اين روزها موضوع عبور مترو از زير خيابان چهارباغ عباسي اصفهان به بحثي فرسايشي و البته تعجبآور تبديل شده است، چراكه از سال 1378 تا كنون، هر كسي كه بر مسند رياست سازمان ميراث فرهنگي كشور و استان اصفهان تكيه زده، با وجود روند معقولي كه در هر دوره طي شده، گره اين مشكل را در شهر اصفهان نتوانسته است، بگشايد.
به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در سال 1378 با ارايهي سه گزينه به شهرداري اصفهان، مصوب شد كه مترو از خيابان شمسآبادي عبور كند و دليل آن نيز احتمال وارد شدن آسيب به خيابان چهارباغ عنوان شد؛ اما براساس مصوبهاي كه سال 1379 به تصويب شوراي عالي ترافيك كشور رسيد، مشخص شد كه مترو اصفهان از خيابان چهارباغ عبور ميكند. پس از آن، همواره از سوي مسؤولان ادارهي ميراث فرهنگي اصفهان بر اين مسأله تأكيد ميشد كه تصميم سال 1378 همچنان باقي است.
نخستين مخالفت با عبور مترو از مسير شمسآبادي توسط عبدالحسين سيفاللهي ـ مديرعامل وقت مترو اصفهان ـ مطرح شد كه گفت: طبق مصوبهي سال 1379 مسير مترو از 14 متري سطح خيابان چهارباغ بوده و چون هيچ مصوبهاي برخلاف آن به تصويب نرسيده است، ملاك عمل ما همان مسير چهارباغ خواهد بود.
همان زمان جهانبخش خانجاني بهعنوان سخنگوي وزارت كشور، مخالفت اين وزارتخانه را دربارهي اين امر اعلام و اظهار كرد: در مقابل هر اقدامي كه به مواريث و سندهاي ماندگار تاريخ ما خدشه وارد كند، واكنش نشان ميدهيم.
سر دراز داستان مترو اصفهان را از همين مقدمهي كوتاه ميتوان دريافت. اگر از بحثهايي كه در سالهاي 1383 و 1384 دربارهي تأكيد كارشناسان و برخي مسؤولان در سازمان ميراث فرهنگي مبني بر خسارتبار بودن عبور مترو از زير چهارباغ عباسي و در مقابل، ترديد مسؤولان شهري اصفهان مبني بر استفاده از گزينهي شمسآبادي براي عبور مترو كه بگذريم، بيشترين تعداد خبر دربارهي مترو اصفهان در سال 1385 منتشر شد و در پايان همين سال بود كه شوراي عالي ترافيك كشور مصوبهاي را مبني بر «فاصله گرفتن مترو از محور چهارباغ به سمت خيابان شمسآبادي» تصويب كرد و اين مصوبه بايد مبناي عمل مسؤولان شهري اصفهان قرار ميگرفت.
اين روزها كه بحث عبور مترو از مسير چهارباغ عباسي فرسايشي و با وجود تجربهي تعديل برج جهاننما كه هزينهي زيادي را به شهر اصفهان و در سطح كلانتر به كشور وارد كرد، تعجبآور شده است، نگاهي به گزيدهاي از اظهار نظرها در اينباره به يادآوري بسياري از موضعگيريها، تناقضها، كارشناسيها، تغيير كردن مواضع مسؤولان شهري اصفهان و آنچه بوده و آنچه شده است، ميتواند كمك كند.
سال 1385
سازمان ميراث فرهنگي بايد در صورت لزوم شكايت كند
23/1/85: مدير ادارهي حفظ و احياي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان ـ عليرضا خواجويي ـ گفت: عبور مترو از زير خيابان چهارباغ، غيرقانوني است و با توجه به ثبت اين خيابان در فهرست آثار ملي، سازمان بايد در اينباره تصميمگيري و در صورت لزوم شكايت كند.
در صورت تخريب چهارباغ فرصت ثبت جهاني محور تاريخي اصفهان از دست ميرود
20/2/85: مدير ادارهي حفظ و احياي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان ـ عليرضا خواجويي ـ بيان كرد: با طرح مسألهي جهاننما در آخرين اجلاس يونسكو، مقرر شد كه محور تاريخي اصفهان كه خيابان چهارباغ بالا را نيز شامل ميشود، از سوي ايران در فهرست ميراث جهاني ثبت شود كه در صورت تخريب خيابان چهارباغ، اين فرصت مناسب از دست خواهد رفت.
حاجرسوليها: اگر مسؤولان ميراث فرهنگي بر عبور مترو از چهارباغ حكم دهند، از آنجا ميگذرد
10/3/85: رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان ـ عباس حاجرسوليها ـ اظهار داشت: چنانچه مسؤولان ميراث فرهنگي بر عبور مترو از چهارباغ حكم دهند، مترو از اين مسير رد ميشود و اگر به عبور مترو از شمسآبادي حكم دهند، مترو از خيابان شمسآبادي عبور خواهد كرد.
30/3/85: رييس شوراي شهر صفهان از تملك برخي ساختمانها در مسير خيابان باغ گلدسته كه مجاور چهارباغ عباسي است، براي عبور مترو از آن مسير خبر داد.
سازمان ميراث فرهنگي شكايت نميكند
5/4/85: قائممقام معاونت حفظ و احياي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ عليرضا انيسي ـ دربارهي ضرورت شكايت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در صورت عبور مترو از چهارباغ عباسي، گفت: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري شكايت نميكند؛ چراكه اگر براي ما محرز شود كه مترو به چهارباغ آسيب ميزند، اجازهي اين كار را نخواهيم داد.
آخرين مصوبهي شوراي عالي ترافيك شمسآبادي است
19/4/85: رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان ـ حسينعلي وكيل ـ اظهار كرد: طبق آخرين مصوبهي شوراي عالي ترافيك، مسير مترو از خيابان شمسآبادي تعيين شده و بعد از آن مصوبه جديدي به تصويب نرسيده است.
