مدير بخش بين‌الملل وزارت گردشگري مالزي خبر داد: رشد 115/3 درصدي ورود گردشگران ايراني به مالزي ايرانيان دومين استقبال‌كنندگان از طرح «مالزي، سرزمين دوم من»

ورود گردشگران ايراني به مالزي از سال 2003 تا 2008 ميلادي با 3/115 درصد رشد به 55هزار و 727 نفر رسيده است.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ذوالكفري شريف ـ مدير بخش بين‌الملل وزارت فرهنگ و گردشگري مالزي ـ در نشستي خبري كه در هتل هما تهران برگزار شد، مالزي را هفتمين كشور جهان از نظر ارزش پولي دانست و گفت: وزارتخانه‌ي گردشگري مالزي براي جذب گردشگران بيشتر در سال 2009 ميلادي، محصولات و بسته‌هاي گردشگري متنوعي را براساس پيچيدگي‌هاي امروز بازار گردشگري و رفع نيازهاي خاص گردشگران، در دستور كار قرار داده است.

وي ايران را جزو برترين كشورهاي گردشگرفرست به مالزي دانست و بيان كرد: 10هزار و 412 نفر از گردشگران ايراني در سال 2003 ميلادي به مالزي سفر كرده‌اند و تعداد آن‌ها در سال 2007 ميلادي با رشدي بيش از صددرصد همراه بوده است.

او رشد گردشگري مالزي را مثبت دانست و گفت: مالزي در سال 2007 ميلادي توانسته است، بيش از 45 ميليارد رينگت درآمد از محل گردشگري كسب كند. در سال 2008 تاكنون 19ميليون و 900هزار نفر به مالزي سفر و از 13 ايالت، سه بخش فدرال آن و جاذبه‌هاي متنوع گردشگري ديدن كرده‌اند.

مدير بخش بين‌الملل وزارت فرهنگ و گردشگري مالزي با اشاره به انتخاب اين كشور به‌عنوان بهترين كشور در حوزه‌ي گردشگري محيط زيست در سال 2008 ميلادي، اظهار داشت: ظرفيت‌هاي فراوان، بالقوه و بالفعل گردشگري مالزي، اين كشور را به يكي از مقاصد جدي گردشگران جهان تبديل كرده است، به‌طوري كه هر گردشگر با سليقه و ذائقه‌ي خاص، امكان پاسخگويي به نيازهاي خود را در هريك از شاخه‌هاي گردشگري در اين كشور دارد.

وي استفاده از ظرفيت گردشگري سلامت و منابع پزشكي موجود در مالزي را يكي از اصلي‌ترين بسترهاي جذب گردشگر به اين كشور اعلام كرد و گفت: در سال 2001 ميلادي، 75هزار و 210 نفر به مالزي براي درمان مراجعه كردند كه اين ميزان در سال 2006 به 296هزار و 672 نفر افزايش يافت. مالزي توانسته است، از اين محل 53ميليون و 700هزار رينگت با ارايه‌ي خدمات به 341هزار بيمار در سال 2007 ميلادي كسب كند.

شريف ظرفيت فراوان روستايي در مالزي را يكي ديگر از بسترهاي مهم جذب گردشگر و هم‌چنين تجربه‌هاي نو و تازه‌ي آن‌ها دانست و ادامه داد: وزارت گردشگري مالزي، 2800 نيروي آموزش‌ديده را در 142 روستاي اين كشور براي ارايه‌ي خدمات به گردشگران در اختيار دارد. هم‌چنين به‌زودي قرار است، پايگاه اينترنتي اين روستاهاي گردشگري را راه‌اندازي كند و اطلاعات آن‌ها را در اختيار علاقه‌مندان قرار دهد.

به گفته‌ي او، امكان تحصيل و جذب دانشجو از كشورهاي مختلف جهان در مالزي، يكي ديگر از ظرفيت‌هايي است كه شمار گردشگران اين كشور را افزايش داده است و تا به‌حال 3678 دانشجوي ايراني به اين كشور سفر كرده‌اند.

مدير بخش بين‌الملل وزارت فرهنگ و گردشگري مالزي هم‌چنين از طراحي برنامه‌ها، فستيوال‌هاي گردشگري در اين كشور براي جذب گردشگران خبر داد و گفت: برنامه‌ي خريد mms از جمله برنامه‌هايي است كه حراج آخر سال مالزي بود؛ اما بنا به تصميم برنامه‌ريزان گردشگري كشور، اين حراج هم‌زمان با جشن زمستاني كريسمس همراه شد و از اين پس، برگزار خواهد شد. گردشگران خارجي با حضور در اين برنامه‌ي خريد، از تخفيف ويژه‌ي مراكز خريد مالزي تا چهارم ژانويه كه اختتاميه‌ي اين حراج است، برخوردار مي‌شوند.

