باغ‌ كتيبه‌ها در كاخ نياوران گشايش يافت معاون پژوهشكده‌ي زبان و گويش: مولاژهاي منفي در مخاطره‌ي شديد هستند

رييس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تهيه‌ي مولاژ و حفاظت از كتيبه‌هاي صخره‌يي ايران را فقط حفظ يك اثر تاريخي ندانست و گفت: انجام اين كار پاسداشت انديشه‌ي ايراني است.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيدمهدي موسوي كوهپر كه در مراسم افتتاح باغ‌ كتيبه‌ها در كاخ نياوران سخن مي‌گفت، با اشاره به سه انقلاب بزرگ كشاورزي، نوسنگي و نگارش و كتابت، سومين انقلاب را بزرگ‌ترين و مهم‌ترين انقلاب در طول دوره‌هاي تاريخ ارزيابي و بيان كرد: انسان توانست آرا و انديشه‌هايش را از اين طريق به آيندگان منتقل كند.

وي ادامه داد: آنچه در اين باغ وجود دارد، يك ادعاي گزاف نيست، يك پاسداشت از محيط زيست است.

او درباره‌ي انديشه و ضرورت ايجاد باغ كتيبه، افزود: نسل جوان و نوجوان ما با ديدن اين مكان با گذشته، داده‌ها و هويت‌اش آشنا مي‌شود.

موسوي نتيجه‌ي اين كار بزرگ را در دو محور دانست و توضيح داد: نخست استفاده‌ي بهتر دانشجويان و محققاني كه قصد مطالعه‌ي مسايل و خطوط تاريخي را دارند تا مجبور نباشند، هزينه و وقت زيادي را براي ديدن اصل اين كتيبه‌ها صرف كنند. سپس كساني كه بازديد مي‌كنند، احساس غرور مي‌كنند.

رييس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اظهار كرد: اين اقدام، بي‌بديل است در هيچ جاي دنيا نه نمونه‌اي از آن را ديده‌ايم و نه شنيده‌ايم، حتا مي‌توان اين كار را به‌عنوان يك اثر در كتاب ركوردهاي گينس ثبت و مركزي براي كتيبه‌شناسي معرفي كرد.

در ادامه‌ي اين مراسم، معاون پژوهشكده‌ي زبان و گويش ـ رسول بشاش ـ كه اجراكننده‌ي طرح باغ كتيبه‌هاست، گفت: سال 1368 اقدام به مولاژبرداري براي حفاظت از كتيبه‌ي پهلوي مشكين‌شهر كرديم كه متأسفانه نتيجه‌اي نداد و توسط سوداگران آثار تاريخي آسيب ديد. اين كار خود سبب روند و ادامه‌ي كار براي مولاژبرداري از كتيبه‌هاي صخره‌يي ايران با هدف حفاظت از آن‌ها شد.

او هدف از انجام اين كار را علاوه بر رفع دغدغه‌ي ناشي از تخريب كتيبه‌ها، سركشي به‌هنگام به كتيبه‌ها براي كنترل و مراقبت فيزيكي از آن‌ها در صورت نياز به مرمت اضطراري ارزيابي كرد.

وي هم‌چنين تهيه‌ي عكس، كپي منفي از كتيبه‌ها و بسترهاي آن‌ها براي داشتن اطلاعات از وضعيت فيزيكي كتيبه‌ها، تهيه‌ي يك يا دو نسخه مولاژ از نسخه‌هاي منفي و يك نسخه با هدف نگهداري در باغ كتيبه‌ها، نگهداري قالب‌ها و بسترهاي مربوط در مكاني امن براي تكثير آن‌ها با مجوز سازمان براي در اختيار قرار دادن كساني كه قصد مطالعه‌ي اين آثار را دارند، از ديگر هدف‌هاي تهيه‌ي مولاژ اين كتيبه‌هاي صخره‌يي اعلام كرد.

بشاش با اشاره به تهيه‌ي مولاژ از ديگر كتيبه‌هاي صخره‌يي از زمان آغاز اين كار از سال 1368 تا كنون، گفت: همه‌ي مولاژ‌هايي كه در اين سال‌ها تهيه شده‌اند، در اين باغ نگهداري مي‌شوند و قرار است، يك نسخه از مولاژ اين نقوش و كتيبه‌ها به استان‌ها فرستاده شود.

