حملات رژيم صهيونيستي به غزه هم‌چنان با موج محكوميت‌ها و اعتراض‌هاي جهاني روبه‌روست

احزاب سياسي و گروه‌هاي مردمي در ادامه حملات وحشيانه رژيم صهيونيستي به نوار غزه بار ديگر با برپايي تظاهرات‌هايي در سراسر جهان همبستگي خود را با ساكنان نوار غزه اعلام كردند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اين راستا صدها تن از نمايندگان احزاب معارض و گروه‌هاي اردني در برابر سفارت مصر در امان تظاهرات كردند و خواستار گشودن گذرگاه رفح به طور دايم و ياري به فلسطيني‌ها در نوار غزه شدند.

در بيروت و ديگر شهرهاي لبنان نيز دهها فلسطيني طي تظاهراتي خواستار تحريم شركت‌هاي همكاري كننده با اسراييل شدند.

در همين راستا كمك‌هاي بشردوستانه از سوريه و خارطوم به نوار غزه ارسال شد.

در دوحه نيز دانشجويان قطري طي تظاهراتي مسالمت آميز خواستار حمايت از ملت فلسطين در برابر حملات اسراييل شدند.

هم‌چنين در طرابلس، بنغازي و لبنان نيز همايشي از سوي زنان اين كشور در حمايت از ساكنان نوار غزه برگزار شد.

در مراكش نيز تظاهرات‌هاي مردمي در محكوميت حملات رژيم صهيونيستي برگزار شد.

در آنكارا دانش آموزان مدارس اين كشور به منظور احترام به شهداي نوار غزه يك دقيقه ايستادند.

خبرگزاري سوريه (سانا) در ادامه اين گزارش آورده است: بيش از 25 هزار شهروند در پايتخت آرژانتين نيز در اعتراض به حملات رژيم صهيونيستي به نوار غزه تظاهرات كردند. اين تظاهر كنندگان پرچم‌هاي فلسطين را در دست داشتند.

در پايتخت شيلي نيز تظاهراتي در محكوميت‌ كشتارهاي خونين نوار غزه برگزار شد. تظاهر كنندگان از دولت شيلي و ديگر كشورهاي آمريكاي لاتين خواستند بر اسراييل به منظور توقف حملاتش عليه ساكنان نوار غزه فشار وارد كند.

معترضين نيوزلندي با توجه به شرايط فلسطينيان از دولت نيوزلند خواستند در مقابل مقابل اقدامات وحشيانه اسراييل موضع‌گيري نمايد.

هم‌چنين كيث لاك، نماينده مجلس از حزب سبز نيوزلند در جريان يك اعتراض جمعي اعلام كرده بود كه قصد دارد دولت نيوزلند را به اتخاذ مواضع شديدتري در خصوص كشتار مردم فلسطين در غزه وادار كند.

وي گفت: اگر دولت به صلح فكر مي‌كند تقاضاي آتش‌بس دو طرف كافي نيست.

منيل گاف، رهبر حزب كارگر نيوزلند نيز نسبت به كشتار مردم غزه اظهار تاسف كرده و اظهار داشت كه اميدوار است با روي كار آمدن دولت اوباما ايده‌هاي جديد و رويكردي قاطع در خصوص مناقشه اسراييل و فلسطين پيشنهاد شود.

در همين حال اسقف كليساي ولينگتون به خاطرعمل اعتراض‌آميز يكي از روحانيون مسيحي در راهپيمايي اخير مردم نيوزلند از يهوديان عذرخواهي كرد.

اين روحاني مسيحي در راهپيمايي ضد كشتار غزه، مجسمه شيمون پرز، رييس رژيم صهيونيستي را كه در ميدان اصلي ولينگتون نصب مي‌باشد به رنگ قرمز نمادين به خون آغشته كرده بود.

در ادامه اين انتقادات، جان مينتو از فعالين ضد آپارتايد كه نامزد جايزه بين‌المللي آفريقاي جنوبي نيز بوده است طي سخناني در راديو نيوزلند ضمن انتقاد از دولت اين كشور گفت: جان كي، نخست وزير كه از مادر يهودي مي‌باشد بي‌تفاوت نسبت به اين فاجعه انساني مشغول سپري كردن تعطيلات در هاوايي است؛ در حاليكه وزير خارجه استراليا اين جنايات را محكوم كرده است.

در همين حال شيخ امير، امام مسجد ولينگتون نيز در اجتماع 800 نفري مسلمانان در مراسم نماز جمعه طي خطبه‌اي پرشور، از سكوت و بي‌تفاوتي برخي كشورهاي اسلامي انتقاد كرده و اقدامات رژيم صهيونيستي عليه مردم غزه را بي‌شرمانه خوانده و دفاع از امت اسلامي را در هر نقطه از جهان از وظايف ديني مسلمانان اعلام نمود.

