معاون عتبات عليات سازمان حج و زيارت: در مسير هوايي عراق انضباط ايجاد مي‌كنيم نه انحصار بازگشت ارز با سفر عراقي‌ها وظيفه‌ي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است

معاون عتبات عاليات عراق و سوريه سازمان حج و زيارت گفت: اين سازمان در مسير هوايي بغداد و نجف انحصار ايجاد نمي‌كند، بلكه انضباط برقرار مي‌كند.

حسين اكبري در گفت‌وگو با خبرنگار بخش حج و زيارت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با تأكيد بر اين‌كه حتا يك ريال از پولي كه از مسافران مسير هوايي دريافت مي‌شود به جيب سازمان حج و زيارت نمي‌رود، افزود: تاكنون بليت مسير پروازي بغداد، حدود 470 دلار فروخته مي‌شد؛ اما اكنون با توافقي كه ما با شركت‌هاي هواپيمايي كرده‌ايم، قيمت اين بليت به نصف نرخ موجود در بازار رسيده است. چرا آژانس‌هاي مسافرتي و زيارتي كه تاكنون در اين مسير كار مي‌كردند و اكنون به اقدام سازمان حج و زيارت معترض‌اند، يك ريال از اين قيمت كم نكرده‌اند و تا به حال چه مي‌كردند؟! همين كه سازمان حج و زيارت وارد شد، به رقابت فكر مي‌كنند؟!

وي بيان كرد: وظيفه‌ي سازمان حج و زيارت به‌عنوان بخش دولتي اين است كه از حق مردم دفاع و رقابت ايجاد كند، نه اين‌كه براي رقابتي شدن بازار، همه‌چيز را رها كند. وقتي سود حاصل از اين اقدام به سازمان نمي‌رسد و نصيب بخش خصوصي مي‌شود، چرا بايد انحصار ايجاد كنيم؟!

او درباره‌ي نگراني‌هايي مبني بر تبديل شدن شرايط پروازهاي عراق به وضعيت عربستان و خروج يك‌طرفه‌ي ارز از كشور، گفت: اين موضوع در دنيا مرسوم است كه پروازها در بازگشت، حامل همان مسافران رفت باشند، يعني اين پروازها در بازگشت، ايراني‌ها را بازمي‌گردانند؛ اما بازگشت ارز به كشور با سفر عراقي‌ها به ايران، ديگر در وظيفه‌ي سازمان حج و زيارت نيست و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري وظيفه دارد، اين بخش را سامان‌دهي كند.

اكبري در ادامه با اشاره به افزايش ظرفيت اعزام تا سه‌هزار نفر در روز، اظهار داشت: عراق ظرفيت زيادي ندارد، چون امكانات اقامتي آن كافي و مناسب نيست. ظرفيت كنوني براساس شرايط موجود اين كشور با استفاده از مسير هوايي و زميني اضافه شده است. اكنون 50 اتوبوس از مرز مهران و 25 اتوبوس از مرز شلمچه اعزام مي‌شوند و از اين ظرفيت براي مسير هوايي استفاده مي‌شود.

وي با اشاره به بسته بودن مرزهاي زميني و هوايي عراق به‌دليل انتخابات 11 بهمن‌ماه در اين كشور و توقف اعزام كاروان‌ها در اين دو روز، گفت: در اين شرايط، كلي خسارت به ما و زايران وارد مي‌شود. پيش‌بيني كرده‌ايم، اعزام كاروان‌ها براي دو روز متوقف شود و اين آمادگي ايجاد شده است كه اگر بستن مرزها ادامه داشت، شرايط را براساس آن تطبيق دهيم.

معاون عتبات عاليات عراق و سوريه سازمان حج و زيارت ادامه داد: با توجه به اين تصميم دولت عراق، پروازهاي زيارتي مسير بغداد و نجف 22 بهمن‌ماه انجام مي‌شود و تاكنون ظرفيت بيشتر كاروان‌هاي زميني و هوايي عراق تا 30 ارديبهشت‌ماه سال آينده تكميل شده است. البته ثبت نام در برخي استان‌ها هم‌چنان ادامه دارد.

وي افزود: تاكنون با شركت‌هاي هواپيمايي زيادي براي استفاده از ناوگان آن‌ها در مسير هوايي بغداد و نجف توافق كرده‌ايم و بر اين اساس، در هفته شش پرواز به دو مسير انجام مي‌شوند.

اكبري در پايان گفت: هزينه‌ي كاروان‌هاي پروازي عتبات عاليات عراق با خدمات كامل، 497 هزار تومان است.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۷ بهمن ۱۳۸۷ / ۱۱:۱۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8711-03551
  • خبرنگار : 71021