21/4/85: رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان ـ عباس حاجرسوليها ـ گفت: تعيين مسير مترو در بافت تاريخي چهارباغ به شوراي عالي ترافيك و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري واگذار شد.
18/5/85: قائممقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ حميد بقايي ـ در پاسخ به اين پرسش كه آيا احتمال دارد، نظر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مبني بر عبور مترو از چهارباغ بهجاي شمسآبادي تاييد شود؟ گفت: درحال كارشناسي در اينباره هستيم؛ اما اين احتمال وجود دارد كه نظر سازمان دربارهي مسير مترو تغيير كند و اگر كارشناسان به اين نتيجه برسند كه در صورت عبور مترو از چهارباغ لطمهاي به آثار تاريخي مسير وارد نميشود، ممكن است كه رييس سازمان عبور مترو را از چهارباغ قبول كند.
سيفاللهي عبور مترو را از زير ميدان امام (ره) تأييد كرد
28/5/85: مجري قطار شهري اصفهان ـ عبدالحسين سيفاللهي ـ عبور مترو را از زير ميدان امام (ره) تأييد كرد و افزود: خط غرب به شرق مترو از سمت شمال ميدان امام (ره) ـ خيابان حافظ به سمت خيابان سپه ـ عبور خواهد كرد.
با تأييد كارشناسان، از عبور مترو از چهارباغ استقبال ميكنيم
3/6/85: رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ اسفنديار رحيممشايي ـ گفت: چنانچه كارشناسان به ما اطمينان دهند كه عبور مترو از زير خيابان چهارباغ تخريب آثار تاريخي آن را درپي نخواهد داشت، با عبور مترو از اين خيابان نهتنها موافقت، بلكه استقبال هم ميكنيم.
وي دربارهي نظر سازمان پيرامون عبور مترو از چهارباغ يا مسيرهاي ديگر، توضيح داد: با تشكيل كميتهاي كارشناسي، مقرر شد كه سازمان قطار شهري اصفهان، مطالعات مترو را به مشاور سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ارايه كند. با توجه به اين جمعبنديها تا يكماه ديگر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نظر نهايي خود را دربارهي مترو و عبور آن از چهارباغ اعلام خواهد كرد.
چهارباغ با عبور مترو وجود نخواهد داشت
26/6/85: مشاور سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ محمدحسن محبعلي ـ گفت: اگر مترو از زير خيابان چهارباغ عبور كند، ديگر چهارباغ عباسي وجود نخواهد داشت.
امينپور: با عبور مترو از عمق 14 تا 21 متري آسيبي به چهارباغ نميرسد
28/6/85: نايب رييس شوراي شهر اصفهان ـ احمد امينپور ـ بيان كرد: عدهاي عقيده دارند كه عبور مترو از خيابان چهارباغ، تخريب و آسيب رسيدن به مدرسهي چهارباغ را كه اثر متعلق به دورهي صفوي است، سبب ميشود. در حقيقت، بيشتر نگرانيهاي موجود دربارهي همين مدرسه است؛ وگرنه در محور چهارباغ اثر تاريخي ديگري وجود ندارد. آنچه كه هست خود محور چهارباغ و شامل يك خيابان است كه با وجود عبور مترو از عمق 14 تا 21 متري، آسيبي به چهارباغ نميرسد. البته من تاكنون تحقيق و گزارشي علمي كه ثابت كند، عبور مترو به اين مدرسهي تاريخي آسيب ميرساند، نديدهام.
قطار شهري اصفهان: منتظر تصميم شوراي عالي ترافيك هستيم
31/6/85: معاون پشتيباني سازمان قطار شهري اصفهان ـ فاتحي ـ با بيان اينكه مترو از زير چهارباغ عباسي عبور نكرده است، اظهار داشت: منتظر تصميم شوراي عالي ترافيك هستيم. شهردار اصفهان بهعنوان فردي كه به آثار تاريخي اين شهر علاقه دارد، تا زماني كه مطمئن شود، مشكلي براي جاذبههاي اصفهان پيش نميآيد، هيچ اقدامي نخواهد كرد.
فلسفهي مترو با عبور آن از شمسآبادي از ميان ميرود
31/6/85: مدير پروژهي بخش جنوبي مترو اصفهان ـ عسگري ـ معتقد است كه با عبور مترو از مسير خيابان شمسآبادي، فلسفهي مترو و سرويسدهي آن به اصفهان از ميان ميرود. دربارهي آبهاي زيرزميني نيز تونلهاي حفرشده عايق ميشوند، تا آب داخل نشود و جريان آب زيرزميني به هر شكلي كه بوده است، خود به خود راهش را پيدا ميكند و ما هيچ كاري به جريان آب نداريم.
مدرسهي چهارباغ با عبور مترو بدون شك آسيب ميبيند
1/7/85: مدير گروه تخصصي معماري سازمان نظام مهندسي استان اصفهان ـ محمود درويش ـ با بيان اينكه مشاوران مترو در گزارشهاي خود از آسيب رسيدن به مدرسهي چهارباغ در صورت عبور مترو ياد كرده و آنرا نكتهاي منفي دانستهاند، ادامه داد: اين مدرسهي تاريخي با عبور مترو بدون شك آسيب ميبيند و اين آسيب درحالي است كه راه حلهاي ديگري براي جلوگيري از آن وجود دارد.
روند كار مسؤولان مترو شفاف نيست
3/7/85: يك كارشناس معماري ـ رامين مدني ـ با بيان اينكه مسؤولان مترو اعلام ميكنند، كارشناسي كردهاند، ولي متأسفانه روند كارشان زياد شفاف نيست، افزود: عبور مترو از اين محل يك ضايعهي خطرناك و ريسك بالايي براي محور چهارباغ، مدرسهي چهارباغ و كاروانسراي عباسي دارد كه با هزينهاي منطقيتر اين اتفاق ميتوانست نيفتد و بهجاي آن، خيابان شمسآبادي كه از نظر كارشناسان منطقيتر بود، انتخاب ميشد. اگرچه اكنون اين مساله به چنين وضعيتي دچار شده است كه تبعاتي را نيز براي شهر اصفهان درپي خواهد داشت.
