/صنعت كفش در سال 1387/ نامه‌نگاري براي نجات ملي! رونق صادراتي در بحران مالي جهاني باران نيامد، فروش كم شد!

صنعت كفش ايران امسال را در حالي به پايان رساند كه باز هم زخم‌هاي قديمي مانند واردات كفش‌هاي چيني معضلات زيادي را براي اين صنعت باسابقه كشورمان به وجود آورد. در اين بين به دليل مشخص نبودن آمار دقيق واردات كفش‌هاي چيني به كشور دقيقا معلوم نيست كه آيا بحران مالي جهاني تاثير منفي روي صادرات كفش‌هاي چيني به كشورمان داشته است يا خير؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين بين اگر بخواهيم مهمترين اتفاق رخ داده در صنعت كفش ايران را در سال جاري انتخاب كنيم، به احتمال زياد بايد به نامه‌نگاري وزير صنايع و معادن به رييس‌جمهور در مورد نگراني‌ از تغيير كاربري فروشگاه‌هاي كفش ملي اشاره كرد.

نامه‌نگاري براي نجات ملي!

علي‌اكبر محرابيان در نامه خود به رييس‌جمهور با اشاره به ويژگي‌هاي گروه صنعتي ملي و سابقه اين گروه در صنعت كفش تاكيد كرده بود: "متاسفانه واگذاري تدريجي فروشگاه‌هاي ملي به صنوف ديگر كماكان ادامه داشته كه تداوم اين وضعيت در آينده علاوه بر آن‌كه نامي از كفش ملي باقي نخواهد گذاشت، ‌واحدهاي توليدي و مشخصا صنعت كفش كشور را به مشكلات فراواني دچار خواهد كرد."

وزير صنايع و معادن همچنين پيشنهاد داده بود كه سازمان بازنشستگي از تغيير كاربري فروشگاه‌هاي موجود خودداري و اين فروشگاه‌ها را كماكان در خدمت صنعت كشور باقي بگذارد.

از سوي ديگر مديرعامل جديد گروه صنعتي ملي نيز عنوان كرد: " در صورت حل شدن برخي از مشكلات مالي گروه ملي و حل و فصل وضعيت فروشگاه‌هاي زيان ده گروه صنعتي ملي مي تواند به روزهاي خوب خود برگردد. "

سياوش زراعتي حتي تاكيد كرد: " اختلافات موجود بر سر مالكيت بخشي از اموال و دارايي‌هاي گروه صنعتي ملي با ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) و مسوولان ذي‌ربط در حال برطرف شدن است."

وي در عين حال با انتقاد از برخي از توليدكنندگان كفش گفت: " افزايش قيمت کفش در سال جاري علي‌رغم ميل باطني گروه از جانب برخي از توليدكنندگان به ما تحميل شد."

اين اظهارات در حالي عنوان مي‌شود كه گروه صنعتي ملي و به تبع آن شركت كفش ملي طبق گفته كارشناسان طي سال‌هاي اخير از توليدكننده به يك فروشنده صرف تبديل شده است.

وضعيت خوب صادرات

صنعت كفش ايران را بايد از نظر صادراتي يكي از موفق‌ترين صنايع كشور در سال جاري دانست، چرا كه به فراخور حال خود و با وجود مشكلاتي كه دارد، موفق شد در 10 ماهه سال جاري رشد صادرات خود را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به حدود 42.3 درصد از نظر ارزشي برساند. بر اين اساس صادرات كفش ايران در سال جاري و تا پايان دي ماه به حدود 64 ميليون دلار رسيد.

صنعت كفش ايران همچنين در سال جاري بيشترين صادرات ماهانه خود را در آبان ماه تجربه كرد كه صادرات كفش ايران در اين ماه به بيش از 9 ميليون دلار رسيد. با اين وجود همچنان صادركنندگان كفش كشور از ثابت ماندن نرخ ارز و به ويژه دلار به شدت گلايه‌مندند.

