتهاي مصوب تا حد زيادي براي شيرينيهايي كه مشمول قيمتگذاري هستند، رعايت ميشود، اما براي شيرينيهاي ديگر قيمت مصوب ارائه نميشود.
نرخ مصوب انواع شيريني به شرح زير است:
شيريني تر و خامهاي (با خلال مغز پسته و بادام و گردو) هر كيلو 3500 تومان
گل محمدي (دانماركي) (با مغز پسته، بادام و گردو) هر كيلو 2400 تومان
زبان و پاپيون (با خلال مغز پسته، گردو كنجد) هر كيلو 2500 تومان
برنجي (با مغز پسته) هر كيلو 2600 تومان
كيك يزدي (با مغز پسته) هر كيلو 2300 تومان
همچنين وزن جعبههايي كه بايد به كار روند، به اين شرح است:
براي يك تا 1.5 كيلوگرم شيريني حداكثر ظرفيت جعبه 140 گرم
براي 1.5 تا دو كيلوگرم شيريني حداكثر ظرفيت جعبه 210 گرم
براي دو تا 2.5 كيلوگرم شيريني حداكثر ظرفيت جعبه 250 گرم
يادآور ميشود، مردم در صورت بروز موارد تخلف ميتوانند با شماره تلفنهاي 124، 66944499 و 66944411 تماس بگيرند و موارد مشاهداتي خود را گزارش دهند.
رشد افزايش قيمتها بيشتر از پارسال
افزايش قيمت ميوه و مركبات و آجيل و خشكبار در روزهاي پاياني امسال به گفته مصرفكنندگان و فروشندگان، از سالهاي پيش شديدتر بود و مشخص نيست كه چرا سياستهاي وزارت بازرگاني در كنترل بازار براي امسال آنچنان نتيجهبخش نبود.
انتهاي پيام