در صورت مهيا شدن شرايط ، تامين مالي پروژه خط 3 متروي تهران از چند بانك انجام خواهد شد.
صفرخليل ارجمندي - معاون گسترش پروژههاي صنعتي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) - در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب گفت: با توجه به محدود بودن منابع بانكي و علاقهمندي چند بانك خصوصي از جمله بانك پاسارگاد با تامين مالي پروژه خط 3 متروي تهران، احتمالا تامين مالي اين پروژه از چند بانك انجام خواهد شد.
وي با اشاره به اينكه قصد داريم از حساب ذخيره ارزي و منابع حاصل از فروش اوراق مشاركت توسط شهرداري تهران نيز براي تامين مالي پروژه خط 3 متروي تهران استفاده كنيم، افزود: به اين ترتيب به نظر ميرسد منابع مالي پروژه خط 3 متروي تهران فقط از بانك صنعت و معدن تامين نشود.
اين مقام مسوول چندي پيش به ايسنا توضيح داده بود كه بانك صنعت و معدن تعهد كرده است، سالانه 100 ميليون دلار نقدينگي لازم براي اين پروژه را تامين كند كه در سال جاري تاكنون 50 درصد اين مبلغ را پرداخت كرده و بقيه مبلغ يادشده نيز در حال هماهنگي براي پرداخت شدن است.
به گفته معاون ايدرو، پيشرفت فيزيكي پروژه خط 3 متروي تهران تاكنون حدود 4.5 درصد بوده است.
وي همچنين با اشاره به اينكه قرار است فازهاي 6، 7 و 8 پارس جنوبي در نيمه مهر امسال افتتاح شوند، افزود: پيشرفت فيزيكي فازهاي 17 و 18 پارس جنوبي نيز از مرز 15 درصد گذشته است.
عضو هيات عامل ايدرو پيشتر به ايسنا گفته بود: در بهترين شرايط و در صورت تامين منابع مالي قصد داريم پيشرفت فيزيكي فازهاي 17 و 18 پارس جنوبي را تا پايان سال جاري به 45 درصد برسانيم.
ارجمندي با بيان اينكه حدود 30 درصد پيشرفت فيزيكي يك پروژه پالايشگاهي گازي مربوط به خريد تجهيزات است، ابراز اميدواري كرده بود كه با توافقات انجام شده بتوان با سرعت، تاخيرات به وجود آمده را جبران كرد.
وي افزوده بود: توافق شده است كه براي اجراي اين پروژه، منابع مالي از منابع داخلي شركت ملي نفت تامين شود.
معاون ايدرو همچنين پيشبيني كرده بود كه مجموع هزينه انجام شده در اين پروژه بين 4 تا 5 ميليارد دلار باشد.
انتهاي پيام