وي مسووليت مسلمانان نيوزيلند با توجه به حوادث خاورميانه را نيز بسيار حساس و خطير خوانده و بر حمايت معنوي و مادي از مردم غزه تاكيد نمود.

در پي تداوم اين اعتراضات طرفداران حقوق بشر و مسلمانان نيوزلند، وزير خارجه اين كشور بالاخره مراتب نگراني كشورش را نسبت به فاجعه غزه بيان كرد.

وي بدون محكوم كردن رژيم صهيونيستي صرفا نگراني دولت نيوزلند را از تشديد بحران انساني در غزه كه در اثر تهاجم زميني اسراييل بعمل آمده است، ابراز نمود.

وي قبلا گفته بود كه بي‌معنا خواهد بود دولت وارد بحث مشخص كردن مقصر حادثه شده و از يك طرف جانبداري كند.

هم‌چنين حزب كمونيست روسيه حملات اسراييل را در نوار غزه محكوم كرد و توقف خشونت‌ها و اجراي قطعنامه‌هاي بين‌المللي در خصوص خروج نيروهاي اشغالگر را خواستار شد.

كارن ابوزيد، كميسيونر كل آژانس امدادرساني به امور آوارگان فلسطيني‌ (آنروا) با ابراز نگراني نسبت به افزايش بحران اسناني در نوار غزه آتش‌بس فوري،‌ گشودن گذرگاه‌ها و تسهيل ورود كمك‌هاي بشردوستانه به نوار غزه را خواستار شد.

هم‌چنين ادبا و انديشمندان يوناني نيز در آتن در بيانيه‌اي حملات اسراييل را محكوم كردند و اعلام نمودند جنگ و كشتار دسته جمعي اسراييل با حمايت آمريكا و اتحاديه اروپا و برخي سازمان‌هاي مدني صورت گرفته است.

يك وزير دانماركي نيز از رژيم صهيونيستي خواست به دليل نابودي زيرساخت‌ها در نوار غزه غرامت پرداخت كند.

90 سازمان فرانسوي كه در زمينه حقوق بشر فعاليت دارند، عليه جنايت‌هاي رژيم صهيونيستي در نوار غزه به دادگاه لاهه اقامه دعوي كردند.

كميسيونر اتحاديه اروپا در امور توسعه صراحتا اعلام كرد كه اسراييل حقوق بشر بين‌المللي را زير پا مي‌گذارد. وي گفت: اين حقيقت براي همه مستدل شده است كه اسراييل به قوانين بين‌المللي حقوق بشر احترام نمي‌گذارد. بايد ابتدا يك قانوني در زمينه حقوق بشر تدوين شود مبني بر اينكه نيروهاي اشغالگر بايد به حمايت از ساكنان سرزمين‌هاي اشغالي و افزايش حمايت‌هاي انساني از آنها بپردازند. اكنون در نوار غزه شاهد فاجعه‌اي واقعي هستيم كه من نمي‌توانم آن را بپذيرم.

سازمان‌هاي حقوقي ويژه امور اسرا در فلسطين نيز اعلام كردند كه نيروهاي اشغالگر از خانواده‌هاي نوار غزه به عنوان سپر انساني استفاده مي‌كنند. اسراييل عمدا از زنان و كودكان در اين زمينه استفاد مي‌كند و آنها را وادار مي‌كند به مناطق درگير بروند. اين اقدام اسراييل نوعي اقدام تروريستي و ايجاد رعب و وحشت است.

براساس گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) سخنگوي وزارت خارجه چين نيز در کنفرانس مطبوعاتي در پکن اظهار داشت: چين از اينکه قطعنامه1860 شوراي امنيت سازمان ملل در خصوص اسراييل و فلسطين اجرا نشده، نگران است.

جيان يو، سخنگوي وزارت خارجه چين گفت: چين از اسراييل و گروه‌هاي فلسطيني درخواست کرده مفاد اين قطعنامه از جمله تحقق فوري آتش بس، خروج ارتش اسراييل از نوار غزه و حل بحران انساني در غزه را اجرا کنند.

وي افزود: چين از تلاش‌هاي ميانجي‌گرانه مصر و ديگر طرف‌ها حمايت کرده و ادامه ارسال کمک‌هاي بشر دوستانه فوري به فلسطين را خواهان است.

جيان يو افزود: سون بي گان، فرستاده ويژه چين به خاورميانه با طرف‌هاي درگير رايزني‌هاي مثبتي داشته است و با وزير امور خارجه مصر و دبير کل اتحاديه عرب گفت‌وگو نموده و از فلسطين و اسراييل ديدار خواهد داشت.

راديو بين‌المللي چين در گزارش خود اعلام كرد: سون بي گان در ملاقات با احمد ابو الغيط، وزير امور خارجه مصر پيشنهاد پنج گانه چين درباره اوضاع کنوني غزه را مطرح کرد.

