قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري: سد و انحصاري كه سال‌هاي پيش در خصوصي‌سازي بود شكسته شده است نظر منفي نسبت به مديران نزديك رييس‌جمهور وجود ندارد

بانك اطلاعات فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در صنعت گردشگري در مراسمي با حضور قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و برخي مديران استاني افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حميد بقايي در اين مراسم كه صبح امروز (اول آبان‌ماه) در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري برگزار شد، با بيان اين‌كه خصوصي‌سازي در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به‌طور جدي در دستور كار است، گفت: سد و انحصاري كه در سال‌هاي پيش در اين حوزه وجود داشت، شكسته شده است و امروز ما به جرأت اعلام مي‌كنيم كه فقط شش يا هفت معاونت در سازمان نداريم، بلكه تمام مديران استاني با تفويض اختياراتي كه به آن‌ها شده است، معاونتي مستقل براي سازمان ما محسوب مي‌شوند.

وي با بيان اين‌كه هر كجا كه امري قابل واگذاري باشد، آن را واگذار كرده‌ايم، ادامه داد: معتقديم تمام فعاليت‌هاي ما در بسته‌هاي سرمايه‌گذاري استان‌ها تجلي پيدا مي‌كند. بنابراين اموري كه ما در مركز مي‌توانيم انجام دهيم را به حداقل رسانده‌ايم و امور را به مديران استاني واگذار كرده‌ايم.

قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با بيان اين‌كه بايد انحصار را در واگذاري پروژه‌ها بشكنيم، اظهار داشت: در حوزه‌ي سرمايه‌گذاري‌هاي گردشگري همه بايد مسؤول و متولي باشند و تلاش كنند تا به بهترين شكل، سرمايه‌گذار علاقه‌مند را براي حضور در پروژه‌ها جذب كنند.

وي نقش مديران استاني، رسانه‌ها و عموم مردم را در توسعه‌ي علاقه‌مندي سرمايه‌گذاران مؤثر دانست و گفت: به‌طور جدي اعلام كرده‌ايم كه ديدار با مديران سازمان از رييس تا ديگر مديران استاني، يك ريال هم هزينه ندارد. بنابراين هركسي كه با مانعي براي گفت‌وگو با مديران مواجه‌ است، بيايد بگويد تا ما برخورد كنيم ما با هيچ‌كسي تعارفي نداريم.

او بيان كرد: يكي از افتخارهاي دولت نهم سالم بودن مديران آن است. امروز مي‌توانيد ببينيد كه نظر منفي نسبت به مديران نزديك آقاي احمدي‌نژاد ـ رييس‌جمهور ـ وجود ندارد. همين امر را با سال‌هاي گذشته مي‌توانيد مقايسه كنيد.

بقايي ايجاد بانك اطلاعات معرفي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري گردشگري را مهم‌ترين وظيفه‌ي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اعلام كرد و افزود: ما حاضريم مديريت اين سايت را براي به‌روز شدن و اتصال به شبكه‌هاي جهاني به بخش خصوصي واگذار كنيم و فقط نظارت بر آن را برعهده بگيريم، چراكه ما متولي سايت نيستيم.

وي با بيان اين‌كه در حوزه‌ي سرمايه‌گذاري، نگاه متفاوت و مثبت به سرمايه‌گذاران چندان جا نيفتاده است، گفت: متأسفانه پس از صدها سال، هنوز تقابل ميان سرمايه‌گذار و دولت به جا مانده است. ما بايد تلاش كنيم، اين نگاه را به وجه مثبتي تغيير دهيم.

او از مديران استاني سازمان‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري خواست تا تدوين بسته‌هاي سرمايه‌گذاري گردشگري و ارايه‌ي گزارش فروش محصول كار به‌جاي گزارش فرآيند امور را در دستور كار خود قرار دهند.

