معاون فرهنگي و ارتباطات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري دربارهي اظهارات انجمن مستندسازان سينماي ايران مبني بر اينكه مسؤولان اين سازمان با هر معرفينامه و مراجعهاي كه براي ساخت فيلم روبهرو ميشوند، همهچيز را به بستن قرارداد با جايي به نام «كانون اتومبيلراني» موكول ميكنند، اظهار داشت: اينگونه نيست؛ اين حرفي كه زدهاند، درست نيست.
حسين جعفري در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اظهار بياطلاعي از گرفتن مجوز براي فيلمبرداري در مكانهاي تاريخي از كانون جهانگردي و اتومبيلراني، گفت: من خبر ندارم، چه كسي اين حرف را زده است. من پاسخگوي تهيهكننده نيستم. تهيهكننده ميتواند براي من مكتوب بنويسد تا من به آن پاسخ دهم. ببينيد چه كسي گفته بايد از كانون اتومبيلراني مجوز گرفت؛ من نگفتهام.
او در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا دربارهي اينكه آيا بستن قرارداد توسط كانون جهانگردي و اتومبيلراني انجام ميشود؟ بيان كرد: بستگي به نوع درخواست دارد. اگر كارگر، امكانات و خدمات هم نياز داشته باشد، به جايي نياز دارد كه به آن خدمات بدهد كه بهطور طبيعي بايد جايي، شركتي يا مؤسسهاي به آن خدمات دهد.
معاون فرهنگي و ارتباطات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا كه آيا شما اعتقاد داريد، اين خدمات را كانون اتومبيلراني ميتواند بدهد، گفت: هر جايي ميتواند اين خدمات را ارايه كند، هر كسي كه آمادگي داشته باشد.
جعفري در پاسخ به اين پرسش كه آيا كانون اتومبيلراني زودتر از هر مكان ديگري براي ارايهي اين خدمات اعلام آمادگي كرده است؟ اظهار داشت: شما هم اگر كساني را ميشناسيد به ما معرفي كنيد تا اين خدمات را ارايه دهند. خيالتان راحت باشد، كانون اتومبيلراني اگر اين خدمات را ارايه ميكند، سالها با ميراث فرهنگي كار كرده است و ميراث را ميشناسد.
او بيان كرد: من نگفتهام كانون اتومبيلراني مجوز ميدهد، چون دادن مجوز يك حكم حكومتي و حاكميتي است و مجوز را ما صادر ميكنيم. حال اگر خدمات نميخواهند، بروند كار خود را انجام دهند، چون قصد انجام كاري را دارند، به خدمات نيز نيازمندند. اين موضوع به نظرم بسيار منطقي است.
وي تصريح كرد: كساني كه در كانون اتومبيلراني هستند، افراد غيرمتخصصي نيستند.
جعفري دربارهي فعاليت كانون جهانگردي و اتومبيلراني و اينكه از ابتدا در بخش گردشگري نبوده است، اظهار داشت: چه كسي گفته، فقط مربوط به اين بخش است؟ اين امكانات چاپ، تأسيسات، چاپخانه، فيلم و زينك كه در كانون هستند، چيست؟ اكنون كانون يك مجموعه فعاليتهاي فرهنگي را انجام ميدهد كه منطبق با گردشگري است و بخشي از فعاليتهايش مربوط به صنايع دستي و بخش ديگر مربوط به ميراث فرهنگي است.
وي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا دربارهي وجود تعرفهي مشخصي براي گرفتن هزينهاي از گروهها، گفت: براي هريك از مكانهاي تاريخي و نوع كارهايي كه در اين مكانها انجام ميشوند، حتما يك شكل و تعرفهي كلي وجود دارد. نميتوان بهشكل زباني، مبلغي را گفت. مؤسسههاي مختلف قيمت را اعلام ميكنند. در ارتباط با عكاسي و فيلمبرداري يا چاپ نيز هر كدام تعرفهي خاصي دارند.
او بيان كرد: الزامي نداريم كه اين خدمات را از كانون جهانگردي و اتومبيلراني بگيريم، ميتوانيم اين خدمات را از جاي ديگري بگيريم، از جايي كه ارزانتر است. ميوه را از يك سوپر ميوهفروشي ميخريم كه گرانتر است يا از يك ترهبار شهرداري كه ارزانتر است؟ من كه راه رفتن به ترهبار را ميدانم، از اين مكان خريد ميكنم و شما كه راه سوپري را ميدانيد، از آنجا ميوه ميخريد.
جعفري دربارهي اينكه آيا بهجز كانون اتومبيلراني، مكان ديگري براي ارايهي اينگونه خدمات وجود دارد؟ گفت: من نميشناسم. شما قصد خريد ميوه را داريد، من كه نميخواهم ميوه بخرم. من كه نميتوانم توصيه كنم كه ميوه را گران يا ارزان بخريد. اگر قصد خريد ميوهي ارزان را داريد، از من خدمات نخواهيد، هر كاري كه دوست داريد، انجام دهيد.
معاون فرهنگي و ارتباطات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ادامه داد: هرگاه من گفتم كه مبلغ يك ميليون تومان از هزينهي اعلامشده را به حساب من بپردازيد، ميتوانيد معترض شويد؛ ولي زماني كه آن را بايد به خزانهي دولت بپردازيد، سود آن براي من چيست؟
وي تأكيد كرد: اين هزينه صرف خدمات ميشود، قصد انجام هر كاري كه داريد از بخش فني تا رفاهي، پرداخت اين هزينه شامل همهي آنها ميشود.
جعفري معتقد است: براي شفافتر شدن اين قضيه بايد يك بار اين حركت را انجام دهيد (درخواست فيلمبرداري از يك مكان تاريخي) تا ببينيد، اين كار شفاف است يا خير. من بيشتر از اين نميتوانم قسم و آيه بخورم.
او گفت: فرض كنيد، كانون اتومبيلراني از شما يك ميليارد تومان براي انجام كاري پول گرفته است، اين براي سازمان چه سودي دارد؟ من بايد مجوز ميدادم كه آن را صادر كردم. حال كار كانون اتومبيلراني به من چه ربطي دارد؟ كسي كه خدمات ميخواهد بايد از كانون بگيرد. كانون اتومبيلراني پولي به سازمان نميدهد. اين هزينه را براي خدماتي كه انجام ميدهد، ميگيرد. حال اگر زياد يا كم است، عرف را نميدانم و به من مربوط نيست.
وي توضيح داد: يك گروه فيلمبرداري كه براي كار به كاخ گلستان ميآيد، اگر براي تهيهي شام آنها به چهار رستوان برويد، قيمتها متفاوت است. تفاوت قيمت به من مربوط نيست.
او در پاسخ به اين پرسش كه عرف هزينههاي دريافتي براي اين گروهها چقدر است؟ با تقسيمبندي فيلمبرداران به درجههاي يك تا هفت، گفت: قيمت يك فيلمبردار درجهي يك با يك فيلمبردار درجهي هفت متفاوت است.
وي در پاسخ به اينكه براي چه خدماتي بايد در مدت سه روز كار، هفت ميليون تومان گرفته شود؟ افزود: اصلا يكصد ميليون تومان گرفته شود. شما به نسبتي كه خدمات ميگيريد، پول ميدهيد. هر كدام قيمتي دارند، بيحساب و كتاب نيست.
جعفري در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه آيا پولي كه گرفته ميشود، به حفاظت و نظارت در مجموعههاي تاريخي منجر ميشود؟ گفت: شما ميخواهيد، كاري انجام دهيد كه نياز است، نيروي انتظامي كارتان را كنترل و امنيت را ايجاد كند و براي اين قضيه بايد هزينهاي پرداخت شود. اين هزينه به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري داده نميشود، به شركتهايي داده ميشود كه خدمات را ارايه ميدهند، مانند پليس + 10.
به گزارش ايسنا، انجمن مستندسازان سينماي ايران هفتم بهمنماه در بخشي از نامهي خود آورده بود: گذشته از كليت موضوع كه امري است نادرست، در جزييات اجرايي اين مسأله هم نادرستي به چشم ميخورد. اينكه چرا تعرفه و جدول تعيينشدهاي براي نرخها وجود ندارد و همهچيز شفاهي است و بدون هيچ ضابطهاي معين ميشود، اينكه چرا براي استفاده از يك مكان مشخص، نرخهاي متفاوتي به افراد مختلف ارايه ميشود، اينكه اگر صحبت روزي يكميليون تومان براي تصويربرداري به ميان ميآيد و اين رقم براساس قاعده و قانون است، چه ميشود كه گاهي در نهايت با روزي دويست سيصد هزار تومان هم قرارداد امضا ميشود، اينكه چرا شماره حساب مربوط به «كانون اتومبيلراني» است نه خزانهداري كل، اينكه علاوه بر مبلغ قرارداد بايد رقم سنگيني سفته ـ گاه بيش از 100 ميليون تومان ـ تحويل داد، اين كه...»
انتهاي پيام