عضو هيات مديره انجمن صنفي كارفرمايي كارآفرينان صنعت كفش تبريز در اين باره به ايسنا گفت: " ثابت ماندن نرخ دلار در كشور باعث شده تا بازارهاي صادراتي ايران در حوزه كفش از دست برود."

احمد خادم افزود: " ثابت ماندن نرخ دلار عملا به نفع واردات تمام شده، چرا كه با ثابت ماندن نرخ دلار واردات به كشور ارزان‌تر تمام مي‌شود. از سوي ديگر جوايز صادراتي وعده داده شده از سوي سازمان توسعه تجارت نيز به موقع پرداخت نمي‌شوند. "

از سوي ديگر برخي از كارشناسان نيز معتقدند كه صنعت كفش ايران هنوز با نقطه ايده‌آل خود براي صادرات فاصله زيادي دارد؛ به طوري كه ارزش صادرات كفش ايران چند سال گذشته حتي به مرز 100 ميليون دلار نيز رسيده بود.

تعرفه منگنه، همچنان دردسرساز!

امسال نيز همچون چند سال گذشته توليدكنندگان كفش نسبت به بالا بودن تعرفه واردات منگنه كفش اعتراض خود را به وزارت صنايع و معادن اعلام كردند.

منگنه به عنوان يكي از يراق‌آلات اصلي كفش شايد در نگاه اول سهم چنداني در قيمت تمام شده يك كفش نداشته باشد، اما اگر توليد به حجم انبوه رسيده و در عين حال توليدات داخلي نيز از تنوع چنداني برخوردار نباشند، آن وقت است كه بالا بودن تعرفه واردات اين كالا مي‌تواند مشكلات زيادي را براي توليدكنندگان كفش به وجود آورد.

با اين حال مديركل صنايع نساجي وزارت صنايع و معادن در اين باره تنها عنوان كرد كه بايد با دفتر صنايع فلزي وزارت صنايع و معادن نيز جلساتي برگزار شده و در اين زمينه تصميم‌گيري شود.

توليدكنندگان كفش معتقدند كه توليد داخلي منگنه كفش كفاف نياز صنعت كفش را نمي‌دهد و به همين دليل بايد تعرفه واردات اين كالا به كشور كاهش پيدا كند.

باران نيامد، فروش كم شد!

بازار كفش كشور نيز در سال جاري روزهاي پر فراز و نشيبي را پشت سر گذاشت؛ به طوري فروش در نيمه نخست سال جاري وضعيت نسبتا مناسبي داشت، اما در نيمه دوم امسال و با گرم شدن غيرطبيعي هوا در فصول سرد پاييز و زمستان فروش شركت‌هاي توليدكننده كفش نيز با افت روبرو شد.

مديرعامل شركت كفش ملي در اين باره به ايسنا گفت: " كاهش نزولات جوي در فصول پاييز و زمستان امسال علاوه بر اين‌كه بخش‌هاي توليد و فروش بسياري از كالاهاي مصرفي را در كشور مورد تهديد قرار داد، فروش كفش را نيز تحت تاثير خود قرار داده است. در اين ميان به ويژه بازار كفش‌هاي زمستاني دچار ركود شده و به دليل كاهش نزولات جوي خريداران به طور طبيعي كمتر اقدام به خريد كفش‌هاي مناسب با فصول سرما كرده‌اند. "

محمدي افزود: " كاهش نزولات جوي در فصول پاييز و زمستان سال جاري در كاهش فروش كفش و يا تغيير فصل فروش اين كالاي مصرفي موثر بوده؛ به طوري كه امسال با كاهش نزولات جوي فروش كفش به ويژه در فصول پاييز و زمستان با افزايش مورد انتظار نبوده است. "

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۰ اسفند ۱۳۸۷ / ۱۲:۴۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8712-11108
  • خبرنگار :