آب كه از آسياب افتاد مترو از چهارباغ عبور ميكند
4/7/85: كارشناس مرمت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان ـ كريم متقي ـ عبور مترو را از چهارباغ بالا نيز نادرست دانست و تصريح كرد: مسؤولان شهري، مترو را تا سيوسه پل نزديك كردهاند، ازسوي ديگر، مترو را از ميدان شهدا به سمت دروازه دولت (ابتداي خيابان چهارباغ عباسي) آوردهاند، تا پس آنكه آب از آسياب افتاد، چهارباغ بالا را به چهارباغ عباسي متصل ميكنند.
جهاننما زماني دستخوش مسايل سياسي شد
5/7/85: رييس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ سيدطه هاشمي ـ اظهار داشت: فضاي مسايلي كه پيرامون مترو در اصفهان وجود دارد، بايد از مسايل سياسي و موضعگيريهاي غيركارشناسانه جدا شود. جهاننما زماني دستخوش مسايل سياسي شد؛ اما امروز بهدليل هماهنگي فكري خوبي كه ميان دولت و مقامات محلي ايجاد شده، تا حدود زيادي مشكل حل شده است.
رحيممشايي: در عمق 200 متري هم مترو نبايد از چهارباغ عبور كند
10/7/85: رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ اسفنديار رحيممشايي ـ در پنجمين نشست رسانهيي خود دربارهي خيابان چهارباغ اصفهان تأكيد كرد: در مسايل مربوط به آثار تاريخي و حفاظت از آنها به هيچوجه كوتاه نميآييم. اگر مسؤولان بگويند، تونلي را حتا در عمق 200 متر حفر ميكنيم، باز هم ميگوييم كه مترو نبايد از چهارباغ عبور كند.
سيفاللهي: شمسآبادي جزو گزينههاي عبور مترو نيست
11/7/85: مجري قطار شهري اصفهان ـ عبدالحسين سيفاللهي ـ بيان كرد: كارشناسان ميراث فرهنگي بايد حريم بناهاي تاريخي را اعلام و به ما ابلاغ كنند. شمسآبادي جزو گزينههاي عبور مترو نيست و فقط دو گزينهي چهارباغ عباسي و باغ گلدسته باقي ماندهاند.
عبور مترو از چهارباغ صددرصد اثر مخربي بر سيوسه پل دارد
12/7/85: يك كارشناس ارشد مرمت ـ محمد رناسي ـ گفت: عبور مترو از خيابان چهارباغ صددرصد اثرهاي مخربي بر سيوسه پل دارد؛ چراكه علاوه بر رسي بودن خاك، كف رودخانه هم شني است كه رانش بيشتري را بهوجود ميآورد.
آيا صلاح است اصفهان را با خطر روبهرو كنيم؟
14/7/85: رييس پژوهشكدهي حفاظت و مرمت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اظهار داشت: اصفهان يك ثروت براي كشور است، اگرچه متأسفانه ثروتهاي ديگري مانند اصفهان در 60سال گذشته دچار اضمحلال شدهاند؛ ولي اصفهان با وجود تغييرات زياد هنوز بهعنوان يك نگين در دنياي ميدرخشد. آيا صلاح است كه آنرا با خطر روبهرو كنيم؟
عبدالرسول وطندوست ادامه داد: آيا مترو حتما بايد از زير چهارباغ و نزديك آثار تاريخي عبور كند؟ اگر در اصفهان هيچ راه حلي براي ايجاد قطار شهري جز اين راه وجود ندارد، چارهي ديگري نيست؛ اما حقيقت اين است كه راه حلهاي ديگري هم وجود دارند و اين قطار از مسير ديگري هم ميتواند رد شود و البته عبور از آن مسيرها، هزينههاي بيشتري هم خواهد داشت.
با عبور مترو از لايهي ماسهيي، فاجعه در شهر رخ ميدهد
15/7/85: عبدالعظيم شاهكرمي ـ كارشناس ژيوتكنيك و سازه ـ گفت: مترو اصفهان فقط و فقط از يك لايهي خاص زمين ميتواند عبور كند و لايهي انتخابي فعلي جريان آبهاي زيرزميني شهر اصفهان را قطع و كل شهر را نابود ميكند. اگر مترو از لايهي ماسهيي و نفوذپذير اصفهان (همان لايهاي كه تاكنون از آن عبور كرده است) بگذرد، براي محيط زيست شهر اصفهان مشكل ايجاد ميشود و يك فاجعه در شهر رخ ميدهد.
17/7/85: يك كارشناس معماري و شهرسازي ـ محمدرضا قانعي ـ بيان كرد: مديريت شهري اصفهان چهارباغ را با عبور مترو به همان سرنوشت كارخانههايي كه در گذشته تخريب شدند، دچار ميكند كه اكنون پتانسيلي براي شهر اصفهان ميتوانستند باشند. هيچ دليلي ندارد، وقتي در شهر اصفهان پتانسيلهاي ديگري براي عبور مترو وجود دارند، با وجود تمام اما و اگرها و با لجبازي آن را از چهارباغ عبور دهند.
25/7/85: يك كارشناس ميراث فرهنگي ـ عليرضا جعفريزند ـ با بيان اينكه آنچه بسيار اهميت دارد، مسألهي تكانها و لرزشهايي است كه مترو براي ساختماني مانند مدرسهي چهارباغ ايجاد ميكند، ادامه داد: ساختمان اين مدرسه سست است و با توجه به اينكه مدت طولاني از آن استفاده شده است و اكنون هم از آن استفاده ميشود، خودبهخود درحال ريزش است، چراكه استحكامبندي لازم در اين بنا انجام نشده است.
25/7/85: مجري مستعفي قطار شهري اصفهان ـ عبدالحسين سيفاللهي ـ به خبرنگار ايسنا گفت: يكميليون و 700هزار نفر آدم عاقل در شهر سكوت كردهاند و ميدان را به 500هزار نفر آدم ناآگاه دادند؛ بالاخره اين آدمهاي ناآگاه ميخواهند در شهر حاكم شوند، خب بشوند. اين آدمها چه تخصصي دارند؟
ايجاد فاجعهي زيستمحيطي در صورت عبور مترو
7/8/85: يك كارشناس ميراث فرهنگي ـ حسين رايتيمقدم ـ با اشاره به زرد شدن برگ درختان خيابان چهارباغ پس از عبور مترو، بيان كرد: عبور مترو از اين مسير ممكن است، يك فاجعهي زيست محيطي را ايجاد كند. همچنين تمام آثار كفسازي دورهي صفوي حدود 20 تا 50 سانتيمتر زير كف فعلي خيابان هستند.
يونسكو بهراحتي با عبور مترو كنار نميآيد
23/8/85: عضو شوراي عالي انجمن معماران ايران ـ احمد منتظر ـ تأسف خود را از نسبت به عبور احتمالي مترو از چهارباغ عباسي اظهار و اضافه كرد: عبور مترو از چهارباغ هزارجريب و چهارباغ پايين و سپس عبور آن از چهارباغ عباسي بر روند ثبت محور تاريخي ـ فرهنگي اصفهان در يونسكو كه براي اين شهر تاريخي بسيار مهم خواهد بود، تأثير ميگذارد و بهنظر ميرسد، مسؤولان يونسكو در آينده بهراحتي با اين موضوع كنار نخواهند آمد.
رحيممشايي: مترو از چهارباغ با تصويب هيچكسي نميگذرد
5/10/85: رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ اسفنديار رحيممشايي ـ در حاشيهي همايش ارايهي دستاوردهاي فعاليتهاي ميداني باستانشناسي دورهي اسلامي، در پاسخ به پرسشي مبني بر تصويب شوراي عالي ترافيك دربارهي عبور مترو از خيابان چهارباغ، اظهار داشت: مترو از چهارباغ با تصويب هيچكسي نميگذرد. مبنا در اين پروژه، نظر كارشناسي است و حدود 10 روز ديگر هم نظر كارشناسان اعلام ميشود. سازمان تحت فشار هيچكسي تصميمگيري نخواهد كرد. اگر نظر كارشناسان اين باشد كه مترو ميتواند عبور كنند، با شجاعت اين مسأله را اعلام ميكنيم و باز هم تحت فشار هيچكسي نخواهيم بود.
حاجرسوليها: با مصوبهي مجلس، عبور مترو از شمسآبادي هيچ مشكلي ندارد
11/10/85: رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان ـ عباس حاجرسوليها ـ گفت: با مصوبهي مجلس مبني بر عبور مترو از زير ساختمانها، عبور مترو اصفهان از زير خيابان شمسآبادي بهجاي چهارباغ عباسي امكانپذير است و هيچ مشكلي ندارد.
عبور مترو از چهارباغ ممنوع اعلام شد
20/10/85: رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان خبر داد: عبور مترو از زير چهارباغ عباسي براساس نظرات كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ممنوع اعلام شد و اين امر، هفتهي آينده با حضور استاندار، شهردار و شوراي شهر بهصورت كتبي به شهرداري اصفهان ابلاغ ميشود.
سعيد بكتاش افزود: براساس كار كارشناسي كه صورتگرفته به اين نتيجه رسيديم كه امكان عبور قطار شهري اصفهان از زير چهارباغ وجود ندارد و اين تصميم بهعنوان نظر جامع و قاطع سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اعلام شد.
حاجرسوليها: هرچه سازمان ميراث فرهنگي اعلام كند ميپذيريم
22/10/85: عباس حاجرسوليها ـ رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان ـ به خبرنگار ايسنا گفت: هيچوقت ميان مسؤولان شهري اصفهان بر سر مسألهي مترو چهارباغ كشمكشي وجود نداشته است و ما بارها اعلام كرديم كه هرچه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اعلام كند، ميپذيريم. شهرداري اصفهان موظف به پذيرش نظر نهايي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است و چارهاي بهجز اين ندارد.
سيفاللهي: هيچچيز دربارهي عبور مترو از چهارباغ مشخص نيست
25/10/85: مجري قطار شهري اصفهان ـ عبدالحسين سيفاللهي ـ كه يكبار از اين سمت استعفا داده بود، دربارهي ممنوعيت عبور مترو از مسير چهارباغ عباسي كه بهتازگي توسط سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اعلام شده است، بيان كرد: هنوز هيچچيز دربارهي عبور مترو از چهارباغ يا هر مسير ديگري مشخص نيست و با وجود اينكه بيش از همه به اصفهان علاقه دارم، اما نظر شخصيام، همچنان انتخاب گزينهي چهارباغ براي عبور مترو است.
تصميم سازمان ميراث فرهنگي اعلام شد
25/10/85: رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان ـ سعيد بكتاش ـ تأكيد كرد: تصميم سازمان دربارهي عبور نكردن مترو از چهارباغ عباسي امروز (25 ديماه) بهصورت كتبي به شوراي شهر و شهرداري ابلاغ شد.
وزير كشور: مترو بايد از كنار چهارباغ بگذرد
11/12/85: وزير كشور تأكيد كرد: مترو بايد از كنار چهارباغ بگذرد؛ چون نياز امروز است و به سرعت هم بايد اين كار انجام شود.
پورمحمدي كه براي افتتاح پروژهي بزرگراه ميرزا كوچكخان جنگلي و تقاطعهاي غير مسطح همجوار آن به اصفهان سفر كرده بود، افزود: نبايد شرايطي فراهم شود كه يونسكو به ما تذكر دهد. همهي اينها جزو دستاوردهاي ماست و بايد آنها را حفظ كنيم.
حاجرسوليها: عبور مترو را از چهارباغ كاملا منتفي است
14/12/85: يكماه پس از اعلام نظر سازمان، رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان ـ عباس حاجرسوليها ـ گفت: وزير كشور پيگير قضيه مترو اصفهان است و مقرر شده است كه پس از بررسيهاي لازم توسط وزارت كشور، نتيجهي نهايي مسير مترو تا دو ـ سه هفتهي آينده مشخص شود.