به گزارش ايسنا، مهدي جهانگيري ـ معاون سرمايه‌گذاري و طرح‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ نيز وجود اطلاعات جامع و كامل را يكي از ابزارهاي مهم براي حركت به‌سوي توسعه‌ي پايدار گردشگري و جذب سرمايه‌هاي بزرگ در آن دانست و گفت: حركتي كه سرعت سرمايه‌گذاري را افزايش مي‌دهد، مجموع اطلاعات و داده‌هاي مديران از ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي موجود در استان‌ها به سرمايه‌گذاران است. بنابراين در تهيه‌ي بسته‌هاي سرمايه‌گذاري گردشگري، شناخت ظرفيت‌ها در اولويت امور مديران قرار گرفته است.

وي ادامه داد: بانك اطلاعات سرمايه‌گذاري گردشگري در 10 محور مناطق نمونه‌ي گردشگري، تأسيسات اقامتي، مجتمع‌هاي خدماتي بين راهي، سايت‌هاي طبيعت‌گردي، روستاهاي هدف گردشگري، شهرك‌ها و بازارچه‌هاي صنايع دستي، پايگاه‌هاي ميراث فرهنگي، بسته‌هاي گردشگري نوار ساحلي، خدمات گردشگري، اماكن تاريخي قابل دادن تغيير كاربري و مناطق آزاد تجاري و اقتصادي، اطلاعات مشخص و كاملي را به مخاطبان و مراجعان خود ارايه مي‌كند.

جهانگيري به برگزاري دومين همايش بين‌المللي معرفي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري گردشگري اشاره و بيان كرد: تاكنون بيش از 1600 بسته‌ي سرمايه‌گذاري براي ارايه آماده شده‌اند كه پيش‌بيني مي‌شود، اين تعداد به 2000 پروژه برسد.

به گفته‌ي او، بسته‌هاي سرمايه‌گذاري ارسالي به معاونت سرمايه‌گذاري ازسوي پژوهشكده‌ي اقتصاد دانشگاه تربيت مدرس و در مجمعي علمي با حضور استادان و متخصصان مورد بحث و تجزيه و تحليل قرار مي‌گيرند.

وي اظهار داشت: در بانك اطلاعاتي سرمايه‌گذاري گردشگري، اطلاعات مربوط به پروژه‌هاي گردشگري در محورهاي تعيين‌شده به تفكيك استاني از نظر كميت و كيفيت و تمام تغييرات فيزيكي به‌روز خواهند شد و استان‌ها موظف‌اند تا پيشرفت كار و تغيير در پروژه‌هاي معرفي‌شده را در بانك اطلاعاتي به‌روز كنند، چراكه كارنامه‌ي عمل استان‌ها در حوزه‌ي سرمايه‌گذاري گردشگري از طريق اين سايت اطلاع‌رساني مي‌شود.

او ادامه داد: اميدوارم با حمايت دولت و پشتيباني فراكسيون گردشگري مجلس، بخشي از قوانين سرمايه‌گذاري كه به‌نوعي دست‌وپاگير هستند، برطرف شوند تا علاوه بر ارايه‌ي اطلاعات به سرمايه‌گذاران، روند حضور آن‌ها در پروسه‌ي انجام پروژه‌هاي گردشگري سهل و آسان شود.

معاون سرمايه‌گذاري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بيان كرد: علاوه بر راه‌اندازي بانك اطلاعات سرمايه‌گذاري گردشگري، مجموعه‌ي اطلاعات اشخاص حقيقي و حقوقي سرمايه‌گذار، شركت‌هاي فعال فني و مهندسي و پيمانكاران اطلاع‌رساني مي‌شود.

به گفته‌ي او، هريك از اين گروه‌ها در بانك اطلاعات گردشگري داراي شناسنامه و كارنامه‌ي كاري هستند كه دسترسي عموم به اطلاعات آن‌ها بايد مورد بررسي و تصميم مديريتي قرار گيرد.

