دبير كميته‌ي ملي طبيعت‌گردي: موضوع تورهاي شكار و ايجاد ظرفيت اجراي آن‌ها در دستور كار است هرگونه اعمال سليقه با وجود برنامه‌اي كارشناسانه به حاشيه مي‌رود

دبير كميته‌ي ملي طبيعت‌گردي گفت: موضوع تورهاي شكار و ايجاد ظرفيت اجرا براي آن‌ها از سوي اين كميته و سازمان حفاظت محيط زيست به‌طور جدي در دستور كار است.

آرش كوشا در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي نامه‌ي اعتراض‌آميز برخي برگزار‌كنندگان تورهاي شكار نسبت به اعمال محدوديت‌ها از سوي سازمان حفاظت محيط زيست، بيان كرد: همكاري‌ها با محيط زيست براي رفع محدوديت‌هاي برگزاري تورهاي شكار با وجود مشكلات و مسايل اكولوژيكي طرح شده و درحال پي‌گيري بود و بنا به گفته‌ي مديران سازمان حفاظت محيط زيست ادامه پيدا مي‌كند.

وي با بيان اين‌كه تعامل كميته‌ي ملي طبيعت‌گردي و سازمان حفاظت محيط زيست براي رفع مشكلات تورهاي شكار به مراحل خوبي رسيده بود، اظهار داشت: نمايندگان بخش خصوصي در حوزه‌ي شكار، سال گذشته نيز از اين تعامل و هماهنگي نتايج خوبي ديده بودند و مشكلات‌شان تا حدود زيادي رفع شده و تعداد پروانه‌هاي آن‌ها افزايش يافته بود.

او با انتقاد از بداخلاقي و ادبيات بخش خصوصي درباره‌ي محيط زيست، گفت: رويه‌ي در پيش گرفته‌شده از سوي نمايندگان بخش خصوصي تورهاي شكار، خلاف آن توافقي است كه در كارگروه شكار كميته‌ي ملي طبيعت‌گردي بر آن تأكيد شده است.

وي با بيان اين‌كه با بداخلاقي‌هايي از اين دست هيچ كاري از پيش نمي‌رود، افزود: به هر حال، بخش خصوصي فعال در تورهاي شكار، شكايتي را مطرح كرده كه درحال پي‌گيري است.

دبير كميته‌ي ملي طبيعت‌گردي با بيان اين‌كه اصل موضوع تورهاي شكار و رفع مشكلات آن‌ها با همكاري سازمان حفاظت محيط زيست درحال بررسي و برنامه‌ريزي است، ادامه داد: با همكاري معاونت محيط طبيعي و تنوع زيستي محيط زيست، براي سال آينده روش‌هاي علمي و دقيقي را براي حوزه‌ي شكار پيش‌بيني مي‌كنيم.

وي با تأكيد بر اين‌كه از انتشار‌ نامه‌ي اعتراض‌آميز بخش خصوصي ناراحت نيستم، بيان كرد: در حوزه‌ي شكار و برگزاري تور با بحث‌هاي تخصصي وقتي مواجه‌ايم كه نمي‌توانيم آن‌ها را تحت‌الشعاع چنين مباحث با برنامه‌هايي قرار دهيم و تلاش مي‌كنيم به وظيفه‌ي خود عمل كنيم. بنابراين به تندروي‌ها، كندروي‌ها يا اعمال سلايق توجهي نمي‌كنيم.

او تأكيد كرد: كميته‌ي ملي طبيعت‌گردي در دو بند از اساسنامه‌اش متعهد شده است تا به امور مربوط به حوزه‌ي شكار از منظر سامان‌دهي و بستر‌سازي و ايجاد تعامل با دستگاه‌هاي متولي بپردازد.

كوشا با تأكيد بر اين‌كه مرجع اصلي در حوزه‌ي شكار، سازمان حفاظت محيط زيست است، اظهار كرد: موضوع شكار، موضوعي است كه در مقابل موافقت‌هاي نسبي كه دارد، با مخالفت‌هاي جدي نه‌تنها از سوي برخي كارشناسان محيط زيست، بلكه علاقه‌مندان و فعالان اين حوزه مواجه است. بنابراين ما بايد به‌گونه‌اي موضوع را مديريت و تدبير كنيم كه هم‌سو با سياست‌ها و منافع كشور باشد.

