در حالي كه بر اساس اظهارات معاون سرمايهگذاري صنعتي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) قرار بود كه موتور نخستين كشتي ايراني در هفته دولت روشن شود، ولي اين امر تاكنون محقق نشده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين وعده چندي پيش در حالي از سوي مظفر اعواني داده شد كه هنوز مرحله تست موتور كشتي ايران-اراك توسط طرف خارجي انجام نشده و در نتيجه تحويل اين كشور بار ديگر با تاخير روبهرو شده است.
در اين زمينه علياصغر جوادي - كارشناس مسوول صنايع دريايي وزارت صنايع و معادن - با اشاره به اينكه ايدرو متولي شركت ايزوايكو و صنعت كشتيسازي ايران است، پاسخگويي به تاخيرات به وجود آمده در زمينه تحويل كشتي ايران-اراك را نيز به مسوولان مربوطه در ايدرو محول ميكند.
از سوي ديگر ولياله مهابادي - معاون طرح و برنامه شركت ايزوايكو - در اين زمينه به خبرنگار ايسنا ميگويد كه كشتي ايران ـ اراك آماده تحويل است و فقط منتظر نمايندگان شركت آلماني MAN براي انجام مرحله استارت موتور نصب شده روي كشتي هستيم.
به گزارش ايسنا، به اين دليل كه موتور كشتي ايران-اراك تحت ضمانت شركت MAN آلمان است، براي استفاده از گارانتي بايد شركت خارجي در زمان نصب و راهاندازي موتور حضور داشته باشد كه عدم حضور نمايندگان اين شركت در ايران براي راهاندازي موتور كشتي مشكلساز شده است.
به گفته معاون سرمايهگذاري صنعتي ايدرو، قرارداد اوليه راهاندازي اين كشتي 33 ميليارد تومان بوده، اما قيمت تمام شده اين پروژه نزديك به 50 ميليارد تومان شده كه علت آن اولين تجربه ايران براي ساخت كشتي بوده است.
گفتني است، اواخر ارديبهشت ماه سال جاري صدراعظم آلمان با ارايه طرحي بار ديگر رابطه ميان شركتهاي صنعتي اين كشور با ايران را محدود كرده بود. از جمله شركتهايي كه دولت آلمان براي اعمال محدوديت در روابط با ايران، آنها را مورد خطاب قرار داد، شركت آلماني MAN بود كه در حال حاضر اين شركت در ايران دفتر فروش دارد.
انتهاي پيام