/همايش بحران جهاني، فرصت‌ها و چالش‌ها/ بهمني مطرح كرد: توقف پرداخت تسهيلات مسكن در راستاي جلوگيري از بحران

بحران قتصادي در امريكا را از ارديبهشت ماه پيش‌بيني مي‌كرديم و توقف پرداخت تسهيلات مسكن از سوي بانك‌هاي خصوصي در راستاي همين پيش‌بيني صورت گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر محمود بهمني ـ رييس كل بانك مركزي ـ امروز در دومين همايش بحران جهاني فرصت‌ها و چالش‌ها گفت: اگرچه بافت اقتصادي ما با كشورهاي اروپايي و آمريكايي متفاوت است ولي لازم بود تا تمهيدات لازم براي جلوگيري از بروز احتمالي بحران مشابه در داخل انديشيده شود.

وي در تشريح اقدامات ضروري براي مديريت پيامدهاي بحران جهاني توضيح داد: بايد از ورد كالاهاي لوكس و تجملي و نيمه ضروري جلوگيري كنيم تا منابعمان صرف آنها نشود و در عين حال بايد در راستاي افزايش رقابت‌پذيري كالاهاي صادراتي غير نفتي نيز تلاش كنيم تا بازار بيشتري را در خارج كسب كنيم.

رييس كل بانك مركزي تصريح كرد: مديريت منابع ارزي از ديگر اقداماتي است كه بايد صورت گيرد چراكه بازارهاي ارزي در دنيا به‌شدت بي‌ثبات است و حفظ منابع ارزي مديريت دقيق منابع ارزي است.

بهمني تصريح كرد: به علت شرايط خاص كشورهاي غربي نرخ بهره به عنوان يك ابزار پولي نقش خود را در مديريت شرايط بحراني براي آنها از دست داده است، در حالي كه به فرض ورود بحران مشابهي در اقتصاد ما مي‌توانيم به راحتي از ابزار نرخ بهره براي كنترل سياست‌هاي پولي خودمان استفاده مي‌كنيم.

رييس كل بانك مركزي خاطرنشان كرد: تعداد زيادي از واحدهاي توليد ما با 20 درصد ظرفيت كار مي‌كنند بنابراين بايد با تزريق نقدينگي به آنها توليد آنها را به مرز توليد اسمي برسانيم تا از طريق افزايش عرضه تورم را كنترل كنيم.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۲۸ دی ۱۳۸۷ / ۱۴:۴۲
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8710-16133
  • خبرنگار :