جشن راهنمايان تور برگزار شد ملك‌زاده: تمام اختيارات و مجوز‌ها را به جامعه‌ي راهنمايان تفويض مي‌كنم اينانلو: مُسكن‌هاي موقت براي راهنمايان كافي نيستند

جمعي از راهنمايان تور بعدازظهر روز گذشته (شنبه، سوم اسفند‌ماه) در خانه‌ي شهرياران جوان گردهم آمدند تا روز جهاني راهنمايان تور را جشن بگيرند.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي صدر‌نيا ـ‌ رييس هيأت مديره‌ي جامعه‌ي راهنمايان تور ـ در اين مراسم پس از خوش‌آمدگويي و گرامي‌داشت روز جهاني راهنمايان تور، گفت: در دنيا، عملكرد و نقش راهنمايان تور شناخته شده است. براي ما اين روز مغتنم‌تر است، چون هنوز روز جهاني راهنمايان تور را در اذهان عمومي نهادينه نكرده‌ايم.

وي با بيان اين‌كه بيش‌تر راهنمايان در بخش تورهاي ورودي فعاليت مي‌كنند، اظهار داشت: ديگر نبايد فقط به اين اكتفا كنيم كه راهنماي خارجي‌ها باشيم، بلكه وظيفه داريم فرهنگ عمومي و داخلي را ارتقا دهيم. نياز داريم، در روزگاري كه ديگر نقالي نقشي ندارد، حماسه‌سرايي را در قالب تور انجام دهيم. راهنما چيزي نيست به‌جز حماسه‌سرا و همان‌ كاري را كه فردوسي حكيم انجام داد، ما بار ديگر انجام مي‌دهيم.

او ادامه داد: راهنما به حكيم بزرگ، فردوسي نزديك است. اين شاعر يك‌بار حماسه را روايت كرد؛ ولي ما هربار اين حماسه را براي تورهاي خود بيان مي‌كنيم.

صدرنيا تأكيد كرد: بايد به‌عنوان راهنما، ارزش‌ها را در اذهان عمومي زنده و افراد را به گردشگري حرفه‌يي هدايت كنيم و اطلاع صحيح در زمان بازديد‌ها به گردشگران بدهيم.

در ادامه‌ي اين مراسم، محمدشريف ملك‌زاده ـ معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ گفت: متأسفانه در برخي صنوف، تعامل و تشريك مساعي در حوزه‌هاي تخصصي وجود ندارد و يكي از اين حوزه‌ها، راهنمايان تور هستند و اين از مشكلات بخش خصوصي فعال در گردشگري به‌شمار مي‌آيد.

وي افزود: در اين حوزه شاهديم، برخي كه خود را راهنما معرفي مي‌كنند با جامعه‌اي كه سال‌ها قدمت دارد و معروف است، هماهنگي ندارند. اين مشكل براي جامعه‌ي راهنمايان تور تهديد‌كننده است.

ملك‌زاده تأكيد كرد: بايد در اين بخش، تعامل برقرار شود تا در 30 استان كشور فعاليت‌ها تسري يابند، چون اگر هريك براي خود سازي بزنند و خود را يك تشكل بدانند، موجب مي‌شود جامعه‌ي راهنمايان تور زير سؤال برود.

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ادامه داد: متأسفانه پنج شش تشكل ديگر براي گرامي‌داشت اين روز جهاني با ما نامه‌نگاري و خود را جامعه‌ي راهنمايان تور معرفي كردند؛ ولي ما اين جامعه را به رسميت مي‌شناسيم. كساني كه براي خود دكان درست كرده‌اند، بايد از اين كار‌ها و كاسب‌كار‌ي‌ها دست بكشند و بدانند اين كارها فايده‌اي ندارند. در اين‌باره نبايد تعارف كرد و بايد با افراد متخلف برخورد شود.

وي در ادامه از رييس هيأت مديره‌ي جامعه‌ي راهنمايان تور درخواست كرد: اين جامعه را معرفي كنيد تا همه‌ي تشكل‌هاي صنفي و مؤسسه‌هاي گردشگري در كنار يكديگر، براي معرفي ايران قدم بردارند.