او عبور مترو را از چهارباغ كاملا منتفي دانست و دربارهي ديگر گزينهها، افزود: مسير بين شمسآبادي و چهارباغ و باغ گلدسته در اولويت است.
17/12/85: رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان ـ سعيد بكتاش ـ گفت: كميتهي فني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور مطالعاتي را كه دربارهي مسير مترو توسط اين سازمان در اصفهان صورت گرفتند، تأييد كرد. اين مطالعات در 10 حوزهي تخصصي باستانشناسي، ديناميك سازه، مهندسي مكانيك، معماري، مهندسي آب، مهندسي زراعت، مطالعات اجتماعي، مطالعات شوراي حمل و نقل ترافيك، زمينشناسي و ژيوتكنيك صورت گرفتهاند. نتيجهي حاصل از تحقيق با استفاده از نظر كارشناسان برجسته، استادهاي دانشگاه صنعتي اصفهان مبني بر اينكه عبور از خيابان چهارباغ عباسي جايز نيست، بهطور رسمي اعلام شد.
آخرين مصوبهي شوراي عالي ترافيك كشور
23/12/85: براساس مصوبهي شصتوششمين جلسهي شوراي عالي ترافيك كشور، بهلحاظ ضرورت استمرار وضعيت آمد و شد در محور چهارباغ و لزوم حفظ سيماي شهري، بويژه بافت تاريخي و منحصربهفرد اين محور و ابنيهي موجود در بدنهي پيرامون آن و با توجه به مصوبهي مجلس دربارهي طرح حمايت از سامانههاي حمل و نقل ريلي، مقرر شد كه خط يك قطار شهري اصفهان در مسير شمالي ـ جنوبي حدفاصل ميدان امام حسين (ع) تا ميدان انقلاب با فاصله گرفتن از محور چهارباغ به سمت خيابان شمسآبادي عبور كند.
سال 1386
9/2/86: پس از آنكه مسؤولان شهري اصفهان خواستند، هرچه سريعتر تكليف عبور مترو در محور چهارباغ روشن شود، حدود دوماه پيش مقرر شد، مترو از محور شمسآبادي عبور كند؛ اما گويا با از بين رفتن حساسيتها دربارهي اين موضوع، حفر تونل قطار شهري اصفهان در ابتداي دوراهي چهارباغ و شمسآبادي متوقف شده و مسير خود را منحرف نكرده است.
احتمال نشست زمين وجود دارد
22/2/86: عضو شوراي اسلامي شهر اصفهان ـ محمود محمدي ـ گفت: در صورتي كه نشست زمين در خيابان چهارباغ پايين براثر احداث تونل مترو باشد، احتمال اينكه اين موضوع دوباره در جايي ديگر تكرار شود، وجود دارد. يكي از تأكيدهايي كه شوراي شهر اصفهان دربارهي عبور نكردن مترو از چهارباغ دنبال ميكرد، وجود نشستهاي احتمالي زمين بود.
حاجرسوليها: مترو از چهارباغ عبور نميكند
18/4/86: بهدنبال انتشار برخي شايعهها دربارهي عبور تونل مترو از زير خيابان چهارباغ عباسي، رييس شوراي شهر اصفهان ـ عباس حاجرسوليها ـ اظهار داشت: تونل مترو هنوز در ايستگاه ميدان امام حسين (ع) ـ ابتداي چهارباغ عباسي ـ متوقف است. اكنون مقرر شده است كه مترو از زير خيابان چهارباغ عباسي عبور نكند، در آخرين مطالعات كارشناسان مترو از غرب چهارباغ عباسي بين شمسآبادي و چهارباغ عبور خواهد كرد.
در همين روز، رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان ـ سعيد بكتاش ـ امكان عبور مترو را از زير چهارباغ عباسي در هر صورت منتفي دانست.
حاجرسوليها: مترو از چهارباغ عبور ميكند
24/7/86: رييس شوراي شهر اصفهان ـ عباس حاجرسوليها ـ گفت: بهدليل آنكه قبلا درنظر گرفته بودند كه مترو از چهارباغ عباسي عبور كند و سپس براي عبور از محور شمسآبادي تصميم گرفته شد، لذا اكنون تونل مترو از بخشي از خيابان چهارباغ عباسي عبور ميكند.
بكتاش: ورود مترو به چهارباغ حتا بهاندازهي يك متر ممنوع است
26/7/86: رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان ـ سعيد بكتاش ـ بيان كرد: ورود مترو به چهارباغ عباسي حتا بهاندازهي يك متر ممنوع است. اگر خبر يادشده به منزلهي زمينهسازي براي عبور مترو از قسمتي از چهارباغ عباسي باشد، اكيدا به مديران مسؤول اخطار ميكنيم، با توجه به توافقهاي انجامشده، عبور مترو از چهارباغ عباسي ممنوع است و با خاطيان به حكم قانون و وظيفهي خود برخورد ميكنيم. به مديران مسؤول توصيه ميكنيم، به مصوبات شوراي عالي ترافيك با توجه به توافقهاي انجامشده احترام بگذارند و درگير مشكلاتي كه به ضرر مردم و شهرند، نشوند.
مصوبهي شوراي عالي ترافيك به سازمان ميراث فرهنگي ابلاغ نشده است
2/8/86: حسن روانفر كه پس از بكتاش سرپرست سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان شده بود، گفت: متأسفانه هنوز مصوبهي شوراي عالي ترافيك مبني بر عبور مترو از محور شمسآبادي به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان ابلاغ نشده است.
1/11/86: معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ فريبرز دولتآبادي ـ دربارهي آغاز ادامهي حفاري مترو در خيابان چهارباغ عباسي برخلاف حكم دادگستري كه دستور توقف حفاري را صادر كرده است، تأكيد كرد: اصلا قرار نيست كه مترو به خيابان چهارباغ برود.
