دا و دختر؛ غم‌نامه‌اي كه گويا تمام نمي‌شود

مدير اداره‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري شهرستان رامهرمز گفت: انفجارهاي شركت گچ و مشكلات حقوقي زمين‌هاي واقع در دامنه‌ي كوه قلعه‌ي «دا و دختر» محدوديت‌هايي را براي سازمان ميراث فرهنگي در زمينه‌ي برنامه‌هاي اجرايي ايجاد كرده‌اند.

فردين بيگدلي به خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان، توضيح داد: متأسفانه انفجارهاي شركت گچ كه در نزديكي اين قلعه‌ي تاريخي انجام مي‌شوند، آن را در معرض خطر قرار داده است. به همين دليل، سازمان ميراث فرهنگي شكايت كرده، ولي به نتيجه‌ي مطلوب نرسيده است.

وي ادامه داد: مشكل حقوقي كه سازمان ميراث فرهنگي با يك نهاد نظامي درباره‌ي زمين‌هاي واقع در دامنه‌ي كوه محل قرار گرفتن قلعه‌ي دا و دختر دارد، سبب محدود شدن فعاليت‌هاي سازمان ميراث فرهنگي براي اين قلعه شده است كه اميدواريم با همكاري آن نهاد، به نتيجه‌ي مطلوب برسيم و اين قلعه‌ي مهم را كه جزو شناسنامه‌ي شهر است، حفظ و احيا كنيم.

بيگدلي اضافه كرد: اكنون وضعيت دسترسي به قلعه‌ي دا و دختر بهبود يافته است.

او هم‌چنين از انجام مطالعاتي براي استحكام‌بخشي قلعه‌ي اميرمجاهد كه به دوره‌ي قاجار متعلق است، خبر داد و اظهار داشت: اين مطالعات پايان يافته‌اند و به‌زودي مرمت و احياي آن انجام مي‌شود.

اين قلعه در سال 1380 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده، اما تاكنون هيچ كاوش باستان‌شناسي در اين بنا يا محوطه‌ي اطراف آن صورت نگرفته است. اين قلعه‌ي باستاني نه‌تنها در دوره‌ي ساساني به‌عنوان دژ نظامي مورد استفاده قرار مي‌گرفته، بلكه در دوره‌هاي بعد، محل امني براي پادشاهي حكومت‌هاي وقت بوده است.

قلعه‌ي دا و دختر در شمال رامهرمز روي بلندي کوه قرار دارد و بر تمام رامهرمز مشرف است. در ساخت آن از مصالح بسيار خاص مانند سنگ‌هاي کوره‌يي و قلوه‌يي استفاده شده است.

29 خردادماه سال گذشته،‌ قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ حميد بقايي ـ درباره‌ي قلعه‌ي دا و دختر، گفت: با توجه به اين‌كه بخشي از زمين آن در اختيار يك نهاد نظامي است و بحث‌هاي حقوقي مطرح شده‌اند، بايد بررسي بيشتري انجام و راهكاري درنظر گرفته شود.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۱ آبان ۱۳۸۷ / ۱۰:۳۱
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8708-11776.80018
  • خبرنگار :