*نقش پررنگ ايران در مجمع كشورهاي صادركننده گاز* معاون امور بين‌الملل وزير نفت به ايسنا خبر داد: تصميم اعضا بر استقرار دبيرخانه مجمع در قطر بود

با وجود آمادگي ايران براي استقرار دبيرخانه مجمع كشورهاي صادركننده گاز در تهران با راي اعضا، دوحه به اين منظور انتخاب شد.

حسين نقره‌كار شيرازي ـ معاون امور بين‌الملل وزير نفت ـ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: ايران آماده تامين هزينه‌ها و امكانات مورد نياز بود ولي براي تعيين محل دبيرخانه راي‌گيري انجام شد.

وي افزود: در واقع چهار كشور خواهان استقرار دبيرخانه مجمع در كشورهايشان بودند كه در نهايت با فضاي آزاد راي‌گيري كه در نشست گذشته وجود داشت، اعضا به استقرار دبيرخانه در قطر راي دادند.

نقره‌كار شيرازي با اشاره به پتانسيل بالا و تجربه‌هاي زياد ايران در سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) يادآوري كرد: بنابراين مي‌توانيم در مجمع كشورهاي صادركننده گاز از جايگاه رفيع‌تر نسبت به گذشته و وضعيت بهتر نسبت به اوپك برخوردار باشيم.

به گفته او باتوجه به فضاي امروزي فعاليت‌هاي بين‌المللي اين معاونت تلاش مضاعفي در توسعه‌ي روابط خود كرده كه از جمله آن‌ها حضور جدي و پررنگ در مجمع كشورهاي صادركننده گاز است.

در اين زمينه غلامحسين نوذري- وزير نفت- به تازگي گفته است كه تا پيش از امضا اساسنامه، مجمع كشورهاي صادركننده گاز يك نهاد غيررسمي بود كه با امضا اين اساسنامه متولد و رسمي شد. معمولا تا تبديل يك سازمان بين‌المللي به يك تشكل قانونمند زمان مي‌برد. درحال حاضر اين مجمع 11 عضو دارد و از افزايش اعضا استقبال مي‌كنيم؛ دو كشور قزاقستان و نروژ نيز ناظر هستند ولي ممكن است در آينده به مجمع بپيوندند.

به گزارش ايسنا، پس از برگزاري 9 نشست، سرانجام اساسنامه پيشنهادي ايران در نشست اخير مجمع كشورهاي صادركننده گاز در مسكو به تاييد و امضاي ساير اعضاي مجمع کشورهاي صادرکننده گاز رسيد.

تبادل اطلاعات و تجربه اعضا در زمينه اکتشاف، استخراج، توليد و انتقال گاز طبيعي، بررسي فن‌‏آوري‌‏هاي منجر به کاهش هزينه‌‏هاي توليد گاز، ايجاد ساختار متناسب با تحولات بين‌المللي بازار گاز، بررسي شيوه‌هاي حمل‌‏و‌‏نقل گاز، بررسي وضعيت عرضه و تقاضاي گاز طبيعي در مقايسه با نفت ازجمله اهداف تشكيل مجمع كشورهاي صادركننده گاز طبيعي است.

فکر ايجاد سازماني معادل اوپک، اما براي توليدکنندگان و صادرکنندگان گاز طبيعي اولين‌بار در سال 2001 در اجلاسي در تهران مطرح شد و وزراي کشورهاي توليدکننده هر سال با يکديگر ديدار کرده‌اند، اما اين اولين باري بود که بر سر موازين اوليه عملکرد اين سازمان توافق به دست آمد.

اعضاي مجمع کشورهاي صادرکننده گاز را الجزاير، بوليوي، برونئي، مصر، اندونزي، ايران، ليبي، مالزي، نيجريه، قطر، روسيه، ترينيداد و توباگو، امارات متحده عربي و ونزوئلا تشکيل مي‌دهند.

نمايندگان کشورهاي نروژ و قزاقستان نيز به عنوان ناظر در اجلاس مسکو شرکت کردند.

روسيه، ايران، قطر، ونزوئلا و الجزاير در مجموع دو سوم منابع گاز جهان را در اختيار دارند و 42 درصد گاز توليدي جهان را به بازار مي‌فرستند.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۲۰ دی ۱۳۸۷ / ۱۰:۲۶
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8710-10824
  • خبرنگار :