SWOT در بخش كشاورزي/ نقصان‌هاي بانك اطلاعات كشاورزي از منظر محققان بخش آفات/‌1 اطلاعات مورد نياز درباره‌ي حشرات واحدهاي توليدي

درحالي‌كه بانك اطلاعات كشاورزي از بنيادي ترين پيش‌نيازها و زيرساخت‌هاي لازم براي برنامه ريزي و اجراي سياست‌ها و طرح‌هاي توسعه‌ي بخش كشاورزي محسوب مي‌شود، طرح بانك اطلاعات كشاورزي ايران تنها 16 آيتم از صدها آيتم مطرح شده در اين زمينه را پوشش مي‌دهد.
به گفته برخي از كارشناسان، طرح كنوني بانك اطلاعات كشاورزي بسياري از ابعاد پيش‌بيني شده در نظام جامع آماري كه پيش از اين در تعامل وزارت جهاد كشاورزي و مركز آمار ايران تدوين شده بود را ناديده گرفته است.  

كارشناسان انجام بسياري از اصلاحات لازم در سياست‌هاي توسعه‌ي كشاورزي و اجراي سياست‌هاي حمايتي مغفول واقع شده را مستلزم در اختيار داشتن اطلاعات بسياري از آيتم‌هاي ناديده‌ گرفته شده در بانك اطلاعات كشاورزي مي‌دانند. به‌همين دليل نقصان اطلاعات يكي از مهمترين نقاط ضعفي است كه در رويكرد SWOT (بررسي نقاط قوت و ضعف رون بخش و فرصت‌هاي و تهديدات محيط پيراموني) مورد توجه كارشناسان سياست‌گذاري و برنامه‌ريزي راهبردي در بخش كشاورزي است.

دكتر محقق نيشابوري دكتراي حشره شناسي و عضو هيات علمي موسسه تحقيقات گياهپزشكي در بخش آفات، در پاسخ به پرسش گروه مهندسي و اقتصاد كشاورزي سرويس مسائل راهبردي ايران درباره‌ي اطلاعات حشره‌شناسي لازم براي واحدهاي توليدي به آيتم‌هاي متعددي اشاره مي‌كند كه هيچ يك در طرح كنوني بانك اطلاعات كشاورزي وجود ندارد.

حشرات رايج در مزرعه، تشخيص نوع (مفيد يا آفت‌ بودن) و جميعت حشره (آستانه‌ي خسارت از منظر اقتصادي)، حشرات جديد مشاهده شده، آمار 5 ساله از حشرات مزرعه، شناسايي مناطق زمستان گذراني حشرات، تجهيزات و روش‌هاي موجود در مزرعه براي سم پاشي، اطلاعاتي است كه اين استاد حشره‌شناسي بر ضرورت در اختيار داشتن براي هر واحد توليدي تأكيد مي‌كند.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۷ آبان ۱۳۸۷ / ۰۹:۱۲
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 8708-13891
  • خبرنگار : 71127