او تأكيد كرد: جامعه‌ي راهنمايان تور بايد خود را به‌روز و تخصصي كند و كاري انجام دهد كه افراد علاقه‌مند براي اين رشته، فرصتي بگذارند و شغل راهنماي تور به‌عنوان شغل اصلي در سبد خانوار و اجتماع قرار گيرد. بايد كاري كرد كه شغل اول و آخر راهنماي تور، همين كار باشد.

ملك‌زاده با اشاره به نحوه‌ي كار برخي راهنمايان تور كه پس از انجام فعاليت‌هاي ديگر، براي هدايت تور وقت مي‌گذارند، گفت: وقتي از لحاظ حقوقي (مالي)، منافع اقتصادي راهنماي تور تأمين نمي‌شود، براي اين شغل وقت نمي‌گذارد. جامعه‌ي راهنمايان تور بايد به اين سمت برود و سيستم دولتي و خصوصي را به اين زمينه سوق دهد.

وي افزود: در حوزه‌ي گردشگري، تشكل‌هاي زيادي داريم كه هريك سازي مي‌زنند. اگر مي‌خواهند ساز بزنند، بايد سازي بزنند كه منافع آن شامل همه شود.

او بيان كرد: جامعه‌ي راهنمايان تور كه براي چندميليون تومان بيش از صد‌بار با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مكاتبه و تقاضا مي‌كند كه راهي براي آن‌ها درنظر بگيريم، مطمئن باشد كه اين راه به تركستان مي‌رود و با اين راه‌ها، كار تخصصي نمي‌توان انجام داد. با كمك‌هاي بلاعوض سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نمي‌توانيد كاري را انجام دهيد و علاقه‌مندان اين حرفه را جذب كنيد.

وي در ادامه گفت: سازمان به متقاضيان راه‌اندازي آژانس، مجوز نمي‌دهد و صدور اين مجوز به ارايه‌ي كدي از سوي جامعه‌ي راهنمايان تور منوط است. اين موضوع از امروز بخش‌نامه شده است و تمام افراد علاقه‌مند به فعاليت در گردشگري بايد كد اين جامعه را روي مجوز خود داشته باشند. اين كار براي به رسميت شناختن جامعه‌ي راهنمايان تور صورت گرفته است.

ملك‌زاده با ارايه‌ي پيشنهادي براي تأسيس شركت هلدينگ تخصصي راهنمايان تور، بيان كرد: يكي به من گفت كه اين كار موانع قانوني دارد، موانع قانوني يعني چه! شما اساسنامه را عوض كنيد، من خودم آن را امضا مي‌كنم. تمام راهنمايان تور در اين شركت مي‌توانند عضو شوند، ما به هيچ‌يك از اين شركت‌ها براي ايجاد نمايندگي مجوز نمي‌دهيم؛ اما به شما اين مجوز را مي‌دهيم، براي اين‌كه حقوق حقيقي راهنمايان تضمين شود.

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري افزود: از اين طريق، نمايندگي‌هايي را در استان‌ها مي‌توان ايجاد كرد و آژانس‌ها موظف مي‌شوند، از راهنمايان آن تشكل‌ها استفاده كنند.

وي در ادامه‌ي سخنان خود با اشاره به برخي انتقادها، گفت: برخي افراد، غيرتخصصي صحبت مي‌كنند و تعداد اين افراد، در بخش خصوصي بيش‌تر است. ما دوهزار آژانس داريم كه اگر اين آژانس‌ها 10‌هزار گردشگر وارد كنند، 20ميليون گردشگر مي‌شود؛ اما در كشور ما فقط 54 آژانس در زمينه‌ي تورهاي ورودي فعال‌اند.

ملك‌زاده افزود: براساس اعلام آژانس‌هاي گردشگري، بيش از 200 دفتر خدمات مسافرتي، فعاليت در زمينه‌ي تور داخلي را اعلام كرده‌اند. 1800 آژانس ديگر نمي‌دانيم چه مي‌كنند؟! بنابراين كلاف سردرگم در گردشگري ايجاد مي‌شود.

وي بيان كرد: هر كسي خود را علامه‌ي دهر مي‌داند و مي‌گويد، چرا مجوز بند «ب» نمي‌دهيد. چگونه مجوز بدهيم، وقتي آژانس‌ها در انواع گردشگري كار مي‌كنند و از همه مهم‌تر، فعاليت آن‌ها در تور خروجي متمركز شده است.