شريف هم‌چنين به طراحي شعار «مالزي، سرزمين دوم من» در سال 2007 ميلادي اشاره كرد و افزود: در اين طرح، براي كساني كه علاقه داشتند تا در مالزي اقامت‌هاي طولاني داشته باشند، امكانات و تسهيلات ويژه‌اي درنظر گرفته شده بود كه قرار است، به‌دليل استقبال كشورهاي مختلف از اين طرح، توسعه و پياده‌سازي آن دوباره در دستور كار قرار گيرد.

به گفته‌ي او، در طرح «مالزي، سرزمين دوم من» گردشگراني كه از سوي اداره‌ي مهاجرت مالزي ويزا مي‌گيرند، 10 سال فرصت را براي زندگي در اين كشور براي خود رقم مي‌زنند و با دريافت ويزاي 10 ساله هر وقت كه خواستند، به مالزي مي‌توانند وارد يا از آن خارج شوند. هم‌چنين خريد خانه، ماشين و معافيت مالياتي درآمد گردشگراني كه از طرح ويزاي 10 ساله استفاده مي‌كنند، از جمله تسهيلات پيش‌بيني‌شده براي اين طرح‌اند.

وي تأكيد كرد: طرح «مالزي، سرزمين دوم من» با جذب 12هزار و 164 نفر تا به‌حال از كشورهاي انگليس، ايران، ژاپن و كره جنوبي يكي از بهترين برنامه‌ريزي‌ها براي جذب گردشگران علاقه‌مند بوده است. دولت مالزي مصمم است تا با توسعه‌ي اين برنامه، محدوديت‌هاي سرمايه‌گذاري را در مالزي كه بسيار اندك است، رفع كند.

مدير بخش بين‌الملل وزارت فرهنگ و گردشگري مالزي با بيان اين‌كه گردشگران با سلايق و علايق مختلف به اين كشور سفر مي‌كنند، گفت: بسياري از اين گردشگران فقط براي ورزش به مالزي وارد مي‌شوند. همين امر، سبب شده است كه مالزي به يكي از كانون‌هاي اصلي برگزاري چند مسابقه‌ي بين‌المللي در حوزه‌ي قايق‌سواري، كوه‌نوردي، فرمول يك و ... تبديل شود.

وي يادآور شد: به‌دليل وجود زيرساخت‌هاي مناسب حمل‌ونقل در مالزي، اين كشور به يكي از مراكز اصلي برگزاري همايش‌ها، سمينارها و نشست‌هاي بين‌المللي تبديل شده و همين امر موجب شده است تا مركز نمايشگاه‌ها و همايش‌هاي بين‌المللي مالزي كه ساخت آن‌ها به‌دليل استقبال كشورهاي مختلف در دستور كار بود، سال آينده افتتاح شود.

شريف هم‌چنين تنوع جمعيتي مالزي را يكي از اهرم‌هاي مهم اين كشور در جذب گردشگر دانست و گفت: دولت مالزي تصميم گرفته است تا با بهره‌مندي از تنوع جمعيتي خود، هر دوره از سال را به برگزاري يك فستيوال و مراسم محلي و بومي اختصاص دهد. معمولا اين مراسم و فستيوال‌ها از جمله مهم‌ترين مراسم بومي مالزي به‌شمار مي‌روند كه از آن جمله به جشنواره‌ي گياهان، گل‌ها، رنگ‌ها، كارناوال شادي، جشنواره‌ي موسيقي و ... مي‌توان اشاره كرد.

او با برشمردن دلايل انتخاب اين كشور به‌عنوان مقصد اصلي گردشگران، اظهار داشت: دسترسي آسان به مالزي از مسيرهاي دريايي، زميني و هوايي يكي از عمده‌ترين عوامل جذب گردشگران است. اكنون 45 ايرلاين بين‌المللي در مالزي فعاليت مي‌كنند.

وي بيان كرد: مسافرت در مالزي آسان و مقرون به‌صرفه است و از آنجا كه اين كشور يكي از امن‌ترين كشورهاي جهان است، شما به‌دليل ارزش پولي مالزي با كم‌ترين هزينه، بيشترين خريد را در آن مي‌توانيد داشته باشيد.

او اضافه كرد: جذابيت‌هاي منحصربه‌فرد گردشگري در مالزي و وجود 2400 هتل با 160هزار اتاق در سطوح مختلف سه تا پنج ستاره كه متناسب با درآمد افراد، در تمام مناطق كشور هستند، از ديگر عوامل مهم جذب گردشگر به اين كشورند. قيمت اتاق‌هاي مالزي 90 دلار تا 120 دلار است و انتخاب هريك از هتل‌ها متناسب با درآمد گردشگران امكان‌پذير است.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۳۰ آذر ۱۳۸۷ / ۱۴:۱۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8709-17328
  • خبرنگار :