چين پيشنهاد کرد طرف‌هاي درگير، درباره ايجاد يک ساز و کار دراز مدت و نظارت بر آتش بس در غزه رايزني کنند و هر چه زودتر مذاکرات صلح فلسطين و اسراييل از سر گرفته شود.

وي خاطرنشان کرد: آن‌ها بايد براي تاسيس کشور مستقل فلسطين تلاش کرده و ضمن همزيستي صلح آميز دو کشور فلسطين و اسراييل، جامعه بين‌المللي نيز بايد به حل همه جانبه، عادلانه و دائمي مساله خاورميانه كمك کند.

روزنامه‌هاي اندونزي نيز در كنار اعتراض‌هاي مردمي و سياسي در اين كشور عليه جنايات اسراييل، اقدام به درج مقالاتي افشاگرانه عليه جنايات رژيم صهيونيستي در غزه نمودند.

روزنامه كمپاس نوشت كه هيچ كلمه ديگري قادر به توصيف اقدامات اسراييل نمي‌باشد جز اينكه بگوييم اسراييل در حال انجام جنايات جنگي و ضد بشري در غزه مي‌باشد.

اين روزنامه هم‌چنين اسراييل را متهم به زير پا گذاشتن كنوانسيون 1923 مبني بر منع حمله به اهداف غيرنظامي كرده و افزود: نقض حقوق بشر و كشتار مردم بي‌دفاع غزه سبب شد تا واتيكان نيز از اين اقدام انتقاد نمايد. اين روزنامه از مدافعان حقوق بشر خواست تا اسراييل را كه يك جنايتكار جنگي است، محاكمه كنند.

روزنامه ژورنال ملي نيز با بي‌نتيجه خواندن قطعنامه 1860 سازمان ملل و تلاش‌هاي مصر، اردن، فرانسه و اتحاديه عرب نوشت كه اسراييل با حمله به غزه كه بخشي از فلسطين مي‌باشد منشور سازمان ملل را زير پا گذاشته و هيچ تفاوتي بين اهداف نظامي و غيرنظامي قائل نشده و يك جنگ ناعادلانه را به راه انداخته است.

اين روزنامه افزود كه اسراييل در حال آزمايش موجوديت سازمان ملل مي‌باشد.

هم‌چنين يك كارشناس امور خاورميانه در گفت‌وگو با شبكه خبري مترو تي.وي گفت كه مقام‌هاي اسراييلي قصد دارند با اين حمله وجهه خود را نزد افكار عمومي اسراييل براي انتخابات آتي بهبود بخشند.

وي افزود كه اسراييل موفق نخواهد شد مردم فلسطين را از حماس جدا كند زيرا حماس تنها يك گروه نظامي نمي‌باشد بلكه اين گروه خدمات بسياري را به مردم فلسطين ارائه نموده است.

روزنامه ايدويس هم با اشاره به مشهور بودن طرفداري سياست خارجي آمريكا از اسراييل نوشت كه هر اندازه اسراييل به فلسطين حمله كند آمريكا از اسراييل طرفداري بيشتري مي‌كند و در مقابل اگر آمريكا جهان اسلام را مورد حمله قرار دهد، اسراييل از واشنگتن حمايت خواهد كرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه هند نيز گفت: وضعيت بحراني در غزه توجه دولت هند را به خود جلب نموده و اوضاع اسفبار مردم بي‌گناه، ما را به شدت متاثر نموده است. به نظر نمي‌رسد كه اعلام روزانه سه ساعت آتش‌بس، تغيير مثبت چنداني در وضعيت موجود ايجاد نمايد. مردم از نظر انرژي هم در وضعيت بحراني بسر مي‌برند. در حدود سه چهارم جمعيت غزه در قطعي برق بسر برده و عدم دسترسي به سوخت بسيار جدي به نظر مي‌رسد. دسترسي به مواد غذايي نيز به همين نحو است. در حدود 000/750 نفر در فقر و محروميت غذايي بسر مي‌برند. عجيب اين است كه علي‌رغم مذاكرات ما بين نمايندگان مقام‌هاي ذيربط تحت رهبري فرانسه و مقام‌هاي مصري در مصر، هيچگونه نشانه‌اي از نگراني و ناراحتي از وخامت اوضاع يك و نيم ميليون نفر مردم بي‌گناه غزه كه در وضعيت رعب و وحشت دائم بسر مي‌برند، مشاهده نمي‌شود. دولت هند اميدوار است كه رنج و مشقت مردم بي‌گناه غزه در اسرع وقت خاتمه يافته و روند صلح و مذاكرات از سر گرفته شود.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۲۵ دی ۱۳۸۷ / ۱۴:۰۹
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 8710-14447.84913
  • خبرنگار : 71145