ملك‌زاده اظهار داشت: ما مخالف تور خروجي نيستيم و اگر كسي اين را بگويد، حرف عبثي زده است. ما موافقيم؛ اما دنبال اين هستيم كه اگر سه‌ميليون گردشگر از كشور خارج مي‌شوند، توازني هم ايجاد شود. اگر اين اتفاق نيفتاد، دست كم اين سه‌ميليون نفر، سخن‌گوي كشور باشند و با يك بروشور ساده، ايران را معرفي كنند.

وي بيان كرد: ما در هر سيستمي، كلام و سخن گفتن را خوب بلد شديم، من به خودم گفتم ديگر بس است كه مدام گفته‌ايم، كشور پنجم و دهم از نظر جاذبه‌هاي طبيعي و تاريخي هستيم. اميدوارم روزي در چاه‌هاي نفت بسته شود تا به جنبش نرم‌افزاري و حركت‌هاي علمي رو آوريم.

او در ادامه گفت: تمام اختيارات و مجوز‌هاي خود را از نظارت و بازرسي و هر آنچه در 28 سال گذشته به جامعه‌ي راهنمايان نداده‌اند، به اين جامعه تفويض مي‌كنم و اين موضوع را صورت‌جلسه كرده‌ام. بنابراين شما درباره‌ي مسايل خود از رييس هيأت مديره‌ي جامعه‌ي راهنمايان تور توضيح بخواهيد.

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اظهار كرد: مجوز تأسيس شركت مادر تخصصي خاص راهنمايان تور را امضا كرده و داده‌ايم و مجوز نمايندگي‌ها را مي‌دهيم. نظارت و بازرسي‌ را هم تفويض مي‌كنيم. ما كه چند نيرو بيشتر نداريم، شما بازرسان ما هستيد. راهنما اگر گزارش تخلف آژانس را به ما بدهد، ديگر به آن دفاتر خدمات مسافرتي تذكر نمي‌دهيم و پلمپ مي‌كنيم.

وي در ادامه بيان كرد: اميدوارم روزي برسد كه راهنمايان تور درآمدزا، آژانس‌دار و در تمام حوزه‌هاي گردشگري فعال باشند و در گرامي‌داشت اين روز جهاني، از چهل پنجاه كشور فعال در اين زمينه دعوت كنيم تا جشن روز جهاني راهنمايان تور را در ايران برگزار كنند.

ملك‌زاده در پايان سخنان خود به بيان تعريفي از راهنمايان تور پرداخت و گفت: راهنماي تور، يعني مسؤول فرهنگي كشور، رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و كسي كه داراي تمام ايده‌ها و الگو‌هاي جامعه است. از تمام حوزه‌هاي فعال در گردشگري، راهنماي تور كه در بيست‌وهشت بيست‌ونه سال گذشته حلقه‌ي مفقود بوده، مهم‌تر است.

در ادامه‌ي جشن راهنمايان تور به‌مناسبت اين روز جهاني، ابراهيم پورفرج ـ رييس هيأت مديره‌ي جامعه‌ي تور‌گردانان ايران ـ با اميدواري از اين‌كه در اين نشست‌ها و گفت‌وگوها، بخشي از مشكلات گردشگري رفع شود، به سخنان معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اشاره كرد و به مزاح گفت: اين سخنان آن‌قدر جذاب بودند كه تصميم گرفتم، به اعضاي جامعه‌ي تور‌گردانان بگويم، همه‌ي شركت‌ها را تعطيل كنيم و راهنما شويم.

وي با تأكيد بر اين‌كه براي توسعه‌ي گردشگري، رفع مشكلات آن ضرورت دارد، افزود: بايد نقش و وظيفه‌ي دولت در توسعه‌ي گردشگري مشخص شود. هنوز در كشورهايي كه گردشگران انبوهي دارند، تبليغات برعهده‌ي دولت است و بخش خصوصي در اين‌باره وظيفه‌اي ندارد.

پورفرج با بيان اين‌كه بازارسازي و ايجاد تصوير زيبا از ايران برعهده‌ي دولت است، اظهار كرد: دولت بايد مردم دنيا را به ايران علاقه‌مند كند تا يك شركت گردشگري به بازاري وارد شود كه زمينه‌ي فعاليت و بازاريابي در آن، فراوان است.

او بيان كرد: در بازار‌سازي، بخش خصوصي دخالت نمي‌كند، همان‌طور كه دولت در بازاريابي دخالت نمي‌كند.