دبير كميته‌ي ملي طبيعت‌گردي با اشاره به انتقال امور مربوط به شكار به معاونت طبيعي و تنوع زيست‌محيطي، گفت: اين واگذاري موجب شده است تا در ظرفيت‌ها و نياز‌مندي‌هاي اين حوزه بازنگري شود و از اعمال سليقه در برنامه‌ها مي‌كاهد.

وي با بيان اين‌كه سازمان حفاظت محيط زيست امسال هم براي رفع مشكلات تورهاي شكار همراهي مناسبي داشت، ادامه داد: وقتي سازمان حفاظت محيط زيست مي‌گويد، امكان شكار كاهش يافته است، هيچ دستگاه ديگري نمي‌تواند اين موضوع را رد كند، چراكه متولي و مرجع اين بخش، سازمان حفاظت محيط زيست است.

او با بيان اين‌كه كميته‌ي ملي طبيعت‌گردي در سه سال گذشته، بيشترين تعامل و همراهي را با كار‌گروه شكار داشته است، گفت: در بحراني‌ترين زمان، به متقاضيان تورها كمك كرده‌ايم.

دبير كميته‌ي ملي طبيعت‌گردي تنوع زيست‌محيطي را سرمايه‌اي عظيم در جهان دانست و بيان كرد: نهادهاي بين‌المللي نسبت به آنچه در محيط زيست كشورها مي‌گذرد، حساس‌اند و در مواقع لزوم، آژير خطر مي‌كشند.

وي به بخش خصوصي فعال در تورهاي شكار توصيه كرد: در سايه‌ي تعامل، تبيين درست و مناسب و به تناسب ظرفيت‌هاي واقعي، درخواست‌هاي خود را ارايه كنيد.

او خاطرنشان كرد: كميته‌ي ملي طبيعت‌گردي امسال هم تعداد گونه‌هاي مورد نياز را به‌شكل كتبي از بخش خصوصي گرفت و به سازمان حفاظت محيط زيست اعلام كرد. آن‌ها هم قول مساعد دادند كه موضوع را بدون افراط و تفريط بررسي كنند.

دبير كميته‌ي ملي طبيعت‌گردي درباره‌ي اعتراض بخش خصوصي فعال در گروه تورهاي شكار مبني بر اعمال سليقه‌ي شخصي و درخواست‌هاي غيرمجاز سازمان حفاظت محيط زيست براي صدور پروانه نيز اظهار داشت: وقتي برنامه‌اي عملي براساس مباني علمي دقيق و كارشناسانه داشته باشيم، هرگونه اعمال سليقه يا درخواست غيرمجاز به حاشيه مي‌رود و مبناي اصلي كار، همان روش علمي اتخاذشده است.

وي استقبال سازمان حفاظت محيط زيست از طرح پيشنهادي كميته‌ي ملي طبيعت‌گردي را براي راه‌اندازي قرق‌هاي شخصي شكار، نشاني از همراهي اين سازمان براي مشاركت در امور مربوط به شكار و ظرفيت‌سازي تنوع زيستي دانست و افزود: آيين‌نامه‌ي قرق‌هاي شكار با نظر كارشناسي محيط زيست تهيه و نهايي شده است.

كوشا ادامه داد: سازمان حفاظت محيط زيست سامان‌دهي حوزه‌ي شكار را با بررسي مدل‌هاي جهاني در دستور كار دارد كه قطعا در اتخاذ برنامه‌هايي در اين حوزه، منفعت ملي و حفظ ذخاير براي آيندگان به‌طور جدي مورد توجه است. بنابراين بخش خصوصي نبايد با اعلام درآمد‌ها و ظرفيت‌هاي كشورهاي ديگر، ايران را با آن‌ها مقايسه كند.

وي تأكيد كرد: امكان استفاده از مدل‌هاي جهاني وجود دارد، اما اهميت دادن به شرايط طبيعي و ملي كشور مهم‌تر است.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۲ بهمن ۱۳۸۷ / ۱۰:۵۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8711-00544.86780
  • خبرنگار :