حاجرسوليها: مترو پيش از رسيدن به مدرسهي چهارباغ به سمت غرب حركت ميكند
26/11/86: رييس شوراي شهر اصفهان ـ عباس حاجرسوليها ـ با اعلام اينكه مترو به چهارباغ عباسي وارد ميشود، گفت: چون تونل مترو به يكباره نميتواند انحراف پيدا كند، ناچار به زير خيابان چهارباغ عباسي وارد خواهد شد و به مرور، به سمت غرب چهارباغ انحراف پيدا ميكند.
وي دربارهي اينكه آيا تونل مترو به مدرسهي چهارباغ هم نزديك ميشود؟ بيان كرد: خير؛ مترو پيش از رسيدن به مدرسهي چهارباغ به سمت غرب چهارباغ عباسي حركت ميكند.
تونل مترو اكنون به ابتداي خيابان چهارباغ عباسي رسيده است و كارشناسان عمران نيز انحراف دستگاه TBM را كه در امتداد خيابان براي حفر تونل از آن استفاده ميشود، با زاويهاي زياد غير ممكن ميدانند. لذا مسؤولان پيش از اينكه مترو به ابتداي چهارباغ عباسي ميرسيد، بايد چارهانديشي ميكردند تا مترو با فاصلهاي حدود 200 متري از خيابان چهارباغ عباسي منحرف ميشد. در اين صورت، مصوبهي شوراي عالي ترافيك كشور نيز به اجرا درميآمد.
امينپور از عبور احتمالي مترو از زير چهارباغ خبر داد
28/11/86: رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان ـ احمد امينپور ـ كه پيش از اين عضو شوراي اسلامي شهر اصفهان بود، از عبور احتمالي تونل مترو از زير خيابان چهارباغ عباسي اظهار بيخبري كرد.
بقايي: اگر سازمان كوتاه آمد نسبت به عملكرد آن اعتراض شود
10/12/86: قائممقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ حميد بقايي ـ گفت: رييس جديد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان مأمور شده است، در اسرع وقت موضوع عبور مترو را از خيابان چهارباغ عباسي بهصورت جدي پيگيري كند. اگر سازمان كوتاه آمد و جايي اجازهي تخريب داد، آنگاه بايد نسبت به عملكرد آن اعتراض شود.
سال 1387
امينپور: هيچ ارتعاشي به مدرسهي چهارباغ صدمه نميزند
11/4/87: رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان ـ احمد امينپور ـ اظهار كرد: براساس طرحهاي مهندسي كه دربارهي عبور مترو از محدودهي غرب سيوسه پل از زير رودخانهي زايندهرود انجام شدهاند، عبور مترو از اين مسير، به سيوسه پل و زايندهرود صدمهاي نميزند. عبور مترو از يك نقطه، به آنجا صدمه نميزند. اكنون دستگاهها درحال كار هستند و هيچ ارتعاشي به مدرسهي چهارباغ صدمه نميزند.
رحيممشايي: هيچ دليلي براي پذيرش ريسك عبور مترو [از چهارباغ] باقي نمانده است
6/6/87: پرسشي كه مطرح شده و تاكنون بيپاسخ مانده، اين است كه چرا سازمان ميراث فرهنگي توانايي پايان دادن به شايعهها را ندارد؟!
معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ فريبرز دولتآبادي ـ گفت: آخرين خبري كه از عبور مترو در اصفهان دارم، اين است كه مترو از چهارباغ عبور نميكند؛ ولي بهتازگي شايعههايي دربارهي عبور مترو از چهارباغ شنيده ميشوند.
رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ اسفنديار رحيممشايي ـ نيز روز گذشته در گفتوگو با خبرنگار ايسنا بيان كرد: مشكلات و آسيبهاي احتمالي عبور مترو از چهارباغ در بيش از 10 رشته، كارشناسي و بررسي شدند و با ارايهي نتايج اين كارشناسيها مبني بر برتر نبودن گزينهي چهارباغ براي عبور مترو، موضوع حل شد و ديگر هيچ دليلي براي پذيرش ريسك عبور مترو باقي نمانده است.
دولتآبادي: مطمئنا مترو از چهارباغ عبور نخواهد كرد
18/6/87: معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ فريبرز دولتآبادي ـ تأكيد كرد: مطمئنا مترو اصفهان از چهارباغ عبور نكرده و عبور هم نخواهد كرد و اكنون بحث نحوهي عبور مترو از مجاورت سيوسه پل مطرح است.
وي افزود: با همكاري سازمان نظام مهندسي و دانشگاه صنعتي اصفهان يك گروه حدود 20 نفره را از استادان رشتههاي مختلف مانند زمينشناسي و مهندسي خاك تشكيل داديم. اين گروه تحليل كرد كه عبور مترو از زير چهارباغ نهتنها براي آثار خطر دارد، بلكه حتا بهترين گزينهي اقتصادي يا ترافيكي هم نيست.
حاجرسوليها: منظور از مصوبهي شوراي عالي ترافيك ورود مترو به شمسآبادي نيست
27/6/87: رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان ـ عباس حاجرسوليها ـ اعلام كرد: مترو اصفهان از پيادهرو غربي خيابان چهارباغ عباسي عبور ميكند. مصوبهي شوراي عالي ترافيك مشخص كرده است كه مترو به سمت خيابان شمسآبادي، يعني غرب خيابان چهارباغ حركت كند؛ ولي منظور اين نيست كه به خيابان شمسآبادي وارد شود.
ثبت جهاني محور تاريخي اصفهان با عبور مترو معلق ميماند
پيگيري حقوقي تأثيري ندارد
6/7/87: معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان ـ مهرداد كيهانفر ـ بيان كرد: ثبت جهاني محور تاريخي فرهنگي اصفهان با 128 اثر نفيس، پس از قضيهي تعديل برج جهاننما، در صورت عبور مترو از خيابان چهارباغ باز هم معلق ميماند.
وي دربارهي فرآيند حقوقي و تأثير آن دربارهي مترو اصفهان، توضيح داد: مطرح كردن بحث پيگيري حقوقي، اگر مترو عبور كرده باشد تقريبا هيچ تأثيري ندارد.