رييس هيأت مديره‌ي جامعه‌ي تورگردانان ادامه داد: چندي پيش، به معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفتم كه به چه جهت ستاد نمايشگاه‌ها خارج از اين معاونت تشكيل شده است و نمي‌داند چه تعداد گردشگر وارد كند. هرچه گفتيم كه در نمايشگاه حيدر‌آباد سرمايه‌گذاري و حضور لازم نيست، توجه نكردند. امسال هم از آن همه نمايشگاه برنامه‌ريزي‌شده، فقط در چند نمايشگاه توانستيم شركت كنيم، حتا زمين نمايشگاه ITB برلين را در آخرين لحظه با رايزني من توانستيم حفظ كنيم.

وي تأكيد كرد: نظارت و ارايه‌ي تسهيلات گردشگري برعهده دولت است. در دبي 50 درصد از هزينه‌هاي اقامت را كاهش داده‌اند؛ اما هتل‌ها در ايران 25 درصد هزينه‌ي اقامت را براي نوروز افزايش داده‌اند. در تهران و اصفهان، اصلا هتل وجود ندارد. چرا شرايط ساخت‌وساز آسان نمي‌شود؟ ترك‌ها به ايران آمدند تا هتل بسازند؛ اما موفق نشدند! ما در دوسال مي‌توانيم 500 آژانس را به تور‌گرداني ترغيب كنيم؛ ولي به شرطي كه اين زيرساخت‌ها فراهم شوند.

او در ادامه با تأكيد بر اين‌كه راهنماي تور بايد مدير تور باشد و هزينه‌ها را كنترل كند، گفت: فقط نقش راهنماي تور اين نيست كه گروهي را به مقصد ببرد و بياورد و فقط موضوع آثار فرهنگي در تور مطرح نيست.

پورفرج در پايان درباره‌ي مشكلات راهنمايان و دانش‌هاي لازم و ضروري كه يك راهنما بايد از آن‌ها آگاهي داشته باشد، توضيح‌هايي را داد.

به گزارش ايسنا، در ادامه‌ي اين مراسم، محمدعلي اينانلو به‌عنوان يك كارشناس گردشگري و راهنماي تور خطاب به راهنمايان ديگر، گفت: به‌عنوان يك فرد رسانه‌يي نسبت به شما مسؤول و بدهكارم، چون ما آن‌قدر درباره‌ي گردشگري نوشته‌ايم كه شما ترغيب شديد، اين كار را انجام دهيد؛ اما ببخشيد، دروغ گفتيم. من به‌عنوان فردي كه آموزش‌هايي را به افراد علاقه‌مند دادم، نسبت به شما مسؤولم و بايد بگويم، آنچه ما در اختيار شما قرار مي‌دهيم، اصلا كافي نيست.

وي ادامه داد: زماني كه سرفصل‌هاي آموزشي طبيعت‌گردي را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ارايه كردم، با آن بيگانه بودند. اين آموزش‌ها كه در مؤسسه‌ها داده مي‌شوند، مقدماتي هستند و ما در مؤسسه‌ها، آموزش‌هاي تخصصي ارايه نمي‌كنيم. بنابراين براي آنچه به شما نياموخته‌ايم، به شما بدهكاريم و در مقابل، مسؤوليم و براي اين موضوع از شما، راهنمايان تور عذر‌خواهي مي‌كنم. ما به‌عنوان آژانس‌دار به شما بدهكار و نسبت به شما مسؤوليم و حق شما راهنمايان را ادا نمي‌كنيم.

اين راهنماي تورهاي شكار بيان كرد: صحبت كردن درباره‌ي بيمه و دست‌مزد كاملا بديهي و مشخص است كه وظيفه‌ي دولت است و در شأن راهنمايان نيست كه درباره‌ي آن صحبت كنند. شغل راهنماي تور با توجه به شرايط جاده‌يي كشور، يكي از سخت‌ترين شغل‌ها محسوب مي‌شود.

وي اظهار داشت: به‌عنوان دولت نسبت به شما مسؤول و بدهكاريم، از اين بابت كه مدام به شما قول داديم و حرف‌هاي مكرر زديم و مي‌دانستيم دروغ است و خجالت نكشيديم، عذرخواهي مي‌كنم. براي اين‌كه در برنامه‌هاي تلويزيوني گفتيم كه اين كارها شده‌اند، بشوند و مي‌شوند كه نشده‌اند، عذر‌خواهي مي‌كنم.

