معاون سازمان بنادر و دريانوردي گفت: در حال حاضر420 شناور مسافري با ظرفيت بيش از پنج هزار صندلي غير استاندارد و فايبرگلاس در جنوب كشور در مسيرهاي قشم ، بندرعباس، كيش و ... وجود دارد كه مطابق با الگوهاي استاندارد سازمان بنادر و دريانوردي نيست و جمعآوري آنها نيز به عهده سازمان نيست.
به گزارش خبرنگار راه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي جهانديده ـ عضو هيات عامل سازمان بنادر و دريانوردي ـ امروز در مراسم انعقاد قرارداد بين سازمان بنادر دريانوردي و صندوق تعاون كشور، گفت: به منظور افزايش سطح ايمني شناورهاي مسافري و همچنين جابهجايي مسافر با بالاترين سطح استاندارد بينالمللي از محل وجوه اداره شده سازمان تفاهمنامهاي با وزارت تعاون براي ساخت 17 فروند شناور مسافري آلومينيومي استاندارد منعقد شده كه هم اكنون دو فروند از شناورهاي مسافري به تعاوني اتوبوس داران قشم تحويل داده شده كه يك فروند آن عملياتي شده و فروند دوم به زودي براي جابهجايي مردم بين قشم و بندرعباس عملياتي خواهد شد.
وي افزود: ساخت 15 فروند ديگر آغاز خواهد شد كه نيمه اول سال آينده آماده و به سيستم وارد خواهد شد.
جهانديده هزينه ساخت60 فروند شناور مسافري با ظرفيت40 نفر را 40 ميليارد تومان عنوان كرد كه 320 ميليارد ريال تسهيلات اعطا خواهد شد.
معاون اداري ـ مالي ادامه داد: در حال حاضر300 قايق موتوري با ظرفيت دو هزار و 600 صندلي غير استاندارد و 120 اتوبوس دريايي با دو هزار و500 صندلي فايبرگلاس در جنوب كشور و در مسيرهاي قشم، بندرعباس، كيش و ... وجود دارد كه مطابق با الگوهاي استاندارد سازمان بنادر و دريانوردي نيست و جمعآوري آنها نيز به عهده سازمان نيست.
وي با بيان اينكه استانداردهاي ساخت شناورهاي مسافري از طرف سازمان بنادر و دريانوردي به كارخانههاي شناورسازي اعلام شده است، خاطرنشان كرد: در صورت علاقمندي شركتهاي تعاوني قشم و بندرعباس سازمان آمادگي دارد در اولين فاز استفاده بهينه از شناورهاي مسافري استاندارد و با ردههاي بينالمللي 30 فروند شناور به اين تعاونيها اختصاص دهد.
معاون رييس سازمان بنادر و دريانوردي پيشبيني كرد: حجم سرمايهگذاري در تامين اين شناورها در فاز اول بالغ بر 18 ميليارد تومان باشد كه از اين مبلغ 10 ميليارد تومان براي ساخت 16 فروند شناور مسافري در اين قرارداد هزينه شده است.
وي گفت: علاوه بر شركتهاي تعاوني قشم و بندرعباس تعاونيهاي ديگري از بوشهر و خارك و گناوه و هرمز متقاضي ساخت شناورهاي مسافري و استفاده از آن در مسيرهاي دريايي داخلي هستند كه تقاضاي آنها در حال بررسي است و به زودي وام دراختيار آنها قرار ميگيرد كه با ساخت اين شناورها در داخل كشور به وسيله سازندگان صلاحيتدار، ساخت شناورهاي مسافري توسعه خوبي خواهد داشت و اشتغالزايي مولد به وجود ميآورد.
جهانديده در پاسخ به عدم استقبال از دريافت تسيهلات براي ساخت شناور، تصريح كرد: استقبال بسيار بالايي در اين زمينه از سوي بخش خصوصي وجود دارد اما قفل شدن سيستم بانكي طي يكسال اخير به ناوگان دريايي كشور ضربه وارد كرد چراكه اختصاص 82 ميليارد تومان تسهيلات كه مقرر شده بود از سوي بانك ملت براي ساخت 15 شناور ( 11 شناور تجاري و 4 شناور نفتكش) در شمال كشور متوقف شد كه در حال پيگيري است چراكه هم اكنون ايران تنها 10 درصد سهم حمل ونقل دريايي خزر را دارد و 90 درصد آن متعلق به كشورهاي همسايه خزر است كه با افزايش شناور، سهميه حمل ونقل ايران نيز افزوده خواهد شد.
معاون سازمان بنادر و دريانوردي اعلام كرد: هر شيپ يارد كه آماده ساخت شناور اقيانوسپيما باشد سازمان آمادگي دارد تمام يارانههايش را بپردازد. اما با توجه به اينكه هزينه ساخت هر كشتي اقيانوسپيما100 ميليارد تومان است ساخت آن در توان كارخانههاي كشتيسازي نيست.
جهانديده تصريح كرد: از سال گذشته در راستاي واگذاري امور به بخش خصوصي هيچ تجهيزاتي خريداري نشده؛ مگر تجهيزاتي كه خريد آن در توان بخش خصوصي نبوده و يا حاكميتي بوده است.
رييس كميته وجوه سازمان بنادر و دريانوردي گفت: 98 دستگاه تجهيزات استراتژيك به ارزش 630ميليارد ريال از طريق منابع كميته وجوه تامين شده كه بخش اعظم آن به سيستم وارد شده است و مبلغ يارانه سازمان براي اين بخش حدود 163 ميليارد ريال بوده و برآورد شده در مرحله دوم از طريق منابع كميته وجوه حدود 112 ميليارد تومان بر اساس نيازمنديها، تجهيزات وارد سيستم شود.
به گفته وي تا پايان برنامه پنجم سالانه بايد ظرفيت مسافربري دريايي به هفت ميليون نفر برسد كه در حال حاضر چهار ميليون نفر سالانه جابهجا ميشوند.
انتهاي پيام