كندن بيش از دوهزار چاله در حفاري غيرمجاز مشكين‌تپه! يك باستان‌شناس: اگر اقدامي نشود هيچ نشاني از اين شهر ايلخاني باقي نمي‌ماند

سرپرست كاوش باستان‌شناسي مشكين‌تپه در استان مركزي تأكيد كرد: اگر اقدامي براي جلوگيري از آسيب رساندن حفاران غيرمجاز به اين تپه‌ي باستاني انجام نشود،‌ تا يكي دو سال آينده، هيچ نشاني از اين شهر باشكوه ايلخاني باقي نخواهد ماند.

رضا نوري در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: محوطه‌اي كه اكنون در آن كار مي‌كنيم، مشكين‌تپه‌ است كه در متون تاريخي با عنوان «مشك پويه» از آن ياد شده است. اين محوطه كه در زمان خود، شهري صنعتي بوده، به‌دليل بي‌توجهي و رسيدگي نكردن تخريب شده است، به‌طوري كه گفته مي‌شود، حفاري‌هاي غيرمجاز از اواخر دوره‌ي قاجار تا شش‌ماه اخير، در آن انجام شده‌اند.

وي درباره‌ي كاوش‌ها در اين تپه، توضيح داد: در اين محوطه كه بين ساوه و تهران قرار دارد و در زمان قديم از توابع ري بوده است، سفال‌هايي از عصر ايلخاني، خوارزمشاهي و پيش از آن وجود دارند و در سطح تپه به‌صورت فراوان پراكنده‌اند. اين مسأله نشان مي‌دهد كه در اينجا، شهري بوده كه در مقياس وسيعي در آن سفال توليد مي‌شده است.

اين باستان‌شناس با اشاره به اين‌كه در فصل نخست روي كوره‌هاي سفال‌پزي كار مي‌كنيم تا مشخص شود، سيستم سفال‌پزي اين محوطه به چه شكلي بوده و به كدام دوره مربوط است، ادامه داد: اكنون كه حدود 10 روز از كاوش گذشته، عناصر وابسته به كوره‌ها را مانند توپي، جوش‌كوره‌ها و سفال‌هاي گدازه‌شده پيدا كرده‌ايم كه نشان مي‌دهند، در لايه‌هاي پايين قطعا بايد كوره باشد.

نوري با بيان اين‌كه چون اكنون در سطح تپه كار مي‌كنيم، هنوز به معماري كوره‌ها نرسيده‌ايم، گفت: به‌دليل حفاري‌هاي غيرمجازي كه انجام شده‌اند، بسياري از كوره‌ها آسيب ديده‌اند. اكنون حدود دوهزار چاله براثر حفاري‌هاي غيرمجاز در سطح تپه ايجاد شده‌اند كه بخشي از آن‌ها روي كوره‌هاي سفال‌پزي حفر شده و ساختار معماري كوره‌ها را از بين برده‌اند.

وي اضافه كرد: وسعت اين تپه بسيار زياد و براساس نقشه‌برداري‌ها حدود 65 هكتار است و پس از محوطه‌ي باستاني آوه، يكي از بزرگ‌ترين محوطه‌هاي تاريخي استان مركزي و شايد هم ايران محسوب مي‌شود. اين تپه دقيقا در كنار جاده‌ي ابريشم قرار دارد كه براي اين منطقه يك حسن بوده است، زيرا كالا‌هايي را مانند سفال كه توليد مي‌كردند، در اين جاده‌ يا مناطق اطراف مي‌توانستند به‌فروش برسانند؛ اما اگر اقدامي براي جلوگيري از آسيب رساندن حفاران غيرمجاز صورت نگيرد، تا يكي دو سال آينده هيچ نشاني از اين شهر باشكوه ايلخاني باقي نخواهد ماند؛ شهري كه برخي قسمت‌هاي مسكوني آن گچ‌بري‌هاي زيبا و سفال‌هاي درجه‌ي يك مانند زرين‌فام و مينايي دارد.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۹ شهریور ۱۳۸۷ / ۱۰:۰۵
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8706-04527.73535
  • خبرنگار : 71219