امينپور: مهم نيست تونل مترو در چه جايي حفر ميشود
7/7/87: رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان ـ احمد امينپور ـ در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا دربارهي اينكه حفر تونل مترو در چهارباغ عباسي از چه زمان آغاز شده است؟ گفت: مهم اين نيست كه تونل مترو در چه جايي حفر ميشود، بلكه مهم اين است كه استانداردها و مسايل فني و تخصصي در آن رعايت شوند و اكنون درحال بررسي اين استانداردها هستند. فعلا لزومي به بازديد از مسير مترو نبود، به همين دليل، از مسير بازديدي انجام نشد.
رحيممشايي: حتما با تخلف برخورد ميشود
7/7/87: رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ اسفنديار رحيممشايي ـ بيان كرد كه در انتظار گزارش معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از مترو اصفهان هستيم و پس از بررسي اين گزارش بهلحاظ فني، اگر تخلفي رخ داده باشد، حتما با آن برخورد ميشود.
نقشههاي مترو با مصوبهي شوراي عالي ترافيك مغايرند
7/7/87: معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ فريبرز دولتآبادي ـ گفت: در سفري كه روز گذشته به اصفهان داشتيم، نقشهها را گرفتيم. بهنظر ميرسد كه نقشههاي مترو اصفهان با مصوبهي شوراي عالي ترافيك مغايرت دارند و اكنون اين موضوع درحال بررسي است.
برخورد حقوقي بايد از تكرار چنين فرآيندي مانع شود
14/7/87: مديركل دفتر حفظ و احياي بناها و محوطههاي تاريخي ـ سياوش صابري ـ تأكيد كرد: عبور مترو از چهارباغ عباسي در هيچيك از مراجع سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تأييد و تصويب نشده است؛ ولي متأسفانه در نقشههايي كه پس از درخواستها، مكاتبهها و خواهشهاي زياد و سرانجام حضور در محل براي گرفتن مدارك بهدليل عدم پاسخگويي به سيستم استان اصفهان ملاحظه شدند، روند انجامشده دربارهي مترو با مصوبهي شوراي عالي ترافيك به هيچ عنوان سنخيت ندارد.
وي افزود: بهنظر من، بايد برخورد حقوقي بهشيوهاي باشد كه مانعي شود از اينكه چنين فرآيندي تكرار شود. بههمين دليل، پيگيري حقوقي بايد با نگاه به كيفيت تخلف رخ دهد و به نيت پيشگيري از اقدامات مشابه باشد.
15/7/87: معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان ـ مهرداد كيهانفر ـ با انتقاد از مديريت قطار شهري، گفت: بروز تنشها هنگام حفر تونل مترو و ايجاد ارتعاش پس از حركت قطار، خطرهاي تهديدكنندهي بناهاي تاريخياند. مدرسهي چهارباغ، بنايي پير و فرسوده است كه هرچه از عمر اين بناي تاريخي بگذرد، تحمل تنشها در آن كاهش مييابد و خطرهاي بيشتري آن را تهديد ميكنند.
دولتآبادي: مسير مترو اصلاح و تونل حفرشده پر شود
19/7/87: معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ فريبرز دولتآبادي ـ تأكيد كرد: ما همچنان اصرار داريم كه مترو اصفهان از زير چهارباغ عباسي عبور نكند و مسير فعلي كه به چهارباغ وارد شده است، اصلاح و تونل حفرشده پر شود. آنچه در مصوبهي شوراي عالي ترافيك بيان شد، اين بود كه مترو از چهارباغ به سمت شمسآبادي حركت كند؛ ولي استنباط مسؤولان مترو از اين مسأله اين بود كه مترو در چهارباغ به سمت شمسآبادي متمايل شود. به همين دليل اين كار را كردند و به چهارباغ عباسي وارد شدند. اين استنباط از مصوبهي شوراي عالي ترافيك، برداشت اشتباهي است، زيرا مصوبه تصريح كرده است كه مترو در محور چهارباغ نبايد باشد.
بهمحض شكايت سازمان ميراث فرهنگي، قوهي قضاييه دستور توقف ميدهد
20/7/87: يك كارشناس برنامهريزي و توسعهي فرهنگي ـ اردشير اروجي ـ گفت: اگر براي ما مسلم است كه عبور مترو چه آسيبها و خسارتهايي را به چهارباغ عباسي وارد ميكند، بايد جلوي اين كار گرفته شود. همچنين قوانين ميراث فرهنگي كيفري هستند، به محض شكايت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، قوهي قضاييه دستور توقف صادر ميكند. بايد براي اين كار نيز بهسرعت دستور توقف صادر كرد و نگذاشت اين قضيه پيش رود.
21/7/87: يك عضو انجمن حاميان حقوق بشر اصفهان ـ شهريار دبيرزاده ـ تأكيد كرد: عبور مترو از خيابان چهارباغ عباسي عملي خلاف مصوبهي شوراي عالي ترافيك كشور و همچنين نقض حكم شعبهي 5 بازپرسي دادگستري اصفهان است.
حاجرسوليها: با نظر مسؤولان ميراث فرهنگي اصفهان، مترو در مسير چهارباغ درحال اجراست
23/7/87: رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان ـ عباس حاجرسوليها ـ مسألهي عبور مترو را از غرب خيابان چهارباغ عباسي، مسألهاي حلشده دانست و اظهار كرد: مسألهي عبور مترو از غرب خيابان چهارباغ عباسي با مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان حل شده است. با توجه به مصوبهي شوراي عالي ترافيك و با نظر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان، پروژهي مترو در مسير چهارباغ عباسي درحال اجراست.
گويا سازمان ميراث فرهنگي پذيرفته است كه بايد در مقابل همه كوتاه بيايد
26/7/87: يك استاد دانشگاه ـ عليرضا جعفريزند ـ اظهار داشت: گمان ميكنند اين حوزه به يك كشور بيگانه متعلق است، مثلا فكر ميكنند، اگر عمليات مترو را در چهارباغ اجرا كنند، بر ميراث فرهنگي پيروز شدهاند. البته بهنظر ميرسد، سازمان ميراث فرهنگي اين را پذيرفته كه سازمان ضعيفي است و بايد در مقابل همه كوتاه بيايد و گويا اين مسأله جا افتاده است.