اينانلو ادامه داد: بخشي از وظايف بديهي دولت در گردشگري كه در اين مراسم گفته شد، آن‌قدر بديهي است كه به توضيح نياز ندارد، قطعا تبليغات وظيفه‌ي دولت است.

اين مدرس گردشگري گفت: نمي‌دانم چه اصراري داريم، بازار‌يابي را كه براساس بازارسازي و بازارسازي را كه بر تبليغات استوار است، به‌دست آدم‌هايي بدهيم كه تبليغات را با «ط» مي‌نويسند.

وي افزود: اگر مي‌خواهيم براي جشن فندوق، پوستر چاپ كنيم نبايد كار يك آجيل‌فروشي را انجام دهيم. جشن فندوق، انگور و صدها جشن ديگر بر فرهنگ و تاريخ ايران استوارند. يك راهنما بايد اين اساس را بداند نه اين‌كه واژه‌ي فندوق را به زبان ديگر ترجمه كند.

اينانلو در ادامه‌ي سخنان خود گفت: بنابراين مُسكن‌هاي موقت حتا اگر راست باشند، براي راهنمايان كافي نيستند. وظيفه‌ي دولت، زنده كردن و زنده نگه داشتن صنعتي است كه شما در آن كار مي‌كنيد، نه بيمه كردن آن، چون بيمه حق طبيعي راهنماي تور است. متأسفانه تمام مديريت‌هاي بخش گردشگري در 12 سال گذشته، بدون استثنا ناموفق بوده‌اند.

اين فعال گردشگري با اشاره به شعري از مولانا، بيان كرد: مولانا هزار سال پيش مديريت را تعريف كرده است. فردي كه سررشته‌اي از اين بخش ندارد، مجبور نيست اينجا بيايد و با حرارت سخنراني كند و وقت شما را بگيرد، شايد اگر اين آقا در شغل ديگري بود، موفق مي‌شد.

اين سخنان اينانلو با تشويق طولاني راهنمايان تور شركت‌كننده در اين مراسم روبه‌رو شد.

در ادامه‌ي اين مراسم، 20 راهنماي تور مسلط بر زبان‌هاي ژاپني، انگليسي، فرانسوي، آلماني، ايتاليايي و اسپانيايي تقدير شدند و هريك از اين راهنمايان، با زباني كه بر آن تسلط داشتند، اين روز را به راهنمايان تور ديگر تبريك گفتند.

به گزارش ايسنا، در ادامه‌ي اين مراسم بيانيه‌ي جامعه‌ي راهنمايان تور خوانده شد. جامعه‌ي راهنمايان در اين بيانيه خواسته‌ است:

1ـ با توجه به عدم تأمين اعتبار بودجه‌ي بيمه‌ي راهنمايان گردشگري كه به‌عنوان اصلي‌ترين نياز آن‌هاست، مي‌خواهيم كه سريعا با اختصاص بودجه‌ي لازم، تداوم بيمه‌ي راهنمايان ميسر شود و از اين پس، با قرار‌ گرفتن در رديف بودجه‌ي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استمرار اين مهم محقق شود.

2ـ با توجه به نقش محوري و ارزشمند راهنمايان در صنعت گردشگري، مي‌خواهيم كه در برنامه‌ريزي‌هاي كلان مربوط به اين صنعت، حضور مستمر و مؤثر داشته باشيم.

3ـ با توجه به ارتباط تنگاتنگ راهنمايان با تمام اجزاي صنعت گردشگري، مي‌خواهيم از مزاياي ويژه‌اي براي استفاده از كليه‌ي خدمات مربوط به حوزه‌ي گردشگري بهره‌مند شويم.

4ـ مي‌خواهيم، ترتيبي اتخاذ شود تا قرار‌دادي عادلانه في‌مابين كارفرما و راهنمايان گردشگري منعقد شود.

5ـ با توجه به اهميت نقش راهنما در صنعت گردشگري، مي‌خواهيم تا با قانون‌مند ‌شدن دست‌مزدي شايسته و درخور جايگاه راهنمايان، به رشد و اعتلاي روز‌افزودن اين حرفه كمك مؤثر شود.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۴ اسفند ۱۳۸۷ / ۱۲:۲۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8712-01705
  • خبرنگار : 71021