عضوهيات علمي دانشگاه علم وصنعت درگفت‌وگوباايسنا: قيمت خودرو در ايران 20درصد گران‌تر از حد واقعي آن است خودرو ارزان‌قيمت بيشتر شبيه يك توهم است

قيمت خودرو در ايران تنها 20 درصد با استاندارد جهاني آن فاصله داشته و از آن بالاتر است. دكتر اوستا گودرزي - عضو هيات علمي دانشگاه علم و صنعت - در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ درباره اين‌كه آيا هزينه تمام شده توليد خودرو در كشور ما بالاست؟ با بيان مطلب فوق اظهار كرد: به عنوان مثال در حال حاضر خودرو در كلاس D قيمتي بين 13 تا 15 هزار دلار دارد و قيمت سمند نيز تقريبا در اين حدود است و تفاوت اساسي اين خودرو با محصولات مشابه همين تفاوت در كيفيت و تكنولوژي است، بنابراين بايد هزينه‌ها از طريق كارا شدن طراحي در بخش خودرو سامان يابد. وي افزود: قيمت خودرو خيلي بالا نيست، ولي چيزي كه در اين ميان موجب اعتراض مردم شده كيفيت آن‌هاست كه بايد كيفيت به نسبت قيمتي كه خودرو با آن عرضه مي‌شود، هم خواني داشته باشد. او با ابراز تاسف از مطلوب نبودن كيفيت خودروهاي داخلي افزود: بايد بين هزينه‌ پرداختي براي خريد خودرو و كيفيت محصول توازن ايجاد شود. در اين ميان اگر خودروهاي كلاس متوسط سواري داراي يك سري امكانات معقولي باشند، در محدوده قيمت بين 12 تا 14 هزار دلار قرار مي‌گيرند. وي با اشاره به قيمت سمند در مقايسه با كلاس آن اظهار كرد: در مقايسه با كلاس سمند، انتظار داريم كه قيمت خودروهاي داخلي در مقايسه با خودروهاي خارجي ‌كه كيفيت و تكنولوژي بهتري دارند، ارزان‌تر باشند، در حالي كه اين بدان معني نيست كه قيمت تمام شده خودروهاي داخلي لزوما ارزان‌تر تمام مي‌شود. ** ضعف ما در تحقيق و توسعه است وي با اشاره به اين‌كه فرآيند طراحي خودروهاي داراي تكنولوژي پيچيده ارزان‌تر تمام مي‌شود، اظهار كرد: نبايد انتظار داشته باشيم كه خودروهاي در كلاس B و C حدود 7 تا 8 هزار دلار و خودروهاي كلاس‌هاي D با قيمتي معادل12 تا 13 هزار دلار با كيفيت برتر توليد شوند، زيرا تفاوت ما با خودروسازان جهاني فاصله تكنولوژيكي است و اين موضوع نيز به دليل روزآمد نبودن رشته‌هاي فني و ضعف بخش تحقيق و توسعه ماست كه مجبوريم با همان تكنولوژي قديمي محصولات به ظاهر متفاوت‌تري توليد كنيم. ** توليد ماشين آلات ارزان و بي كيفيت به صلاح نيست به گفته گودرزي بعضي‌ها معتقدند كه مي‌توان اين فاصله تكنولوژيكي با ساير خودروسازان جهاني را قرباني كرده و ماشين‌آلات بي‌كيفيت و در نهايت ارزان‌تري توليد كرد كه سياست منطقي نبوده و ضمن بالا بودن مصرف بنزين در كشور تنها موجب بالا بودن آمار تصادفات جاده‌اي مي‌شود. ** خودرو ارزان قيمت بيشتر شبيه يك توهم است وي در ادامه با زير سوال بردن فلسفه توليد خودرو ارزان قيمت در ايران اظهار كرد: چه لزومي دارد كه كشور داراي چنين خودرويي باشد؟ آيا هدف از اين كار اين است كه هر خانواده ايراني يك خودرو داشته باشد؟ آيا به زيرساخت‌هاي اين كار و پيامد‌ ترافيكي آن جداي از نيازي كه اين خودروها به بنزين و افزايش مصرف سوخت دارند، فكر شده است؟ مشكل ترافيك را چه كسي حل مي‌كند؟ آيا مسايل زيست محيطي آن قابل حل است؟ بنابراين اين سياست چندان درستي نيست و مسلما با قرباني شدن كيفيت همراه است. ** خودرو ارزان قيمت نيز در شرايط فعلي كشور گران خواهد شد به گفته اين كارشناس خودرو، خودروهاي ارزان قيمت درجهان قيمتي معادل 8 تا 9 هزار دلار با يك سطح كيفي بالاتر هستند. بنابراين فلسفه داشتن خودرو ارزان قيمت در كشور بيشتر شبيه يك توهم است؛ ضمن اين‌كه آنقدر تقاضا براي يك خودرو در ايران زياد است كه هر خودرو ارزان قيمتي دچار افزايش قيمت مي‌شود، بنابراين اصرار بر توليد اين خودروها به هيچ وجه به نفع مردم نيست. ** عدم توليد خودروهاي كلاس C ضعف خودروسازان بوده است وي يكي از ضعف‌هاي عمده‌ در كشور را عدم عرضه خودرو در كلاس C توسط خودروسازان داخلي ارزيابي كرد و افزود: در حال حاضر بيشترين فروش و تقاضا در جهان را خودروهاي كلاس C دارند. در حال حاضر خودروهاي پرايد در كلاس B و تندر90 و ريو نيز در كلاس B هستند. عمده محصولات ايران خودرو نيز در كلاس D قرار دارند؛ يعني به جاي پيكان خودروهاي يك كلاس بالاتر را عرضه كرديم و اگر مي‌توانستيم خودرويي در كلاس C را ساخت داخل كنيم، در حال حاضر از سمند ارزان‌تر مي‌شد، ولي سرمايه‌گذاري خودرسازان روي محصول يك كلاس بالاتر انجام شد. انتهاي پيام
  • جمعه/ ۵ مهر ۱۳۸۷ / ۱۲:۲۳
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8707-13256.77191
  • خبرنگار :