يک ايراني مقيم آمريکا در سفر حج: احساس مي‌کنم به مأموريت آمده‌ام دلم مي‌خواهد براي تبليغ دينم تحول خوبي در من ايجاد شود

حدود يك‌هزار ايراني مقيم خارج از کشور امسال براي شرکت در مناسک حج به عربستان سفر کرده‌اند و تعداد ايراني‌هاي مقيم کشورهاي اروپايي و آمريکايي در ميان اين زايران قابل توجه است. گرچه بسياري از آن‌ها، بخصوص افرادي که مجبور شده‌اند از طريق ايران به اين سفر بيايند، با مشکلات زيادي مواجه شده‌اند، اما براي آن‌ها همين که در سرزمين وحي حضور يافته‌اند، کافي است و مشکلات براي‌شان ديگر اهميت ندارد.

سمن اقتصاد، يکي از ايرانيان مقيم آمريکا که براي اين سفر با مشکلات بسياري مواجه شده است، در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به مکه‌ي مکرمه، بيان مي‌کند: گروهي که از طريق آن براي سفر حج اقدام کردم، اروپايي بود؛ اما من مقيم آمريکا بودم. بنابراين براي اين سفر محدوديت زيادي داشتم. در آمريکا نيز گروهي را که چنين برنامه‌اي داشته باشد، نمي‌شناختم. بايد در اين سفر حتما يک محرم من را همراهي مي‌کرد و اين مشکل ديگري بود که در هر صورت، مدير کاروان اين مسايل را حل کرد.

زماني که درباره‌ي وضعيت خدمات و رفاه کاروان ايرانيان مقيم اروپا در عربستان از او مي‌پرسم، براي پاسخ دادن چندان رضايت ندارد و مي‌گويد: در اين سفر اصلا نبايد روي مسايل رفاهي اصرار و تأکيد باشد. سفر حج با تمام سفرها متفاوت است.

او درباره‌ي اقدامات فرهنگي که در کاروان صورت گرفته‌اند و کتاب‌هاي موجود که آيا پاسخ‌گوي نياز زايران مقيم خارج از کشور هستند، اظهار مي‌کند: در کاروان روي آموزش زايران بسيار تأکيد شده و خيلي بر آن تأکيد و حساسيت دارند و برنامه‌ي مناسبي براي دعاهاي دسته‌جمعي طراحي شده است. کتاب‌هايي که بعثه‌ي مقام معظم رهبري براي زايران آماده کرده است، کم‌وبيش به‌دست ما مي‌رسند و مسلما اين اقدامات به ما کمک کرده‌اند.

اقتصاد که اكنون دانشجوي رشته‌ي ژنتيک مولکولي دانشگاه پيتزبورگ آمريکاست و در اين دانشگاه هم کار مي‌کند و پيش از اين، تجربه‌ي سفر عمره را داشته است، درباره‌ي برخوردهايي که پس از بازگشت در آمريکا با او خواهد شد، مي‌گويد: در اين کشور از نظر حجاب زنان مشکلي وجود ندارد و از نظر مسايل ديگر که بيشتر دروني‌اند و ظاهري نيستند، فکر نمي‌کنم مشکلي داشته باشم؛ اما شايد وقتي برگردم، حوصله‌ي همکارانم را نداشته باشم و آن‌ها فکر کنند، من افسرده شده‌ام.

وي يادآوري مي‌کند: استادي که با او در دانشگاه کار مي‌کنم، براي اين‌که به اين سفر بيايم، بسيار از من حمايت کرد و مي‌دانست که اين سفر چقدر براي من مهم است. بنابراين براي برگشت نگران نيستم.

اقتصاد سفر حج را براي خودش به مثابه‌ي يک مأموريت سخت و بزرگ مي‌داند و مي‌گويد: احساس مي‌کنم به مأموريت آمده‌ام؛ مأموريت سختي که در اطراف آن اتفاق‌هاي خوبي رخ مي‌دهند. در عمره چنين احساسي نداشتم و دلم مي‌خواهد، براي تبليغ دينم تحول خوبي در من ايجاد شود، تحولي که ظاهري نباشد.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۱۹ آذر ۱۳۸۷ / ۱۴:۲۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8709-10234
  • خبرنگار : 71021