او در توضيحي خطاب به رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، بيان كرد: مولاژهاي منفي اين مولاژها خارج از سازمان قرار دارند و بايد تدبيري انديشه شود تا به سازمان منتقل شوند. هم‌چنين لازم است براي تكميل و تجهيز باغ كتيبه‌ها، با توجه به كنترل‌هاي انجام‌شده، همه‌ي كتيبه‌هاي اصلي در محل توسط كميته‌اي شامل كتيبه‌شناس، باستان‌شناس و كارشناس مرمت و حفاظت در محل پژوهشكده‌ي كتيبه‌شناسي تشكيل شود.

وي خطاب به رحيم‌مشايي تأكيد كرد: اين مولاژهاي منفي در مخاطره‌ي شديدي‌ هستند. تقاضا دارم، يك سالن براي نگهداري از آرشيو قالب‌ها و استفاده براي تكثير آ‌ن‌ها اختصاص يابد. هم‌چنين با توجه به فراهم آمدن اين كتيبه‌ها كه هر كدام به‌طور پراكنده در نقاط مختلف كشورند، لازم است نسبت به بخش اداري مجموعه‌ي باغ كتيبه‌ها، توجه ويژه‌اي براي توسعه و تكميل شود.

به گزارش ايسنا، رييس مجموعه‌ي كاخ ـ موزه‌ي نياوران نيز در سخناني، باغ كتيبه‌ها را نخستين باغي دانست كه تاكنون در اين زمينه در كشور تشكيل شده است.

بهناز امام‌دادي گفت: ايجاد باغ كتيبه‌هاي صخره‌يي و سنگ‌نوشته‌هاي مختلف، كاري بسيار باارزش و يك اتفاق بزرگ است. ظاهرا جرقه‌ي نخستين اين كار به سال 1368 برمي‌گردد و با مشكلات فراواني كه پيش رو داشت، چند سال كار متوقف شد؛ ولي در چند سال اخير، انجام كار رشد خوبي داشت كه خوشبختانه با موفقيت به‌پايان رسيد.

او اظهار داشت: به‌جرأت مي‌توانم بگويم، ايجاد مركز مطالعاتي در اين زمينه يكي از اتفاق‌هاي مهم است كه رخ داده است، هرچند شايد به‌لحاظ تعداد، كتيبه‌هايي كه در اين باغ نگهداري مي‌شوند، زياد نباشند، ولي فلسفه‌ي كار و اهميت آن بسيار ارزشمند است.

رييس كاخ ـ موزه‌ي نياوران با اشاره به ايام دهه فجر و كاخ نياوران به‌عنوان يكي از مهم‌ترين مكان‌هايي كه مهم‌ترين تصميم‌هاي حكومتي را در آن گرفته‌اند، به برنامه‌هايي كه در ايام‌الله دهه‌ي فجر در اين كاخ اجرا مي‌شوند، اشاره كرد.

به گزارش خبرنگار ايسنا، پس از پايان سخنراني‌ها در مراسم افتتاحيه‌ي باغ كتيبه‌ها، نخست قرار بود رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ اسفنديار رحيم‌مشايي ـ باغ كتيبه‌ها را افتتاح كند كه به درخواست رحيم‌مشايي اين كار توسط رسول بشاش ـ معاون پژوهشكده‌ي زبان و گويش و طراح و اجرا‌كننده‌ي اين باغ‌ ـ انجام شد.

رحيم‌مشايي در ادامه‌ي اين مراسم، به ديدن مولاژ كتيبه‌ها پرداخت.

به گزارش خبرنگار ايسنا، در اين مراسم حسن فاضلي نشلي ـ رييس پژوهشكده‌ي باستان‌شناسي ـ و منير طبيب‌جم ـ رييس موزه‌ي نقاشي پشت شيشه ـ نيز حضور داشتند.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۱۵ بهمن ۱۳۸۷ / ۱۴:۲۷
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8711-09424.92513
  • خبرنگار : 71191