*اثرات حذف يارانه انرژي برصنعت* عضو هيات مديره جامعه متخصصين نساجي: حداقل 50درصد واحدهاي قديمي تعطيل مي‌شوند سود واحدها صرف تامين هزينه برق خواهد شد

در صورت افزايش نرخ برق صنعتي در سال جاري، حداقل 50 درصد واحدهاي نساجي فاقد فن‌آوري روز، تعطيل خواهند شد.

تورج شهرجردي - عضو هيات مديره جامعه متخصصين صنايع نساجي ايران - در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب افزود: درصنعت نساجي به‌ويژه در بخش‌هاي ريسندگي، بافندگي و رنگرزي، قسمت عمده‌اي از هزينه تمام شده محصولات را نرخ برق تشكيل مي‌دهد.

وي خاطرنشان كرد: به عنوان مثال در رسيدگي براي توليد يك كيلو نخ ظريف يا متوسط حدود 120 تومان برق مصرف مي‌شود كه نشان‌دهنده‌ نقش بالاي نرخ برق در قيمت تمام شده‌ محصولات است.

او ادامه داد: در حال حاضر صحبت‌هايي مبني بر سه برابر شدن نرخ برق صنعتي وجود دارد كه اجراي آن هزينه برق توليد هر كيلو نخ را از 120 به 360 تومان افزايش مي‌دهد. اين در حالي است كه واحدهاي توليدي به طور متوسط در هر كيلو نخ حدود 200 تا 300 تومان سود مي‌كنند كه با افزايش هزينه برق مصرفي، عملا تمام سود آن‌ها صرف تامين هزينه برق مصرفي مي‌شود.

عضو هيات مديره جامعه‌ متخصصين صنايع نساجي ايران ادامه داد: بحث افزايش نرخ برق در شرايطي است كه يكي از مشكلات صنعت نساجي، كمبود نقدينگي و ناتواني در تامين هزينه‌هاي سرسام‌آور توليد است.

وي تصريح كرد: بحث حذف يارانه انرژي صنعت در حالي است كه قاچاق، ناهماهنگي در توليد، مشكلات تهيه مواد اوليه و ناتواني بازار براي افزايش قيمت‌ها، از مشكلات گريبانگير صنعت نساجي است.

شهرجردي در پاسخ به اين سوال كه آيا واحدهاي نساجي نمي‌توانند هزينه هاي ناشي از حذف يارانه انرژي صنعت را به هزينه‌ تمام‌شده خود افزوده و قيمت محصولات را افزايش دهند؟ گفت: بازار در حال حاضر هيچ گونه افزايش قيمتي را پذيرا نيست.

وي تصريح كرد: در 6 ماه اول سال، شرايط بانكي تاثيرات نامطلوبي بر بازار داشته و نقدينگي صنعت فوق‌العاده كم شده و در مقابل تعداد چك‌هاي برگشتي به شدت افزايش يافته است. در اين شرايط و نبود نقدينگي، بسياري از كارخانه‌ها به دليل كاهش قدرت خريد مردم و نابساماني بازار، مطالبات خود را از خريداران وصول نكرده‌اند و ترجيح داده‌اند كه كارخانه‌ خود را تعطيل كرده و در انتظار بهبود وضعيت بازار بنشينند.

گفتني است، موضوع حذف يارانه انرژي صنعت با اظهارات مختلف كتارشناسان و صنعتكاران مواجه شده است.

در اين باره معاون بهره‌برداري شركت ذوب آهن اصفهان معتقد است كه حذف يارانه انرژي صنعت موجب افزايش قيمت تمام شده محصولات فولادي خواهد شد.

محمدرضا خسروي راد خاطرنشان كرد: شدت تاثير حذف يارانه‌ها بر افزايش قيمت‌ تمام شده محصولات، مشروط به نوع فن‌آوري، قدمت تجهيزات و پتانسيل‌هاي صرفه‌جويي در واحد توليد كننده است.

