معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: نرخ هتلها و مراكز اقامتي براي سال 1388، ديماه امسال نهايي و اعلام ميشود.
محمدشريف ملكزاده در گفتوگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه در حوزهي قيمت مراكز اقامتي به هيچ وجه مشكلي نداريم، اظهار داشت: با همكاري جامعهي هتلداران ايران و اتحاديهي هتلداران تهران، نرخ مراكز اقامتي تا پايان سال 1387 اعلام شده است.
وي بيان كرد: براي جلوگيري از چالشي كه نسبت به اعلام قيمت در امسال داشتيم و همچنين آغاز برنامهريزي برخي تورگردانها براي ورود تور، از ديماه بررسي و اعلام نرخ هتلها براي سال 1388 در دستور كار قرار ميگيرد. هيچيك از مراكز اقامتي حتا يك درصد بيشتر از نرخي كه اعلام شده است، نميتوانند دريافت كنند و تمام نرخها تا پايان سال ثابتاند.
او به استانداردسازي مراكز اقامتي و پذيرايي با همكاري كانون اتومبيلراني و جهانگردي اشاره كرد و گفت: استانداردسازي، بحثي تخصصي است كه فقط با همكاري بخش خصوصي قابل انجام است. آييننامهي خدمات كيفي و استانداردسازي مراكز اقامتي و پذيرايي به 30 استان ابلاغ و با همكاري جامعهي هتلداران ايران، راه براي اجراي اين طرح باز شده است.
وي همچنين از تشكيل شركت هلدينگ سفرهاي ارزانقيمت خبر داد و اظهار كرد: كارگروه سفرهاي ارزانقيمت كه با حضور و مسؤوليت رسمي بخش خصوصي و مجريان اين سفرها راهاندازي شده، طرح تشكيل اين شركت را در دستور كار قرار داده است.
ملكزاده تشكيل اين شركت را موجب عمدهفروشي تورهاي ارزان دانست و افزود: سفرهاي ارزانقيمت با 202 مجري خصوصي صورت ميگيرند كه با توجه به افزايش رغبت و توجه مردم به موضوع سفر و فرهنگسازي دربارهي تورهاي دستهجمعي، فعاليت منسجم و مشخص دفاتر خدمات مسافرتي اهميت دارد.
معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري برنامهي سفرهاي ارزانقيمت تابستان 1387 را از برنامههاي قبلي متفاوت دانست و توضيح داد: در اين بستهها تمام جزييات تور اعم از مبدأ، مقصد، حوزهي جغرافيايي تور، فاصله، مدت و نرخ هر تور، نوع وسيلهي نقليه، ترانسفر، پذيرايي، راهنما، نوع خوراكيها، جاذبههاي اصلي و مقصد تورها، توليدات شاخص صنايع دستي و ديگر امكانات و تسهيلات آورده شدهاند. تمام اين اطلاعات در اختيار گردشگران قرار ميگيرند و به گردشگران امكان انتخاب بهتر و بيشتر را ميدهند.
وي طرح سفرهاي ارزانقيمت را اقدامي بزرگ در صنعت گردشگري كشور دانست و گفت: اگر در گذشته از يكي از آژانسها برنامهي سفر ميخواستيد، در نهايت، مبدأ و مقصد سفر را به اطلاع شما ميرساندند. دفاتر خدمات مسافرتي هيچگاه جزييات تورهاي خود را به مشتريان ارايه نميكردند؛ اما با توسعه و برنامهريزي بهتر و بيشتر طرح سفرهاي ارزانقيمت، همهي آژانسهاي مسافرتي مكلفاند، اين اطلاعات را در اختيار گردشگران قرار دهند.
او يادآور شد: طرح سفرهاي ارزانقيمت بسيار بزرگ و ملي است و به اطلاعرساني مداوم و مستمر نياز دارد كه متأسفانه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بودجهي لازم را ندارد كه بخواهد دربارهي اين طرح به اندازهي كافي اطلاعرساني كند و بروشورهاي آنرا در تيراژهاي ميليوني در اختيار مردم قرار دهد.
معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به همكاري دستگاههاي مختلف براي اطلاعرساني اين طرح اشاره كرد و ادامه داد: دستگاههاي مختلف، بويژه وزارت آموزش و پرورش در توسعه و ترويج فرهنگ سفرهاي دستهجمعي بسيار تأثيرگذارند. به همين دليل، هماهنگ كردهايم تا اطلاعرساني دربارهي اين طرح از طريق دانشآموزان در خانوادهها آغاز شود.