عضو شوراي شهر اصفهان: مشكلي براي عبور مترو از شمسآبادي وجود ندارد
29/7/87: يك عضو شوراي اسلامي شهر اصفهان ـ محمود محمدي ـ گفت: هيچ مشكلي دربارهي اينكه مترو اصفهان از خيابان شمسآبادي عبور كند، وجود ندارد. مترو در چهارباغ عباسي هيچ پيشرفتي نداشته و متوقف است.
30/7/87: رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ اسفنديار رحيممشايي ـ بيان كرد: دربارهي مترو اصفهان خبرهاي خوبي دارم. تشريح اين جمعبنديها در اينباره، تفصيلي است و بهزودي اعلام ميشود.
بقايي: خيالتان راحت؛ مترو از چهارباغ رد نميشود
6/8/87: قائممقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ حميد بقايي ـ گفت: خيالتان راحت باشد كه مترو اصفهان از زير چهارباغ رد نميشود. با استاندار اصفهان مذاكرههايي داشتهايم كه نتايج بسيار خوبي بهدنبال داشت و انتشار اين نتايج، اقتدار ميراث فرهنگي را نشان ميدهد.
امينپور: در صورت عبور مترو از چهارباغ پيگيري حقوقي ميكنيم
18/8/87: رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان ـ احمد امينپور ـ دربارهي اينكه اگر تونل موازي ايجاد نشود، اين سازمان چه اقداماتي را انجام خواهد داد؟ اظهار داشت: عبور مترو از خيابان چهارباغ عباسي تخلف است و در صورت وقوع، ما پيگيري حقوقي خواهيم كرد و مسبب اصلي اين تخلف نيز مديرعامل مترو اصفهان است كه بايد جوابگو باشد.
يونسكو دربارهي مترو اصفهان به ايران نامه نوشت
10/10/87: خبر جديدي كه دربارهي مترو اصفهان شنيده ميشود، اين است كه رييس كميتهي ميراث جهاني يونسكو نامهاي را به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري فرستاده و گويا توضيحهايي را از اين سازمان دربارهي عبور مترو از محور چهارباغ خواسته است. اكنون پرسش اين است كه آيا سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري توانسته است با پاسخي شايسته مسؤولان كميتهي ميراث جهاني را قانع كند؟
سقايياننژاد: مترو از زير مدرسهي چهارباغ عبور ميكند
29/10/87: شهردار اصفهان ـ مرتضي سقايياننژاد ـ اعلام كرد: قسمتهايي از مترو از چهارباغ عبور کرده و پروژهي قطار شهري اصفهان دقيقا براساس مصوبات شوراي عالي ترافيک اجرايي و عملياتي شده است. تونل مترو از ميدان امام حسين (ع) به سمت ميدان انقلاب اجرا شد. به عبارت بهتر، قسمتهايي از مترو از چهارباغ عبور کرده و تونل مترو از ميدان امام حسين (ع) ـ ابتداي چهارباغ عباسي ـ به بعد با فاصله گرفتن از غرب خيابان چهارباغ عبور کرده است که با رسيدن به مدرسهي چهارباغ بهجاي 14 متر، عمق به 24 متر افزايش يافت.
امينپور: عبور مترو از چهارباغ اتفاق جديدي نيست
14/11/87: رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان ـ احمد امينپور ـ عبور مترو اصفهان را از چهارباغ عباسي و رسيدن آن به ميدان انقلاب، اتفاق و خبر جديدي ندانست و گفت: اين خبر به حدود چهارماه پيش مربوط است.
وي دربارهي اينكه در عمق 14 تا 20 متري سطح زمين در اصفهان، لايهاي است كه آبهاي زيرزميني در آن جريان دارند و عبور مترو اين جريان را مختل ميكند، اظهار داشت: خير؛ اينگونه نيست. اين بحثها فني و تخصصياند و در تخصص من نيستند كه دربارهي آنها صحبت كنم. اين قضيه بررسي شده است و متخصصان سازه بايد دربارهي آنها اظهار نظر كنند.
رحيممشايي: مقداري تخلف صورت گرفته است
مسير مترو قطع و يك مسير موازي زده ميشود
15/11/87: رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ اسفنديار رحيممشايي ـ در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا دربارهي وضعيت مترو اصفهان، گفت: در اينباره، ما جلسههايي را گذاشتهايم. براساس آنچه از ابتدا درنظر داشتيم، اكنون مقداري تخلف صورت گرفته است كه آن نيز اصلاح ميشود و به مشكلي برنخواهد خورد.
وي دربارهي سخنان رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان كه اعلام كرد، مترو از چهارباغ عباسي رد شده و به ميدان انقلاب رسيده است، اظهار كرد: كاملا از زير رد نشده، فقط قدري تخلف انجام شده است كه آن تخلف هم اصلاح ميشود، يعني مسير مترو قطع و يك مسير موازي زده ميشود.
رحيممشايي: مگر ميشود در دولت احمدينژاد مشكلي حل نشود
600 متر از مسير مترو بايد اصلاح شود
26/11/87: رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ اسفنديار رحيممشايي ـ دربارهي فرستادن نامهاي از سوي يونسكو دربارهي عبور مترو از چهارباغ و پاسخ سازمان، بيان كرد: ما كاري با يونسكو نداريم، خودمان برخورد كردهايم. جاهايي [در مترو اصفهان] خطا شده كه درحال اصلاح است.
وي در پاسخ به اين پرسش كه موضوع عبور مترو از چهارباغ حلشدني است يا خير؟ گفت: مگر ميشود، در دولت احمدينژاد مشكلي حل نشود. 600 متر از مسير مترو بايد اصلاح شود. سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصلا و ابدا دربارهي عبور مترو اصفهان از چهارباغ كوتاه نميآيد.
انتهاي پيام