البته وي عقيده دارد كه اگرچه حذف يارانه انرژي در كوتاه مدت موجب افزايش قيمت تمام شده محصولات فولادي خواهد شد، اما در دراز مدت در صورتي كه تكاليف اجباري واحدها نيز حذف شود، مي‌تواند موجب افزايش انگيزه صرفه‌جويي در مديران واحدها و افزايش بهره وري شود.

پيش‌تر نيز دبير انجمن توليدكنندگان كاشي و سراميك با بيان اين‌كه در صورت حذف يارانه انرژي و افزايش قيمت تمام شده محصولات، واحدها دو روش براي جبران اين افزايش هزينه توليد دارند كه اولين راه افزايش قيمت فروش محصولات به همين مقدار است، گفته بود كه در حال حاضر با توجه به عدم كشش بازار، شايد امكان افزايش قيمت‌ها وجود نداشته باشد و در آن صورت واحدها در گام اول وارد مرحله زيان دهي خواهند شد.

به گفته چگيني راه دوم براي جبران افزايش هزينه‌هاي توليد آن است كه دولت با ارائه تسهيلات به واحدهاي توليدكننده، سرمايه در گردش آن‌ها را تامين و بخشي از هزينه‌ها را جبران كند.

وي با بيان اين‌كه در صورت حذف يارانه‌ انرژي صنعت بدون توجه به تمام جوانب آن، واحدها پس از مرحله زيان دهي به مرور از گردونه توليد خارج خواهند شد، تصريح كرده بود كه متوليان حذف يارانه انرژي بايد با تمام انجمن‌هاي صنعتي جلساتي را برگزار كرده و در هر صنعت يك الگوي خاص را براي حذف مرحله به مرحله يارانه انرژي تدوين كرده و طي چند سال اقدام به اين كار كنند.

انصاري - دبيركل شوراي صنايع گاز و لوازم خانگي - نيز در اين باره گفته كه با حذف يارانه انرژي، هزينه‌هاي توليد لوازم خانگي افزايش يافته و به دنبال آن هزينه‌هاي تمام شده محصولات بيشتر شده و قيمت فروش نيز افزايش مي‌يابد.

رئيس انجمن فولاد نيز عقيده دارد كه حذف يارانه انرژي صنعت موجب افزايش قيمت تمام شده محصولات فولادي خواهد شد.

بهرامي نوشهر تصريح كرده كه در صورت اصرار بر انجام اين كار، يارانه انرژي بايد به صورت پلكاني و تدريجي حذف شود؛ در غير اين صورت قيمت تمام كالاها و خدمات به طرز سرسام آوري افزايش يافته و همه توليدكنندگان و همه مصرف‌كنندگان دچار ضرر و زيان مي‌شوند.

پويش من ـ دبير انجمن سازندگان تجهيزات صنعتي ايران ـ نيز در اين باره گفته كه در حال حاضر به طور ميانگين حدود هشت تا 10 درصد قيمت تمام شده توليد ماشين‌آلات و تجهيزات صنعتي را قيمت انرژي تشكيل مي‌دهد كه در صورت هرگونه افزايش در نرخ آن، به همان نسبت نيز قيمت تمام شده و فروش تجهيزات صنعتي افزايش مي‌يابد.

به گفته وي انرژي از اركان اصي توليد ماشين‌آلات و تجهيزات صنعتي است كه هرگونه تغيير در قيمت‌هاي انرژي بايد با برنامه‌ريزي‌ قبلي و آماده‌سازي صنعت انجام شود.

همچنين نايب رئيس خانه معدن ايران در اين باره عقيده دارد كه حذف يارانه انرژي موجب افزايش به طور ميانگين 6 درصدي قيمت تمام شده صنايع و مواد معدني خواهد شد.

