• شنبه / ۵ بهمن ۱۳۸۷ / ۱۱:۰۸
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8711-01904

خطيبي در گفت‌وگو با ايسنا: هيات اجرايي مجمع كشورهاي صادركننده گاز تشكيل مي‌شود اسكلت اصلي اساسنامه تصويب شده، پيشنهاد ايران بوده است

خطيبي در گفت‌وگو با ايسنا:
هيات اجرايي مجمع كشورهاي صادركننده گاز تشكيل مي‌شود
اسكلت اصلي اساسنامه تصويب شده، پيشنهاد ايران بوده است

در ساختار مجمع كشورهاي صادركننده گاز(GECF)، يك هيات اجرايي پيش‌بيني شده كه قرار است به‌زودي تشكيل شود.

محمدعلي خطيبي ـ نماينده ايران در مجمع كشورهاي صادركننده گازـ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين مطلب اظهار كرد: همچنين كميته‌اي در اين مجمع مسوول تنظيم اساسنامه شد.

وي افزود: اين كميته عالي رتبه (High level committee) مسوول تنظيم اساسنامه هشت جلسه تشكيل داده كه با بحث‌هاي مفصل سرانجام اساسنامه نهايي و به تصويب وزيران رسيد.

به گفته او ايده تشكيل چنين مجمعي هشت سال پيش در تهران و با پيگيري وزارت نفت جمهوري اسلامي ايران شكل گرفت كه به اين منظور هفت نشست وزارتي و هشت نشست كارشناسي تشكيل شد.

تصميم تسريع شكل‌گيري مجمع در ملاقات رهبران ايران و روسيه

خطيبي در ادامه خاطرنشان كرد: در سال‌هاي اخير شكل‌گيري مجمع تاحدودي دچار ركود شده بود كه در ملاقات رهبر معظم انقلاب با آقاي ولاديمير پوتين بر فعال‌شدن مجدد اين مجمع تاكيد و بر تسريع فعاليت‌ها توافق شد.

اسكلت اصلي اساسنامه تصويب شده، پيشنهاد ايران بوده است

وي با بيان اين‌كه اسكلت اصلي اساسنامه تصويب شده نيز پيشنهاد ايران بوده است، گفت: اساسنامه پيشنهادي در اختيار همه كشورها قرار گرفت و نظر آنها نيز اعمال و ويرايش نهايي صورت گرفت كه تصويب اساسنامه گام مهمي در نهايي‌شدن منشور همكاري‌هاست.

محل دبيرخانه به ‌دور از مسائل سياسي تعيين شد

او درباره تعيين محل دبيرخانه مجمع با اشاره به اين‌كه چهار كشور روسيه، ايران، الجزاير و قطر داوطلب بوده‌اند، توضيح داد: در يك پروسه زمان‌بر كشورها روي هيچ يك از چهار كانديدا توافق نكردند و به اجبار قرار شد راي‌گيري انجام شود كه كشورها با در نظر گرفتن مسائلي مانند ميزان دسترسي‌ها، مسائل مالي و حقوقي و تسيهلات و نظاير آن، قطر را به عنوان محل دبيرخانه انتخاب كردند و درنهايت محل دبيرخانه به‌دور از مسائل سياسي تعيين شد.

در اين زمينه پيش‌تر حسين نقره‌كار شيرازي ـ معاون امور بين‌الملل وزير نفت ـ با بيان اين‌كه با وجود آمادگي ايران براي استقرار دبيرخانه مجمع كشورهاي صادركننده گاز در تهران با راي اعضا، دوحه به اين منظور انتخاب شد، به ايسنا گفته بود كه ايران آماده تامين هزينه‌ها و امكانات مورد نياز بود، ولي براي تعيين محل دبيرخانه راي‌گيري انجام شد.

وي با اشاره به پتانسيل بالا و تجربه‌هاي زياد ايران در سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) تاكيد كرده بود كه مي‌توانيم در مجمع كشورهاي صادركننده گاز از جايگاه رفيع‌تر نسبت به گذشته و وضعيت بهتر نسبت به اوپك برخوردار باشيم.

به گزارش ايسنا، تبادل اطلاعات و تجربه اعضا در زمينه اکتشاف، استخراج، توليد و انتقال گاز طبيعي، بررسي فن‌‏آوري‌‏هاي منجر به کاهش هزينه‌‏هاي توليد گاز، ايجاد ساختار متناسب با تحولات بين‌المللي بازار گاز، بررسي شيوه‌هاي حمل‌‏و‌‏نقل گاز، بررسي وضعيت عرضه و تقاضاي گاز طبيعي در مقايسه با نفت ازجمله اهداف تشكيل مجمع كشورهاي صادركننده گاز طبيعي است.

فکر ايجاد سازماني معادل اوپک، اما براي توليدکنندگان و صادرکنندگان گاز طبيعي اولين‌بار در سال 2001 در اجلاسي در تهران مطرح شد و وزيران کشورهاي توليدکننده هر سال با يکديگر ديدار کرده‌اند، اما اين اولين باري بود که بر سر موازين اوليه عملکرد اين سازمان توافق به دست آمد.

اعضاي مجمع کشورهاي صادرکننده گاز را الجزاير، بوليوي، برونئي، مصر، اندونزي، ايران، ليبي، مالزي، نيجريه، قطر، روسيه، ترينيداد و توباگو، امارات متحده عربي و ونزوئلا تشکيل مي‌دهند. نمايندگان کشورهاي نروژ و قزاقستان نيز به عنوان ناظر در اجلاس مسکو شرکت کردند.

روسيه، ايران، قطر، ونزوئلا و الجزاير در مجموع دو سوم منابع گاز جهان را در اختيار دارند و 42 درصد گاز توليدي جهان را به بازار مي‌فرستند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha