رفتن به سمت خودرو ارزانقيمت فاجعه است! عضو هيات علمي دانشگاه علم وصنعت: قيمت و شكل ظاهري خودرو در ايران به ايمني آن اولويت دارد
هر چند تقاضا براي خودروهاي ارزان قيمت در كشور زياد است، ولي اگر با رويكرد كلان ملي به اين امر نگاه كنيم، رفتن به سمت توليد خودرو ارزان قيمت فاجعه است. دكتر اوستا گودرزي ـ عضو هيات علمي دانشكده مهندسي خودرو دانشگاه علم و صنعت ـ در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره جهتگيري خودروسازي در روستاي توليد خودرو ارزان قيمت، ضمن اظهار اين مطلب خاطرنشان كرد: در ابتدا بايد بدانيم كه زيرساختهاي كشور قابليت اين را دارد كه هر شهروند يك خودرو داشته باشد يا نه. وي با اشاره به وجود سوخت ارزان در كشور و مضاعف شدن مشكل يادآور شد: هيچ مكانيزم كنترلي در اين زمينه در كشور وجود ندارد. در حال حاضر گرفتن گواهي نامه در چين با پرداخت مبلغ كلاني امكان پذير و اين در حالي است كه دريافت گواهينامه رانندگي در ايران سهلالوصول است. او خاطرنشان كرد: اگر فلسفه توليد اين خودرو اين است كه به وفور در اختيار مردم قرار گيرد، بايد بدانيم بنزين آن را چقدر تامين كنيم و مسايل ترافيك و زيست محيطي آن را چگونه بايد جوابگو باشيم. در تمام دنيا براي چنين مسايلي و همچنين تقاضا، مكانيزمهاي كنترلي وجود دارد. گودرزي در ادامه با بيان اينكه چنين مكانيزمي كه هر كسي خودرو بخرد، الگوي آمريكايي و كشورهاي عربي است، گفت: چنين الگويي در اروپا مطرح نيست و اين الگو نيز به دليل اقليم خاص منطقه آمريكاست، ولي اين در حالي است كه خودروسازان آمريكايي نيز ورشكسته شدهاند. عضو هيات علمي دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اينكه در اينجا اصلا مباحث تكنولوژيكي مطرح نيست، افزود: بحثي كه در اين جا مطرح است، بيشتر مباحث كلان و درست است كه به صورت ناعادلانه قشر پايين و كم درآمد از داشتن خودرو محروم هستند، ولي با توجه به ضعف نظام حمل و نقل داخلي، رفتن به سمت خودرو ارزان قيمت به صلاح نيست. وي در پاسخ به اين سوال كه با بحران جهاني پيش آمده و كاهش توليد و فروش خودرو، توليد خودروهاي ارزانقيمت در كشور را چگونه ارزيابي ميكنيد؟ يادآور شد: البته نظام تعرفهاي، چنين اجازهاي كه كشوري به قصد خودرو ارزان قيمت اقدام به ارسال آنها به كشور ما كند، نميدهد و دولتهاي ديگر نيز بيكار نيستند و واردات كنترل شده دارند. او با فرض اين كه سودآوري بنگاهها را به اولويت ملي ترجيح دهيم، تصريح كرد: تاكنون هيچ خودروساز داخلي نتوانسته خودرو ارزان قيمت توليد كند. مگر قرار نبود كه تندر90 چيزي حدود شش ميليون تومان عرضه شود، چرا هم اكنون قيمت آن به بالاي 10 ميليون تومان رسيده است؟ اين در حالي است كه هم اكنون نيز اعلام ميشود كه توليد اين خودرو اقتصادي نيست. اين مدرس دانشگاه يادآور شد: حتي اگر با چنين سيستمي خودروسازان بخواهند كار كنند، نميتوانند خودرو ارزان قيمت توليد كنند و با ادامه چنين روندي به نظر نميرسد كه در افق بازار خودرو اتفاق خاصي بيافتد. وي ادامه داد: ولي با توجه به اينكه 70 درصد توان خريد بازار ما خودروهاي زير 8 ميليون تومان است و خودروسازان در فاكتورهاي اوليه خود براي توليد خودرو ارزان قيمت حتما فاكتور اوليه تقاضا را بررسي كردهاند، شرايط اقتصادي بازار به گونهاي است كه تقاضاها بيشتر به اين سمت است. گودرزي يكي از ويژگيهاي جامعهاي كه به سمت رفاه بيشتر حركت ميكند را توجه بيشتر مردم به ايمني بيشتر ارزيابي كرد و گفت: در اين جوامع كيفيت و ايمني خودرو به عنوان اولويتهاي مشتري در راستاي خريد يك خودرو مطرح است. به عنوان مثال در حال حاضر ولوو خودروهايي با شكل ظاهري نه چندان زيبا توليد ميكند، اما محصولات اين كارخانه مشتريان زيادي دارد؛ يعني جامعه به سمت كيفيات غير مشهود خودرو حركت كرده كه اين مساله در كشور ما برعكس است و قيمت و شكل ظاهري خودرو به ايمني آن اولويت دارد. انتهاي پيام