جهانگيري با ارايه‌ي گزارشي از ميزان پروژه‌هاي ارايه‌شده از سوي استان‌ها براي سرمايه‌گذاري در گردشگري، اضافه كرد: استان تهران بيش از 512 ميليارد تومان، خراسان رضوي 229 ميليارد تومان و فارس 119 ميليارد تومان پروژه در سيستم بانكي دارند كه اين پروژه‌ها در هريك از استان‌هاي ديگر كشور نيز چشم‌گير و قابل‌توجه‌اند. بنابراين انتظار داريم تا علاوه بر فعاليت بهينه‌ي مديران استاني، مسؤولان ديگر دستگاه‌هاي دولتي براي تسهيل امور سرمايه‌گذاران همكاري لازم را داشته باشند.

احمد مهدوي ـ نايب رييس فراكسيون گردشگري مجلس شوراي اسلامي ـ نيز در سخناني با بيان اين‌كه در 14 آيه‌ي قرآن كريم دستور صريح و شفاف براي گردشگري ارايه شده است، گفت: بايد تلاش كنيم تا گردشگري را به فرهنگ و قسمتي از منابع هزينه‌كرد خانواده‌ها تبديل كنيم.

وي با بيان اين‌كه بايد در افق 1404، 25 ميليارد دلار از صنعت گردشگري درآمد داشته باشيم، ادامه داد: در علم اقتصاد گفته مي‌شود كه سال‌هاي اول هر پروژه و برنامه‌اي بايد با رشد خوب و جهش همراه باشد، چراكه در سال‌هاي آخر برنامه همواره قدرت و توان اجرايي تحليل رفته است. بنابراين مديران صنعت گردشگري بايد از ابتداي كار استارت فعاليت خود را بسيار قوي و روبه تعالي بزنند.

او با تشبيه سرمايه‌گذار به «آهوي گريزان»، گفت: هر كجا كه امنيت براي سرمايه‌گذار وجود داشته باشد، به آنجا مي‌رود. بنابراين هر سرمايه‌گذاري از پيچ و خم‌هاي اداري و اتلاف وقت و انرژي در اداره‌هاي مختلف گريزان است.

نايب رييس فراكسيون گردشگري مجلس شوراي اسلامي با تأكيد بر اين‌كه سرمايه‌گذار بايد مورد احترام باشد، بيان كرد: متأسفانه در دنيا يك سرمايه‌گذار با افتخار و بدون ترس سرمايه‌ي خود را اعلام مي‌كند و براي خود شأن و جايگاه متصور مي‌شود؛ اما در كشور ما طوري رفتار شده است كه سرمايه‌گذار خود را از اذهان عمومي پنهان مي‌كند.

مهدوي با بيان اين‌كه تسهيلات درنظر گرفته‌شده براي بخش تعاوني‌ها در اقتصاد بسيار قابل توجه است، اظهار داشت: كمك بلاعوض به تعاوني‌ها، پرداخت قرض‌الحسنه، تخفيف حق بيمه‌ي سهم كارفرما، پرداخت يارانه و سود تسهيلات بانكي و ... از مجموعه امكاناتي‌اند كه براي اين بخش درنظر گرفته شده‌اند و به‌نظر مي‌رسد، مديران صنعت گردشگري از 25 درصد رشد اقتصادي پيش‌بيني‌شده در اين بخش به نفع صنعت گردشگري و ايجاد اشتغال در آن مي‌توانند استفاده كنند.

وي رفع موانع پيش روي صنعت گردشگري را خواست و گفت: كندي روند صدور رواديد، فقدان پرواز مستقيم به تهران از مقاصد بزرگ گردشگري، ضعف بازاريابي و تبليغات، تدوين استانداردها و ضوابط فني، آموزش نيروي انساني، بي‌توجهي به ظرفيت ترانزيت و اهميت آن در گردشگري، حضور دستگاه‌هاي موازي مانند حج و زيارت در اين صنعت از جمله موارد و مشكلاتي‌اند كه بايد براي رفع آن‌ها تدابير ويژه‌اي انديشيد.

او افزود: مجلس شوراي اسلامي آمادگي دارد تا در حوزه‌ي اصلاح و ابداع قوانين با بخش گردشگري همكاري داشته باشد.

بانك اطلاعات فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري گردشگري با آدرس www.cito.ir قابل دسترسي است.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۱ آبان ۱۳۸۷ / ۱۳:۴۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8708-00397
  • خبرنگار :