*در آستانه‌ي نشست 150 اوپك* نگاهي به ظرفيت بازار نفت و عميق‌تر شدن بحران مالي جهان

نشست اضطراري 150 اوپك در وين در حالي امروز (جمعه) كارش را آغاز مي‌كند كه نگاهي به ظرفيت بازار نفت از نشست ماه سپتامبر تاكنون از عميق‌تر شدن بحران مالي آمريكا و سرايت آن به ساير كشورهاي جهان، آمريكا و اروپا براي مهار بحران مالي حكايت مي‌كند.

به گزارش خبرنگار اعزامي ايسنا به وين، در اين مدت كنگره آمريكا با طرح 700 ميليارد دلاري موافقت كرد و از طرفي ديگر اعضاي اتحاديه اروپا با كمك 1.9 تريليون دلاري به سيستم مالي خود موافقت كردند.

با توجه به كاهش رشد اقتصادي آمريكا، ژاپن و كشورهاي مهم كشورهاي صنعتي پيشرفته (OECD) در سال جاري و سال آينده، دبيرخانه اوپك رشد اقتصاد جهان در سال 2008 و 2009 را به ترتيب معادل 3.8 و 3.3 درصد پيش‌بيني كرده كه نسبت به ماه قبل از كاهش 0.1 و 0.4 درصدي برخوردار بوده است.

بر اساس اين گزارش پيش‌بيني رشد اقتصادي آمريكا، منطقه‌ي اروپا و ژاپن در ماه جاري براي سال 2009 نسبت به پيش‌بيني ماه گذشته به ترتيب معادل 0.8، 0.4 و 0.7 درصد كاهش داشته است.

در اين زمينه رشد اقتصادي جهاني براي امسال 3.9 درصد تخمين زده مي‌شود كه نسبت به رقم اعلام شده در ماه گذشته تغييري پيدا نكرده است، اين در حالي است كه به دليل اصلاحات انجام شده توسط كشورهاي در حال توسعه و كشورهاي عمده صنعتي پيشرفته و همچنين تاثير كاهش رشد اقتصادي آمريكا به ساير نقاط جهان پيش‌بيني رشد اقتصادي جهان براي سال 2009 با يك درصد كاهش، معادل 3.7 درصد بوده است.

به گزارش ايسنا به دليل پيش‌بيني ركود اقتصادي و تاثير آن در تضعيف تقاضا قيمت سبد نفتي اوپك در ماه اوت كاهش يافت؛ در حالي كه افزايش صادرات اوپك باعث آرامش اوضاع بازار شد، كاهش واردات چين موجب ايجاد نگراني در مورد رشد تقاضا شد.

با اين حال در‌گيري‌هاي ژئوپولتيك در قفقاز رونق اوضاع بازار نفت را به همراه داشت به طوري كه قيمت سبد نفتي اوپك طي ماه اوت 18.8 دلار يا بيش از 14 درصد تنزل داشته كه در مقايسه با ميزان حداكثر آن در ماه ژوئن به نحو چشمگيري كاهش نشان مي‌دهد.

رشد اقتصادي جهاني براي امسال 3.9 درصد تخمين زده مي‌شود كه نسبت به رقم اعلام شده در ماه گذشته تغييري پيدا نكرده است و اين در حالي است كه به دليل اصلاحات انجام شده توسط كشورهاي در حال توسعه و كشورهاي عمده صنعتي پيشرفته و همچنين تاثير كاهش رشد اقتصادي آمريكا به ساير نقاط جهان پيش‌بيني رشد اقتصادي جهان براي سال 2009 با يك درصد كاهش معادل 3.7 درصد بوده است.

خسارات وارده ناشي از طوفان گوستاو موجب شد كه قيمت سبد نفتي اوپك در اولين هفته ماه سپتامبر به روند نزولي خود ادامه دهد و نزديك شدن طوفان آيك امكان جبران خسارت‌هاي وارده توسط طوفان‌هاي قبلي را به تعويق انداخت؛ به اين ترتيب قيمت سبد نفتي اوپك روند نزولي خود را ادامه داد تا در اواسط ماه به 95.31 دلار رسيد.

اين در حالي است كه به دليل كاهش شديد تقاضاي نفت در ايالات متحده در ماه اوت، تقاضاي كشورهاي صنعتي براي نفت مجددا كاهش يافت به طوري كه روزانه به تعداد 800 هزار بشكه در روز نسبت به مدت مشابه سال گذشته رسيد؛ از سوي ديگر يكي از عواملي كه ممكن است در رشد تقاضاي نفت در سال آينده تاثير بگذارد حذف يارانه‌ها در كشورهاي در حال توسعه محسوب مي‌شود.

به گزارش ايسنا انتظار مي‌رود كه عرضه‌ي نفت توسط كشورهاي غير عضو اوپك در سال 2008 به ميانگين 49.9 ميليون بشكه در روز برسد كه در مقايسه با سال گذشته نشان دهنده افزايش 510 هزار بشكه در روز است كه نسبت به آخرين ارزيابي 70 هزار بشكه در روز كاهش يافته است.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۳ آبان ۱۳۸۷ / ۱۱:۰۵
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8708-00877
  • خبرنگار :