جلسه تعيين معيار مصرف سوخت خودروها به تعويق افتاد

جلسه‌ كميته مشترك با حضور نمايندگان شركت‌ بهينه‌سازي مصرف سوخت، وزارت صنايع و معادن، سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي، سازمان حفاظت محيط زيست و وزارت نيرو كه قرار بود در هفته جاري براي تعيين معيار مصرف سوخت خودروها تشكيل شود، به تعويق افتاد. نظام‌الدين برزگري - رييس سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب گفت: مشكلاتي براي برگزاري جلسه‌ تعيين معيار مصرف سوخت خودروها در هفته جاري به وجود آمد، اما اميدواريم هفته آينده اين جلسه با حضور اعضاي كميته مشترك تشكيل شود. گفتني است، اين مقام مسوول هفته گذشته (هشتم بهمن ماه) در گفت‌وگو با ايسنا از تشكيل جلسه كميته مشترك براي تعيين معيار مصرف سوخت خودروها در هفته آينده خبر داده بود. وي تاكيد كرده بود كه سازمان استاندارد هر تصميمي كه در اين كميته تصويب شود را قاطعانه اجرا مي‌كند. او با اشاره به برداشت‌هاي مبهم و متعدد از معيار مصرف سوخت خودروها در كشور ابراز اميدواري كرده بود كه با تشكيل جلسه‌ كميته‌ مشترك به تمامي برداشت‌هاي مبهم درباره‌ معيار مصرف سوخت خودروها پايان داده شود. پيش از اين نعمت‌بخش - دبير انجمن خودروسازان - درباره اين‌كه بالاخره كدام شاخص به عنوان معيار مصرف سوخت خودروها در كميته معيار تعيين شد؟ به خبرنگار ايسنا اظهار كرده بود كه اين معيار در گروه‌هاي هفت گانه A تا G در گروه D قرار گرفت و قرار شد كه ميانگين مصرف سوخت خودرو در گروه D و همان استاندارد يورو‌2 قرار گيرد كه در اين ميان تخفيف ‌10 درصدي نيز برداشته شد. البته سال ‌1388 نيز ميانگين مصرف در گروه D و استاندارد يورو‌3 قرار مي‌گيرد. اين در حالي است كه قبلا شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت با قرار گرفتن اين معيار در گروه D مخالفت شديدي داشت و حتي طي يك اقدام يك طرفه به انتشار ليست خودروهايي كه بر اساس معيار G (معيار مورد نظر اين شركت) طبقه‌بندي شده بودند، اقدام كرده بود كه طبق اعلام اين شركت در اين ميان ‌11 خودرو داراي مصرف سوخت خارج از حد استاندارد بودند و موسسه استاندارد مي بايست از توليد آنها جلوگيري مي‌كرد؛ البته اين ليست جداي از ليست قبلي بود كه طي آن ‌6 خودرو از سوي اين شركت خارج از محدوده استاندارد اعلام شده بود! ناگفته نماند كه چندي پيش نيز اعلام شده بود كه سرانجام پس از جدل‌هاي فراوان براي تعيين معيار مصرف سوخت خودروهاي داخلي، حرف خودروسازان به كرسي نشست و طي رده‌بندي شاخص‌هاي مصرف سوخت A تا G معيار مصرف سوخت خودروهاي سواري در گروه وسط يعني D قرار گرفت كه مشخص شد اين موضوع در حد تفاهم بوده است. گفتني است، شاخص‌هاي مصرف مربوط به بازه‌بندي مصرف سوخت خودروها كه در برچسب سوخت لحاظ شده به قرار زير است: شاخص A: مصرف سوخت خودرو كوچكتر و مساوي معيار منهاي (‌20 درصد معيار مصرف) شاخص B: مصرف سوخت خودرو بزرگتر از منهاي (‌20 درصد معيار مصرف) و كوچكتر و مساوي ‌10 درصد معيار مصرف شاخص C: مصرف سوخت خودرو بزرگتر از معيار منهاي (‌10 درصد معيار مصرف) و كوچكتر و مساوي معيار منهاي (‌5 درصد معيار مصرف) شاخص D: مصرف سوخت خودرو بزرگتر از منهاي (‌5 درصد مصرف) و كوچكتر و مساوي معيار به علاوه (‌5 درصد معيار مصرف) شاخص E: مصرف سوخت خودرو بزرگتر از معيار به علاوه (‌5 درصد مصرف) و كوچكتر و مساوي معيار به علاوه (‌10 درصد معيار مصرف) شاخص F: مصرف سوخت خودرو بزرگتر از معيار به علاوه (‌10 درصد معيار مصرف) و كوچكتر و مساوي معيار به علاوه (‌20 درصد معيار مصرف) شاخص G: مصرف سوخت خودرو بزرگتر از معيار به علاوه (‌20 درصد معيار مصرف) و كوچكتر و مساوي معيار به علاوه (‌25 درصد معيار مصرف) انتهاي پيام
  • دوشنبه/ ۱۴ بهمن ۱۳۸۷ / ۱۲:۴۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8711-08527.92169
  • خبرنگار :