نوذري مطرح كرد: * اتصال 20 هزار صنعت كشور به شبكه گاز طبيعي * تولد مجمع كشورهاي صادرات گاز از دستاوردهاي مهم وزارت نفت

تصويب اساسنامه و تولد مجمع كشورهاي صادر كننده گاز از جمله دستاوردهاي وزارت نفت در دولت نهم بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، غلامحسين نوذري ـ وزير نفت ـ‌ اظهار كرد: پس از ديدار مقام معظم رهبري با رييس‌جمهور روسيه در سال 1385 دستور تشكيل اوپك گازي صادر شد كه در اولويت‌هاي وزارت نفت قرار گرفت.

وي با اشاره به اينكه بيش از 60 درصد گاز دنيا در سه کشور ايران، روسيه و قطر قرار دارد، افزود: با تشکيل اين مجمع و حضور 11 کشور دنيا، پيش بيني مي شود وضعيت بازار گاز در سال‌هاي آينده سر و سامان بيشتري پيدا كند.

به گفته او در حال حاضر دو درصد از بازار جهاني و بيش از 20 درصد بازار پتروشيمي خاورميانه در اختيار ايران است. در اين زمينه طي سه سال گذشته اجراي 22 طرح پتروشيمي آغاز شده و پيش بيني مي‌شود تا پايان برنامه پنجم با بهره برداري از اين طرح‌ها، ظرفيت توليد محصولات پتروشيمي به 50 ميليون تن در سال و تا افق چشم انداز به 90 ميليون تن در سال افزايش پيدا کند.

نوذري با بيان اين‌كه پيش از انقلاب فقط شش واحد پتروشيمي در کشور فعال بود، خاطرنشان كرد: هم‌اكنون 37 واحد پتروشيمي در کشور افتتاح شده و ظرفيت توليد محصولات پتروشيمي در سال به 35 ميليون تن رسيده است.

وي درباره طرح افزايش توليد 20 ميليون متر مکعبي گاز از ميادين منطقه مرکزي توضيح داد: اين طرح در مدت 10 ماه با حفر 17 حلقه چاه جديد به بهره برداري رسيد.

وزير نفت با اشاره به ‌اينكه ايران با داشتن بيش از 28 تريليون متر مکعب گاز مي‌تواند علاوه بر تامين خوراک پتروشيمي ها و صنايع هشت تا 10 درصد بازار بين المللي گاز در اختيار داشته باشد، تصريح كرد: قرار است تا پايان برنامه پنجم، توليد گاز کشور به روزانه 1.5 ميليارد متر مکعب افزايش يابد.

به گفته او در افق چشم انداز بايد 95 درصد جمعيت شهري و 40 درصد جمعيت روستايي تحت پوشش شبكه گازرساني كشور باشند كه درحال حاضر 87 درصد جمعيت شهري و بيش از 25 درصد جمعيت روستايي از نعمت گاز برخوردارند.

نوذري با اشاره به سهم 61 درصدي گاز در سبد انرژي کشور يادآوري كرد: تعداد صنايع بهره مند از گاز از هشت هزار صنعت به بيش از 20 هزار صنعت در دولت نهم افزايش پيدا کرده است.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۲ بهمن ۱۳۸۷ / ۱۲:۴۳
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8711-13731.94305
  • خبرنگار :