مدير بين‌الملل شركت ملي نفت درگفت‌وگوباايسنا: تغييربازارهاي مقصد ايران از اروپابه سمت خاور دور صحت ندارد نگهداري ذخايرنفت روي آب به دليل مشكل فروش نبوده است

تنوع بازار فروش نفت خام همچون گذشته حفظ شده و به هيچ وجه تاييد نمي‌كنم كه بازارهاي مقصد ايران از اروپا به سمت خاور دور تغيير پيدا كرده است.

علي‌اصغر عرشي ـ مدير امور بين‌الملل شركت ملي نفت ايران ـ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: به منظور حفظ درآمدهاي نفتي در بيشترين حد، لازم است كه تنوع بازار رعايت شود، زيرا گاهي نفت خام در يك بازار ارزان و در يك بازار گران مي‌شود و به همين دليل نياز است كه براي حفظ تعادل بازار در همه بازارها حضور داشته باشيم.

پيش‌تر عبدالصمد تعقل ـ مدير برنامه‌ريزي شركت ملي‌ نفتكش ايران - به ايسنا گفته بود كه تاكنون اروپا بيشترين اداره كننده كشتي‌هاي ما بوده است، بنابراين بيشتر در آنجا تردد مي‌كرديم، ولي اخيرا با رشد اقتصادي كشورهايي مانند چين و هند، بازار خاور دور نيز فعال شده‌ و تردد كشتي‌هاي ما به آنجا افزايش يافته است؛ به هرحال مقاصد تحويلي نفت خام بستگي به خريداران نفت دارد. البته تا سال مالي تمام نشود، نمي‌توان به طور قطع گفت كه چه نسبتي از عمده بازارهاي ما در اروپا و چه بخشي در خاور دور بوده است.

وي با تاكيد بر اين‌كه مقدار بار حمل شده شركت ملي نفتكش به مقاصد مختلف به معناي ميزان صادرات نفت خام كشور به آن مقاصد نيست،‌ توضيح داده بود كه گاهي اين دو عدد معادل يكديگر قرار مي‌گيرند، در حالي كه از آنجا كه شركت ملي نفتكش بار ساير كشورها را نيز دريافت كرده و به مقاصد مشابه در اروپا يا خاور دور مي‌فرستد، بنابراين اين دو عدد نبايد برابر يكديگر قرار گيرند. تمام نفت‌هايي كه توسط شركت ملي نفتكش به يك مقصد برده مي‌شود، فقط مربوط به نفت خام صادراتي كشورمان نيست.

توليد و صادرات نفت خام ايران براساس مصوبات اوپك اقدام مي‌شود

عرشي با تاكيد بر اين‌كه آمريكا به كشورهاي مرتبط با ايران فشار مي‌آورد كه از ما نفت خام نخرند و يا خريد را به حداقل برسانند، خاطرنشان كرد: در خصوص توليد و صادرات نفت خام ايران براساس مصوبات اوپك اقدام مي‌شود و در توليد و فروش‌ها هيچ تخلفي نداشته‌ايم. در حال حاضر نيز فروش نفت خام به خوبي و با قيمت‌هاي مناسب بازار انجام مي‌شود و با توجه به مشاركت‌هاي بين‌المللي از ارائه اطلاعات جزئي مربوط به فروش و صادرات نفت خام معذور هستيم.

هيچ‌گاه به‌دليل مشكل فروش، ذخاير نفت‌خام روي آب نداشته‌ايم

مدير امور بين‌الملل شركت ملي نفت با بيان اين‌كه هم اكنون هيچ گونه ذخيره نفت خام روي آب‌هاي خليج فارس وجود ندارد، گفت: در ماه‌هاي تابستان به دليل مشكل در تامين واحد ذخيره‌سازي شناور و ضرورت تهيه شناور و كشتي‌هايي كه نفت را براي صادرات در آنها ذخيره مي‌كنيم، بخشي از نفت براي مدت كوتاهي روي آب نگه داشته شد، ولي مشكلي براي فروش نداشتيم، زيرا فروش نفت ميادين سروش و نوروز طبق قراردادهاي مدت‌دار انجام مي‌شود.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۱۲ آبان ۱۳۸۷ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8708-06468
  • خبرنگار :