دبير كل كميسيون ملي يونسكو: دو ميليارد نفر تا سال 2025 با بحران آب مواجه خواهند بود پايان جنگ جهاني انسان با طبيعت، نيازمند عزمي جهاني است

صلح انسان با طبيعت و انسان با انسان جهت داشتن جهاني پايدار و ايمن‌تر و تغيير در وضعيت كنوني نيازمند مشاركت فراگير انديشمندان، تصميم‌گيران، سياستمداران و تك تك افراد بشريت است.

به گزارش خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر سعيد آبادي ــ دبير كل كميسيون ملي يونسكو ــ در مراسم بزرگداشت 10 نوامبر روز جهاني علم در خدمت صلح و توسعه با بيان اين مطلب خاطرنشان كرد: بزرگداشت روز جهاني علم ماه بر سه نكته چاره‌جويي در خصوص جنگ انسان با كره زمين، جنگ انسان با انسان و چگونگي كاربرد علم در جهت صلح و توسعه برگزار مي‌شود.

وي ضمن اشاره به مشكلات و تغييرات اقليمي كره زمين در طي قرن حاضر، عنوان كرد: بيابان زايي ، يكي از مشكلات و معضلات مهم بشر امروزي است كه در حال حاضر يك سوم از كره زمين برابر با چهار ميليارد هكتار زمين را تحت تاثير خود قرارداده است.

دكتر سعيدآبادي ضمن اعلام اين كه در پايان قرن بيستم يك ميليارد نفر تحت تاثير مشكل بيابان زايي قرار داشتند، افزود: در سال 2050 اين تعداد به دو برابر افزايش پيدا خواهد كرد.

وي خاطر نشان كرد: مشكل ديگري كه مي‌شود آن را جنگ انسان با طبيعت ناميد، جنگل زدايي است كه در حال حاضر با سرعتي معادل 13 ميليون هكتار در سال در حال گسترش است.

دبير كل كميسيون ملي يونسكو در ايران، ضمن اعلام اين كه تا سال 2025، دو ميليارد نفر با مشكل كمبود آب روبه‌رو خواهند بود، بيان كرد: همچنان كه جنگ با طبيعت جهاني است، قطعا صلح با طبيعت بايد جهاني باشد و عزم و اراده جهاني را نيز نياز دارد.

وي اضافه كرد: براي اقدام در جهت صلح با طبيعت و كره زمين نيازمند متخصصان آموزش ديده هستيم كه پيوند بين فرد، سلامت، محيط زيست، فرهنگ و توسعه را بدانند و ابعاد مختلف را بينديشند و راهكار معرفي كنند.

دكتر سعيدآبادي در خصوص جنگ انسان با انسان، تصريح كرد: نزاع‌هاي منطقه‌يي، سلطه طلبي، تبعيض و بي عدالتي، همه از مصاديق جنگ انسان با هم نوع است كه علم مي‌بايست براي اين موضوع نيز كاري كند.

وي ضمن بيان اين كه حل مشكلات مذكور نيازمند عزم جهاني است، اظهار داشت: رفع اين چالش‌ها نيازمند چند بعدي نگري و خرد و دانش همراه با اخلاقيات است.

دبير كل كميسيون ملي يونسكو اذعان كرد: سازمان ملل متحد با هدف رسيدن به صلح و امنيت بر سازه‌هاي سه گانه سياست، دولت و هويت براي دستيابي به صلح تشكيل شد و سازمان يونسكو براي دستيابي به همان اهداف و گام برداشتن در جهت كاربرد علم با سازه‌هاي سه گانه ديگري چون آموزش، علوم، فرهنگ و ارتباطات فعاليت مي‌كند.

نخستين دوره بزرگداشت روز جهاني علم در خدمت صلح و توسعه در ايران عصر شنبه با حضور تني چند از انديشمندان، فرهيختگان و اساتيد دانشگاه در محل کاخ موزه ملت در مجموعه سعد آباد تهران برگزار شد.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۱۹ آبان ۱۳۸۷ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8708-11158
  • خبرنگار :