• چهارشنبه / ۱۷ مهر ۱۳۸۷ / ۱۲:۳۴
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8707-07280

مدير برنامه‌ريزي شركت ملي‌ نفتكش به ايسنا خبر داد: افزايش تردد كشتي‌هاي ايراني در خاور دور ضرر 120ميليون دلاري به دليل بدقولي كشتي‌سازان داخلي

مدير برنامه‌ريزي شركت ملي‌ نفتكش به ايسنا خبر داد:
افزايش تردد كشتي‌هاي ايراني در خاور دور
ضرر 120ميليون دلاري به دليل بدقولي كشتي‌سازان داخلي

تاكنون اروپا بيشترين اداره كننده كشتي‌هاي ما بوده است، بنابراين بيشتر در آنجا تردد مي‌كرديم، ولي اخيرا با رشد اقتصادي كشورهايي مانند چين وهند، بازارخاور دور نيز فعال شده‌ و تردد كشتي‌هاي ما به آنجا افزايش يافته است.

عبدالصمد تعقل ـ مدير برنامه‌ريزي شركت ملي‌نفتكش ايران ـ در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: به هرحال مقاصد تحويلي نفت خام بستگي به خريداران نفت دارد. البته تا سال مالي تمام نشود، نمي‌توان به طور قطع گفت كه چه نسبتي از عمده بازارهاي ما در اروپا و چه بخشي در خاور دور بوده است.

وي با تاكيد بر اين‌كه مقدار بار حمل شده شركت ملي نفتكش به مقاصد مختلف به معناي ميزان صادرات نفت خام كشور به آن مقاصد نيست،‌ توضيح داد: گاهي اين دو عدد معادل يكديگر قرار مي‌گيرند، در حالي كه از آنجا كه شركت ملي نفتكش بار ساير كشورها را نيز دريافت كرده و به مقاصد مشابه در اروپا يا خاور دور مي‌فرستد، بنابراين اين دو عدد نبايد برابر يكديگر قرار گيرند. تمام نفت‌هايي كه توسط شركت ملي نفتكش به يك مقصد برده مي‌شود، فقط مربوط به نفت خام صادراتي كشورمان نيست.

وضعيت خصوصي‌سازي شركت ملي نفت‌كش

وي با بيان اين‌كه از ابتداي خصوصي‌شدن شركت ملي نفت‌كش در سال 1379، هيات مديره تصميم داشت بخشي از سهام خود را وارد بورس كند كه در نهايت به دلايل مختلفي از جمله يكسري تعهدات قانوني كه بابت ضمانت‌هاي مربوط به فاينانس كشتي‌ها در مقابل شركت ملي نفت داشتيم، امكان‌پذير نشد،‌ گفت: بر اساس اين تعهد قرار شد اين سهام تا زماني كه ضمانت‌نامه‌ها اعتبار دارند و تمام بدهي‌هاي خود را بابت اقساط كشتي‌ها نپرداخته‌ايم، به صورت وثيقه در اختيار شركت ملي نفت باشد كه مانع واگذاري مي‌شد.

او همچنين يادآوري كرد: البته به تازگي درخواست كرديم اگر ممكن باشد مصوبه جديدي تهيه شود تا بتوانيم بخشي از سهام را به سازمان بورس و اوراق بهادار كشور واگذار كنيم كه البته نهايي نشده است.

تعهد صدار در ساخت كشتي‌هاي 63 هزار تني

وي با اشاره به اين‌كه ساخت سه فروند كشتي 63 هزار تني سال‌ها پيش به شركت صدار واگذار شده بود، گفت: همچين ساخت دو كشتي مشابه به شركت ايزوايكو سپرده شده بود كه با وجود گذشت سال‌هاي زيادي، هيچ كدام از قراردادها عملي نشده‌اند، به طوري كه پيشرفت فيزيكي ساخت كشتي‌ها در صدرا به ترتيب در كشتي اول حدود 12 درصد، در كشتي دوم حدود چهار درصد است كه كشتي سوم اصلا ساخته نشده است. اين در حالي است كه پيش قسط آنها را پرداخت كرده‌ايم كه بخشي از آن توسط منابع داخلي خودمان و بخشي نيز از حساب ذخيره ارزي توسط بانك‌هاي عامل آن دريافت شده است.

به گفته او همچنين در حالي كه به طور معمول اين اقساط از درآمد كشتي‌ها پرداخت مي‌شود، ولي با فرارسيدن زمان پرداخت آنها هيچ كشتي به نتيجه نرسيده و ناچاريم اين مبلغ را كه حدود 120 ميليون دلار از منابع داخلي خود بپردازيم. اين در حاليست كه هم اكنون به دليل ضعف وعده و بدقولي كشتي‌سازها در بحران قرار گرفته‌ايم. از سوي ديگرشركت ملي نقتكش مربوط به سه صندوق بازنشستگي است و درآمد و سودي كه به دست مي‌آوريم بايد بين آنها تقسيم شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha