معاون فرهنگي و ارتباطات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري: همه‌ي موزه‌ها در صورت تأمين اعتبار به سيستم حفاظت الكترونيكي مجهز مي‌شوند

به گفته‌ي معاون فرهنگي و ارتباطات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، در كشور اين قابليت وجود دارد كه در صورت تأمين اعتبار، موزه‌هاي سراسر كشور را تا يك‌سال آينده به سيستم حفاظت الكترونيكي مجهز كنيم.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حسين جعفري كه در مراسم افتتاح سيستم حفاظت الكترونيكي كاخ سبز در مجموعه‌ي فرهنگي ـ هنري سعدآباد سخن مي‌گفت، ادامه داد: به شرط آن‌كه هزينه‌ها به ما اجازه دهند، شايد در كم‌تر از يك‌سال، همه‌ي موزه‌ها را به سيستم حفاظت الكترونيكي بتوانيم مجهز كنيم. سال گذشته، با تلاش‌ها و پي‌گيري‌هايي كه انجام داديم، سيستمي را به كار انداختيم كه با استانداردهاي جهاني هماهنگ باشد.

وي با اشاره به تلاش‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي بستن قرارداد و طراحي اين سيستم در سال‌هاي گذشته و نپذيرفتن شركت‌هايي كه توسط سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به سازمان مديريت معرفي مي‌شدند، اظهار داشت: به همين دليل، بودجه‌ي سال‌هاي گذشته به خزانه‌ي دولت برگردانده مي‌شد؛ ولي امسال موفق شديم، با هماهنگي‌هايي كه با شركت ميراث آريا و پژوهشكده‌ي توسعه‌ي تكنولوژي جهاد دانشگاهي دانشگاه صنعتي شريف انجام داديم، سيستم حفاظت الكترونيكي را در چند موزه ايجاد كنيم.

او با اشاره به وجود استانداردهاي درون‌كشوري براي ايجاد چنين سيستمي، بيان كرد: 5/1 ميليارد تومان بودجه براي اين امر در سال 1387 پيش‌بيني شد و اميدواريم با برنامه‌ريزي‌هاي انجام‌شده براي سال‌هاي آينده، بودجه‌هاي بهتري را به اين امر بتوانيم اختصاص دهيم.

به گزارش ايسنا، مدير پروژه‌ي اين سيستم حفاظت الكترونيكي نيز هنگام بازديد معاون فرهنگي و ارتباطات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از اتاق كنترل سيستم حفاظت الترونيكي موزه‌ي سبز، توضيح‌هايي را درباره‌ي كاركرد و چگونگي نصب اين سيستم به او داد.

عليرضا براتي گفت: در اين مجموعه، سه سيستم امنيتي و حفاظتي را نصب كرده‌ايم. سيستم‌هاي تصويري كه علاوه بر همه‌ي سالن‌هاي كاخ، محيط بيروني را نيز كنترل مي‌كنند. توسط اين سيستم همه‌ي تصاوير آناليز مي‌شوند و از طريق يك سيستم مركزي حتا مي‌توان فعاليت اپراتور را نيز كنترل كرد.

او با اشاره به مصالح استفاده‌شده در ساخت كاخ ـ موزه‌ي سبز كه بيشتر، بخصوص در سقف از جنس چوب هستند، اظهار داشت: با توجه به اين نكته، سيستم اعلام حريق به‌صورت آدرس‌پذير نيز در اين سيستم فعاليت مي‌كند. هم‌چنين سيستم اعلام سرقت وضعيت محيط را كنترل مي‌كند، تا همه‌ي ورودي‌ها فعال شوند.

وي ادامه داد: آژيرهايي نيز در محيط باز كاخ ـ موزه كار گذاشته شده‌اند تا اگر فرد مشكوكي در محوطه باشد، اعلام شود. ضبط و آرشيو تصاوير حداقل تا سه‌ماه قابل نگهداري است و تا يك‌سال نيز اين مدت زمان افزايش مي‌يابد.

براتي با اشاره به اين‌كه در نوع نصب كابل‌ها و سيستم حفاظت الكترونيكي نمي‌شد از دريل و ابزارآلات برقي استفاده كرد، اظهار داشت: كابل‌كشي‌ها از طريق سقف انجام شده و در لوله‌هاي شيرواني، كابل‌هاي دوربين به پايين كشيده شده‌اند.

مدير پروژه‌ي اين سيستم حفاظت الكترونيكي با اشاره به حفظ همه‌ي مسايل ايمني كار در نصب اين سيستم‌ها در كاخ ـ موزه‌ي سبز، گفت: سيستم‌ها كاملا ضدحريق هستند و در صورت قطعي برق به‌صورت ديجيتالي تصاوير ضبط مي‌شوند.

وي با تأكيد بر حفظ امنيت موزه توسط دوربين‌هاي كار گذاشته‌شده، افزود: با اين سيستم، محيط بيرون موزه و حتا محيط‌هاي پايين‌تر از سطح كاخ را نيز مي‌توان مشاهده كرد.

مدير عامل شركت ميراث آريا نيز درباه‌ي مدت زمان تهيه‌ي اين طرح و اجراي آن، گفت: اين طرح به‌مدت يك‌ماه تهيه و در 90 روز اجرا شد. با توجه به هماهنگي‌هاي انجام‌شده، امسال اين سيستم در كاخ ـ موزه‌ي نياوران، كاخ گلستان و موزه‌ي آبگينه اجرا مي‌شود. اعتبار اختصاص‌يافته به اين پروژه نيز يك‌صد ميليون تومان است.

به گزارش ايسنا، اين مراسم كه با حدود 45 دقيقه تأخير آغاز شد، بدون حضور عشرت شايق ـ مدير مجموعه‌ي فرهنگي تاريخي سعدآباد ـ برگزار شد و به‌نظر مي‌رسيد كه گويا برخي كارمندان و مدير مجموعه در جريان افتتاح سيستم حفاظت الكترونيكي در كاخ ـ موزه‌ي سبز قرار نگرفته‌اند.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۲ بهمن ۱۳۸۷ / ۱۰:۳۳
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8711-13357.94165
  • خبرنگار : 71191