مديرمهندسي شركت ملي صادرات گاز به ايسنا خبرداد: افزايش سوآپ گاز، محور مذاكرات آتي ايران و آذربايجان واردات برق از ارمنستان به طور مستمر ادامه دارد

به نظر مي‌رسد كه افزايش حجم قرارداد سوآپ گاز و خريد گاز فاز دوم ميدان شاه‌دنيز از مهم‌ترين مذاكرات نشست آينده ايران وآذربايجان باشد.

رسول سلماني - مديرمهندسي شركت ملي صادرات گاز ايران - در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: به‌اين منظور آذربايجان طي دعوتي از هيات ايراني، ‌براي تشكيل نشست آتي در اواخر دي اعلام آمادگي كرده است.

وي افزود: در حال حاضر عمليات سوآپ گاز همچون گذشته با شرايط مساعدي در حال انجام است، ولي آذربايجان تمايل دارد كه ميزان سوآپ گاز اين كشور از طريق ايران به نخجوان افزايش پيدا كند.

به گفته او در اين راستا ممكن است موضوع خريد گاز از فاز دوم ميدان شاه‌دنيز توسط ايران، كه پيش‌ از اين نيز مطرح بوده، در نشست آتي مورد بحث قرار گيرد.

به گزارش ايسنا، سيد رضا كسايي‌زاده - مديرعامل سابق شركت ملي گاز - در اوايل تابستان با بيان اين‌كه براي افزايش روزانه 30 ميليون مترمكعبي گاز وارداتي از آذربايجان مذاكره كرده‌ايم، گفته بود كه به منظورافزايش واردات گاز از فاز دو ميدان گازي شاه‌دنيز كه در سال 2013 و 2014 به توليد خواهد رسيد، با آذربايجان مذاكره كرده‌ايم.

همچنين غلام‌حسين نوذري - وزير نفت - در مرداد ماه به ايسنا گفته بود كه ضمن مذاكراتي با آذربايجان، براي خريد بخشي از گاز طبيعي فاز دوم ميدان شاه‌دنيز اعلام آمادگي كرده‌ايم. به نظر مي‌رسد به دليل نزديکي ايران به جمهوري آذربايجان و درنتيجه هزينه‌هاي پايين انتقال گاز طبيعي، امکان رقابت با ديگر شرکت‌ها را داشته باشيم.

به گفته او توسعه فاز دوم ميدان شاه دنيز براساس برنامه زمان‌بندي شده تا چهار سال آينده به بهره‌برداري مي‌رسد که پس از آن امکان خريد گاز براي ما وجود دارد. درحال حاضر سوآپ گاز از جمهوري آذربايجان به جمهوري نخجوان انجام مي‌شود، به‌طوري كه روزانه يک ميليون متر معب گاز طبيعي از آذربايجان وارد ايران مي‌شود و براساس نياز جمهوري نخجوان به ميزان 600 تا 700 هزار مترمکعب به اين جمهوري تحويل داده مي‌شود.

واردات برق از ارمنستان به طور مستمر ادامه دارد

سلماني با اشاره به اين‌كه هنوز خط لوله طرف ارمنستان آمادگي دريافت گاز ايران را ندارد، خاطر نشان كرد: در حال حاضر عمليات پيگ‌راني و تميزكردن خط لوله در حال انجام است. در اين زمينه صادرات برق از ارمنستان به ايران طبق توافق قبلي با معاون انرژي به طور مستمر ادامه دارد؛ به طوري كه در گزارش اين كشور در ماه اكتبر در مجموع 15 ميليون كيلووات ساعت برق به ايران ارسال شده است و براي ماه‌هاي بعد نيز به همين ميزان ارسال مي‌شود.

گفتني است، تحويل بـرق از ارمنستان از روز 13 مهر اجرايي شده است.

پروژه‌ بهينه‌سازي راندمان مصرف انرژي در نيروگاه‌ها و انتقال گاز(savex)

مديرمهندسي شركت ملي صادرات گاز ايران درباره‌ي پروژه‌ بهينه سازي و بالا بردن راندمان مصرف انرژي درايستگاه‌هاي تقويت فشار گاز و نيروگاه‌هاي كشور با تاكيد بر اينكه به طورجدي اين پروژه ازسوي شركت ملي گاز ايران در دست اقدام است، تصريح كرد: اين پروژه هم‌اكنون در مرحله‌ي اول (فاز تحقيقاتي) است كه به محض كسب نتيجه وارد فاز دوم (عملياتي) خواهد شد. اميدواريم با اجرايي شدن اين پروژه در سال‌هاي آينده با افزايش بازدهي تاسيسات فوق حدود 50 تا 60 ميليون متر مكعب گاز در روز در مصرف گاز صرفه‌جويي كرده و در نهايت صادر كنيم.

به گفته او از طريق اجرايي‌كردن اين پروژه علاوه بر اين‌كه صنايع نوسازي و از مصرف انرژي آنها كاسته مي‌شود؛ همچنين با استفاده از اين تكنولوژي‌هاي جديد در حفاظت از محيط زيست و جلوگيري از افزايش آلاينده‌هاي زيستي تلاش جدي مي‌شود.

در اين زمينه نصرت‌اله سيفي ـ مديرعامل سابق شركت ملي صادرات گاز ايران - خرداد ماه با بيان اين‌كه در حال حاضر براي توليد هر 36 هزار مگاوات برق نيروگاهي حدود 150 ميليون مترمكعب گاز طبيعي مصرف مي‌شود كه با بهينه كردن نيروگاه‌ها مصرف گاز 46.6 درصد كاهش پيدا مي‌كند، گفته بود كه با بهينه‌سازي مصرف انرژي در نيروگاه‌ها و استفاده از تكنولوژي‌هاي جديد، توليد 36 هزار مگاوات برق با مصرف روزانه تنها 85 ميليون مترمكعب گاز عملي خواهد شد. به اين منظور شركت ملي صادرات گاز ايران قصد دارد با به‌كارگيري تكنولوژي‌هاي جديد شركت‌هاي بين‌المللي مرتبط ، مصرف انرژي در 45 نيروگاه را بهينه كند.

به گفته او ميزان سرمايه‌گذاري لازم در اين بخش حدود 33 ميليارد دلار است و هم‌اكنون مذاكرات مرتبط با بهينه‌سازي مصرف انرژي در نيروگاه‌ها با چندشركت فعال در اين زمينه انجام مي‌شود.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۱۱ دی ۱۳۸۷ / ۱۲:۳۹
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8710-04873
  • خبرنگار :