به گفتهي او، آموزش و پرورش با تكثير جزييات طرح سفرهاي ارزانقيمت، خانوادههاي دانشآموزان را در جريان برگزاري چنين طراحي ميتواند قرار دهد كه اين كار از هر اطلاعرساني و تبليغات ميلياردي تأثيرگذارتر و كمهزينهتر است.
وي تأكيد كرد: مردم بايد با مزاياي فرهنگي و اقتصادي سفرهاي دستهجمعي كه كاهش هزينههاي سفر و افزايش ضريب ايمني را بهدنبال دارد، هرچه بيشتر آشنا شوند و از تسهيلات ويژهي آژانسهاي مسافرتي استفاده كنند. هريك از خانوادهها با بستگان نزديك خود يا دوستانشان يك تور خانوادگي ميتوانند راه بيندازند تا علاوه بر سفر جمعي از تسهيلات سفرهاي ارزانقيمت نيز بهرهمند شوند.
معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري دربارهي گذشت چهار سال از سفرهاي ارزانقيمت و ضعف سيستم آمارگيري اين طرح، اظهار داشت: بحث آمارگيري بهعنوان يكي از شاخصهاي مهم در كارگروه سفرهاي ارزانقيمت طرح شده و قرار است، جزييات آن ازسوي بخش خصوصي پيگيري شود.
به گفتهي ملكزاده، تا پايان تابستان سيستم آمارگيري سفرهاي ارزانقيمت با تعيين جزييات تدوين ميشود.
وي دربارهي برگزاري تور ازسوي مجريان سفرهاي ارزانقيمت براي دستگاههاي دولتي نيز بيان كرد: بارها به دستگاهها اعلام كردهايم كه مجريان سفرهاي ارزانقيمت، سفر را با تحقيقات ويژه و تسهيلات بهتر براي كارمند همهي دستگاهها ميتوانند برگزار كنند.
او دربارهي اختصاص سهميهي ريلي براي سفرهاي ارزانقيمت و بستن قرارداد همكاري با شركت رجا، اظهار كرد: به اتفاق اعضاي هيأت مديرهي انجمن دفاتر خدمات مسافرتي با مديرعامل رجا ديدار داشتيم و در آن تأكيد كرديم، براي راهاندازي گردشگري داخلي به سهميههاي ريلي، جادهيي، هوايي و ... نيازمنديم. در نهايت، از ما خواسته شد پيشنهادهاي خود را مكتوب به رجا اعلام و پيشنويس تفاهمنامهي همكاري را بفرستيم.
ملكزاده گفت: از شركت رجا خاضعانه ميخواهيم كه همكاري مناسبي را با مجريان سفرهاي ارزانقيمت داشته باشد، چراكه اين مجريان امتحان خود را پس دادهاند و با استقبال مردم مواجهاند. بنابراين تعامل رجا با اين دفاتر براي توسعهي پايدار گردشگري راهگشا خواهد بود.
معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به سيستم جامع آماري در طرح سفركارت ملي اشاره كرد و افزود: براساس آمار، تاكنون دو ميليون و سيصد هزار سفركارت براي كارمندان دولت صادر شده و اين آمار درحال افزايش يافتن است.
وي ادامه داد: در طرح سفركارت ملي تاكنون در 1023 مركز ارايهدهندهي خدمات گردشگري دستگاه كارتخوان نصب شده است و با 759 مركز اقامتي، 142 دفتر خدمات مسافرتي، 87 مركز پذيرايي، هفت مركز تفريحي و فرهنگي و 28 شركت حملونقل مسافر قرارداد همكاري بسته شده است.
او با بيان اينكه مردم با مراجعه به سايت سفركارت، جزييات اطلاعات مورد نياز خود را بهدست آورند، اضافه كرد: فهرست صدور سفركارت ملي به تفكيك استاني تهيه شده است.
وي از اعلام آمادگي شركت هواپيمايي ايران براي پرداخت پنج درصد تخفيف به دارندگان سفركارت ملي خبر داد و گفت: ما به رسانهها و بويژه صداوسيما براي اطلاعرساني طرح سفركارت ملي و سفرهاي ارزانقيمت بسيار نيازمنديم. متأسفانه بهتازگي تيزر سفركارت ملي را براي پخش به صداوسيما فرستادهايم كه گفتهاند، بايد مبلغي پرداخت شود و چون ما بودجهاي نداريم، بهدنبال جذب اسپانسر هستيم تا اين تيزر از طريق رسانهي ملي پخش شود.
معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بودجهي اين معاونت را 350 ميليارد تومان اعلام و تأكيد كرد: مشكلات بودجهيي داريم. بودجهي معاونت گردشگري كمترين بودجهي لازمه است. به همين دليل، ما در بخش تبليغات، بازاريابي و اطلاعرساني با مشكل مواجهايم و در سطح ملي و براي 70 ميليون ايراني تبليغات گردشگري نميتوانيم داشته باشيم. البته براي تبليغات گردشگري، همكاري بخش خصوصي و جذب منابع از طرف اسپانسرها را در دستور كار قرار ميدهيم.
وي دربارهي فعاليت كميتههاي فرعي گردشگري تشكيلشده در اين معاونت و خروجي آنها نيز گفت: اين كميتهها امور زيرساختي و سياستگذاري را انجام ميدهند و كار اجرايي مورد نظرشان از طريق بخش خصوصي انجام ميشود. بهعنوان مثال، در كميتهي گردشگري سلامت، برنامهريزي براي راهاندازي تورهاي تخصصي گردشگري سلامت با هدف ارايهي الگوي عملي از تورهاي تخصصي يا برگزاري همايش تورهاي سلامت درحال تدارك است.
او ادامه داد: در كميتهي گردشگري روستايي و عشايري توسعهي گردشگري روستايي را در دستور كار قرار دادهايم كه براي اجرايي شدن آن، اموري مانند مطالعهي روستاهاي هدف گردشگري، برگزاري دورههاي آموزشي دهياران و برگزاري نمايشگاههاي داخلي و جشنوارههاي گردشگري از جاذبههاي گردشگري روستاها سياستگذاري شدهاند.
وي كميتههاي گردشگري تشكيلشده در معاونت گردشگري را شامل كميتههاي زيارتي، هنري، ورزشي، روستايي و عشايري و سلامت دانست و گفت: بهتازگي احكام اعضاي كميتهي هنري كه از چهرههاي شاخصي مانند شجريان، فرشچيان، كشاورز، فرهاد فخرالديني و ديگر هنرمندان تئاتر و سينما تشكيل شده، توسط رحيممشايي ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ امضا شده است.
ملكزاده در پاسخ به پرسشي دربارهي اينكه كميتهي گردشگري ورزشي، خروجي مشخصي نداشته و در بزرگترين رويداد ورزشي مانند المپيك پكن هيچ برنامهريزي نداشته است، توضيح داد: اتفاقا كارهاي بزرگي در اين كميته رخ دادهاند كه از آن جمله به امضاي تفاهمنامهي همكاري با فدراسيونهاي مختلف ورزشي ميتوان اشاره كرد.
به گفتهي او، توزيع اقلام تبليغاتي و اطلاعرساني ميان كاروانهاي ورزشي در مسابقههاي بينالمللي و بازديد بازيكنان و ورزشكاران اين مسابقهها از كاخ ـ موزه و مراكز فرهنگي و برگزاري مسابقهي دوچرخهسواري بزرگ خانوادهي نمونهي ايراني كه سال گذشته نيز برگزار شد، از جمله اقدامات اين كميتهاند.
معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري دربارهي اجرايي شدن طرح كميتههاي فني مشترك با كشورهاي مختلف نيز گفت: در بخش گردشگري خودمان بهشكل مستقل وارد عمل شدهايم.
وي با بيان اينكه اين تفاهمنامهها در حوزههاي مختلف امضا ميشوند، تأكيد كرد: تشكيل كميتهها را در حوزهي گردشگري در دستور كار قرار دادهايم و پس از كميتهي سوريه، تشكيل كميتهي گردشگري مالزي و اندونزي را هم در دستور كار قرار دادهايم.
او به برگزاري همايش بينالمللي تورگردانها در ايران اشاره و بيان كرد: با همكاري بخش خصوصي جلسههاي مستمر داريم تا همايش بزرگ توراپراتورهاي جهان را چهارم آذرماه بهمدت چهار روز برگزار كنيم.
معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به اعلام آمادگي شركتهاي تخصصي و بزرگ گردشگري، بويژه كشورهاي بازار هدف ايران براي حضور در ايران اشاره كرد و گفت: ورود گروههاي بزرگ گردشگري را مانند برخي عمدهفروشان تور در جهان كه تاكنون به ايران نيامدهاند، دنبال ميكنيم.
وي اضافه كرد: ارايهي بستههاي سفر به ايران، برگزاري كارگاه آموزشي تخصصي براي تورگردانها و بازديد از اصفهان، فارس و كيش از برنامههاي پيشبينيشده هستند. اميدواريم در حاشيهي اين همايش چهار روزه زمينهي امضاي تفاهمنامه بين تورگردانها داخلي و خارجي ايجاد شود.
گفتوگو از خبرنگار ايسنا: اعظم السادات راستي
انتهاي پيام