بهرامن خاطرنشان كرده كه با حذف يارانه انرژي، عملا مزيت انرژي ارزان از بخش توليد كشور حذف شده و در اين شرايط چه مزيتي براي سرمايه‌گذاري در بخشهاي توليدي به خصوص صنايع انرژي بر معدني كه مواد اوليه آنها در داخل كشور وجود دارد، مي‌ماند؟

ولي از سوي ديگر مديرعامل مجتمع آلومينيوم جنوب معتقد است كه مصرف برق در طرح‌هاي جديد آلومينيومي داخل كشور نزديك به استانداردهاي جهاني است، بنابراين حذف يارانه‌ انرژي صنعت تاثير چنداني در كاهش مصرف برق در اين بخش نخواهد داشت.

به گفته طاهرپور در اين شرايط حذف يارانه انرژي در صنعت آلومينيوم و افزايش قيمت برق بيش از آن كه در كاهش مصرف انرژي نقش داشته باشد، موجب افزايش قيمت تمام شده توليدات خواهد شد.

دبير انجمن صنفي كارفرمايان صنعت سيمان نيز در اين باره عقيده دارد كه در صورت حذف يارانه انرژي بخش صنعت، حداقل يك چهارم قيمت‌هاي فعلي به قيمت تمام شده سيمان اضافه مي‌شود.

محمد‌حسن پورخليل اظهار مي‌كند كه در حال حاضر متوسط قيمت تمام شده هر تن سيمان در واحدهاي جديد 46 هزار تومان و در واحدهاي قديمي 32 هزار تومان و به طور ميانگين 39 هزار تومان است و ‌حذف يارانه انرژي صنعت حتي در كمترين قيمت پيشنهادي نيز موجب مي‌شود كه توليد سيمان براي واحدهاي جديد، زيان‌ده و براي واحدهاي قديمي، بدون سود و به قيمت تمام شده باشد.

به گفته وي حذف يارانه انرژي صنعت به طور قطع با قيمت‌هاي فعلي سيمان موجب ضرر‌ده شدن صنعت سيمان و تعطيلي كارخانه‌ها خواهد شد.

از سوي ديگر مدير عامل شركت فولاد مباركه نيز حذف يارانه انرژي در بخش صنعت را موجب افزايش قيمت تمام شده محصولات فولادي مي‌داند.

محمد رجايي خاطرنشان كرده كه با كاهش جهاني قيمت فولاد، بازار داخلي فولاد نيز وارد ركود شده و قيمت محصولات فولادي كاهش يافته است.

همچنين معاون مالي اقتصادي شركت آلومينيوم ايران (ايرالكو) عقيده دارد كه در صورت رسيدن نرخ برق صنعتي به هر كيلووات ساعت 77 تومان، قيمت تمام شده هر كيلو آلومينوم را حدود 30 درصد افزايش خواهد داد.

محمد ابراهيم رازقي با بيان اين مطلب به ايسنا اظهار كرده كه در حال حاضر با نرخ فعلي برق، قيمت تمام شده هر كيلو آلومينيوم حدود 2700 تومان است كه صحبت‌هايي درباره رسيدن نرخ برق به 77 تومان وجود دارد كه در آن صورت قيمت تمام شده هر كيلو آلومينيوم به حدود 3500 تومان افزايش خواهد يافت.

به گفته او در صورت رسيدن نرخ برق صنعتي به 77 تومان، قيمت آلومينيوم و ديگر فلزات انرژي‌بر افزايش شديدي خواهد يافت.

پيشنهاد حذف نشدن يارانه‌هاي انرژي براي بخش صنعت به مدت 1.5 تا 2 سال نيز از سوي وزير صنايع ومعادن رد شده و وي گفته كه اين وزارتخانه چنين پيشنهادي را به دولت ارائه نكرده است.

در آخرين اظهار نظرها، محمد مسعود سميعي‌نژاد - معاون امور معادن و صنايع معدني وزارت صنايع و معادن - نيز اظهار كرده كه كارگروه تشكيل‌شده در وزارت صنايع و معادن پيشنهاد كرده كه براي رفع نگراني‌ها، حذف يارانه‌ انرژي صنعت به صورت تدريجي و در يك روند سه ساله انجام شود.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۱۰ آبان ۱۳۸۷ / ۱۵:۰۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8708-10014.79759
  • خبرنگار : 71186