رييس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) در پاسخ به اين سوال كه آيا قراردادي كه شركت سايپا با پروتون مالزي امضا كرد، رقابت با بخش خصوصي محسوب ميشود؟ گفت: خير.
احمد قلعهباني در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره اينكه چرا جزييات قرارداد سايپا و پروتون منتشر نميشود؟ عنوان كرد: من در جريان اين قرارداد نيستم، ولي كليات اين قرارداد عرضه شده و فكر ميكنم مشكلي در اين زمينه وجود ندارد.
گفتني است، اوايل مرداد با حضور وزير صنايع، مديرعامل خودروسازي پروتون و مديرعامل سايپا و اعضاي هيات مديره اين شركت تفاهمنامه مشتركي بين دو شركت سايپا و پروتون مالزي به امضا رسيد.
محمدرضا روشني مقدم - نايب رييس هيات مديره سايپا - در آن موقع درباره اينكه آيا در فعاليت مشترك سايپا و پرتون از خط توليد شركت زاگرس خودرو نيز براي توليدات آينده اين شركت استفاده خواهيد كرد؟ گفته بود كه در قرارداد مشترك خود با پروتون هماهنگيهاي اوليه را با شركت زاگرس خودرو انجام داديم و بايد در نظر داشت كه سطح همكاري ما با شركت پروتون، كاملا متفاوت از همكاري پروتون با زاگرس خودرو است و قصد رقابت و ورود به بخش فروش محصولات پروتون در داخل ايران را نداريم.
آلمانيها هنوز نيامدهاند!
وي همچنين در پاسخ به اين سوال كه وضعيت كشتي ايران-اراك به كجا رسيد؟ تاكيد كرد:اين كشتي هماكنون آماده است. البته قرار بود آلمانيها براي تست موتور اين كشتي به ايران بيايند، اما هنوز نيامدهاند.
به گزارش ايسنا، پيشتر قرار بود كه موتور نخستين كشتي ايراني در هفته دولت روشن شود، اما اين امر محقق نشد.
به اين دليل كه موتور كشتي ايران-اراك تحت ضمانت شركت MAN آلمان است، براي استفاده از گارانتي بايد شركت خارجي در زمان نصب و راهاندازي موتور حضور داشته باشد.
گفتني است، اواخر ارديبهشت امسال صدراعظم آلمان با ارايه طرحي بار ديگر رابطه ميان شركتهاي صنعتي اين كشور با ايران را محدود كرده بود. از جمله شركتهايي كه دولت آلمان براي اعمال محدوديت در روابط با ايران، آنها را مورد خطاب قرار داد، شركت آلماني MAN بود كه در حال حاضر اين شركت در ايران دفتر فروش دارد.
انتهاي پيام