در دهمين همايش باستان‌شناسي كشور مطرح شد: خلأهاي مطالعاتي بايد شناسايي شوند برنامه‌ي جامعي براي توزيع مطالعات باستان‌شناختي تدوين مي‌شود

رييس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با ياد كردن از دكتر مسعود آذرنوش، او را عالمي فاضل و زحمت‌كش دانست كه با عشق به كارش ادامه مي‌داد، وقت خود را صرف معرفي فرهنگ و تاريخ ايران مي‌كرد و نام او هيچ‌گاه از حوزه‌ي فرهنگ و علم كشور پاك نمي‌شود.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيدمهدي موسوي كوهپر كه در افتتاحيه‌ي دهمين همايش بين‌المللي باستان‌شناسي كشور در بندرعباس سخن مي‌گفت، ادامه داد: دانشگاه‌هاي ما بسياري از منابع درسي گذشته را تدريس مي‌كنند، درحالي‌كه فقط امسال حدود يك‌صد مقاله در حوزه‌ي باستان‌شناسي ارايه مي‌شوند كه منابع مهمي براي دانشگاه‌ها مي‌توانند باشند.

وي بيان كرد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خواهان مشاركت فعال همه‌ي خانواده‌ي باستان‌شناسي، دانشجويان، اساتيد، مراكز علمي داخل و خارج از كشور است. ما نمي‌خواهيم يك حصار دور خود بكشيم. اكنون اين توانمندي و خودباوري در جامعه‌ي باستان‌شناسي كشور وجود دارد، ولي اين نبايد در ما غرور ايجاد كند.

او گفت: يكي از دغدغه‌هاي ما اين است كه كساني كه در گذشته آمدند و كار كردند، هنوز اطلاعاتي از آن‌ها نداريم؛ اين يكي از ضعف‌هاي ما در گذشته است.

رييس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اظهار داشت: ما با تشويق باستان‌شناسان ايراني و خارجي، يافته‌هاي علمي خود را با دانش روز مي‌توانيم عجين كنيم. باستان‌شناسان ما براي تكميل مطالعات خود، بايد با گروه‌هاي خارجي و گروه‌هاي مستقل به اين مسأله بپردازند و مطالعات خود را جامع و كامل كنند.

او با اشاره به ضرورت تهيه و شناسايي يك برنامه‌ي مدون و راهبردي براي پنج سال آينده، تأكيد كرد: با تعيين جمعي از صاحب‌نظران، بايد خلأهاي مطالعاتي را شناسايي كنيم.

وي ضعيف عمل كردن در بخش مطالعات باستان‌شناسي ساحل شمالي خليج فارس را يك نقطه ضعف دانست، و افزود: بايد در برنامه‌هاي آينده، به اين حوزه به‌صورت وسيع‌تر پرداخته شود.

رييس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ادامه داد: اميدواريم با اعتبارات استاني و ملي، اين خلأ را بتوانيم پر كنيم، چون به‌لحاظ سياسي و علمي، يكي از ضرورت‌هاي اوليه‌ي ماست.

موسوي كوهپر با تأكيد بر لزوم دنبال كردن مطالعات باستان‌شناسي در دو جزيره‌ي تنب بزرگ و تنب كوچك، بيان كرد: بايد ضعف‌هاي گذشته را بپذيريم و با همتي بلند اين كمبودها را پوشش دهيم.

او تشكيل هيأت‌هاي بازرسي و كارشناسي را براي نظارت بر كارهاي باستان‌شناسي در استان‌ها از ديگر كارهاي در دست انجام دانست و اضافه كرد: خوشبختانه در استان‌هاي ما، ظرفيت‌هاي خوبي براي كاوش وجود دارند و اين امر، مي‌طلبد كه با گسترده‌تر شدن كارها، نظارت بيشتري انجام شود.

به گزارش ايسنا، رييس پژهشكده‌ي باستان‌شناسي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز در اين همايش با يادي از مرحوم آذرنوش، مرگ او را ناگهاني دانست و گفت: نيروهايي را كه ما پس از انقلاب در اين راه تربيت كرديم، اكنون در آغاز راه هستند.

حسن فاضلي نشلي ادامه داد: خلأ چنين فرد بزرگي در حوزه‌ي علمي باستان‌شناسي براي ما بسيار غيرقابل باور است. او در 10 سال اخير در حوزه‌ي مديريت باستان‌شناسي كشور، تحولات اساسي به‌وجود آورد و شاكله‌ي بسياري از تحولات باستان‌شناسي ايران بود.

وي بيان كرد: ما در سال 1386 بيش از 143 پژوهش ميداني را در كشور سامان‌دهي كرديم. اين پژوهش‌ها شامل 35 مورد گمانه‌زني و لايه‌نگاري، 45 مورد صدور مجوز با هدف بررسي باستان‌شناسي بودند كه برخي از استان‌هاي كشور را به‌صورت كامل تحت پوشش قرار دادند. اين كار در استان‌هايي مانند گيلان، مازندران، تهران و قزوين پايان يافته است.

او افزود: 15 مورد كاوش ملي و 12 مورد كاوش بين‌المللي مشترك با كشورهاي اروپايي و آسيايي توسط پژوهشكده در سال 1386 انجام شدند.

رييس پژوهشكده‌ي باستان‌شناسي اظهار داشت: ما براي نخستين‌بار به پژوهش در كشور عمان پرداختيم و با برنامه‌هايي كه تدارك ديده‌ايم، اميدواريم اين كار را در ديگر كشورهاي همسايه نيز انجام دهيم. اين كاوش‌ها به درك جديدي از كاوش‌هاي باستان‌شناسي منجر مي‌شوند.

فاضلي نشلي با اشاره به پربار بودن برنامه‌هاي باستان‌شناسي كشور در سال 1386، تصريح كرد: حدود يك‌صد مقاله‌ي علمي از باستان‌شناسان ايراني و خارجي در سال گذشته فراهم و تدوين شدند. اميدواريم تا يك‌ماه ديگر نيز نتايج علمي اين پژوهش‌ها منتشر شوند.

وي در توضيح اين‌كه چرا اين همايش در استان هرمزگان و بندرعباس برگزار شده است، گفت: بندرعباس در حوزه‌ي ورودي كشور است و از منظر ارتباطات اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي، اهميتي استراتژيك براي كشور دارد.

او با بيان اين‌كه پس از قضيه‌ي جنگ تحميلي، دومين موضوع مهم در ايران استفاده از نام خليج فارس توسط ديگر كشورها است، ادامه داد: در تابستان امسال، سمينار بين‌المللي خليج فارس را در دورهام انگليس برگزار و تلاش كرديم، اهميت جايگاه بين‌المللي ايران را از طريق پژوهش‌ها نشان دهيم. به همين دليل، بندرعباس را انتخاب كرديم كه حلقه‌ي وصل دو حوزه‌ي درياي عمان و خليج فارس است.

وي سهم استان هرمزگان را در مطالعات باستان‌شناسي ايران بسيار كم‌رنگ ارزيابي و بيان كرد: با وجود پژوهش‌هاي گسترده‌اي كه در نقاط مختلف ايران در حوزه‌هاي ملي و استاني انجام مي‌شوند، اين استان سهم كم‌رنگي‌تري داشته است.

رييس پژوهشكده‌ي باستان‌شناسي اظهار كرد: اميدوارم امسال و پنج سال آينده برنامه‌ي جامعي را براي توزيع مطالعات باستان‌شناختي بتوانيم تدوين كنيم.

فاضلي نشلي اضافه كرد: به رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان هرمزگان، امام جمعه و استاندار اين استان قول مي‌دهم كه براي هرمزگان برنامه‌ريزي ويژه‌ي باستان‌شناختي تدارك ديده شود تا اين استان را در سطحي بالاتر و هم‌پاي ديگر استان‌ها بتوانيم معرفي كنيم.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۲۰ آذر ۱۳۸۷ / ۱۴:۱۸
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8709-12314
  • خبرنگار : 71191