• سه‌شنبه / ۱۱ تیر ۱۳۸۷ / ۱۱:۲۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8704-05891

*دلايل تاخير درفازهاي پارس جنوبي* معاون ايدرو درگفت‌وگوباايسنا‌: افتتاح فازهاي 6تا8پارس جنوبي تا پايان شهريورامسال پيشرفت13/74درصدي فازهاي17و18پارس‌جنوبي

*دلايل تاخير درفازهاي پارس جنوبي* 
معاون ايدرو درگفت‌وگوباايسنا‌:
افتتاح فازهاي 6تا8پارس جنوبي تا پايان شهريورامسال
پيشرفت13/74درصدي فازهاي17و18پارس‌جنوبي

فازهاي 6، 7 و 8 پارس جنوبي تا پايان شهريور امسال افتتاح مي‌شوند.

صفرخليل ارجمندي – معاون گسترش پروژه‌هاي صنعتي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران – در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب گفت: حدود شش ماه پيش بخش خشكي اين پروژه به اتفاق يك كنسرسيوم خارجي متشكل از دو شركت ژاپني و يك شركت كره‌اي به اتمام رسيده و در حال حاضر كار روي بخش دريا در حال انجام است كه تا پايان شهريور به پايان مي‌رسد.

وي از كمبود شديد نقدينگي، عدم تصميم‌گيري به موقع كارفرما در مورد هزينه‌هاي اضافي و افزايش قيمت‌ها، عدم اجراي تصميمات گرفته شده در سطح وزارت نفت توسط كارفرما (پتروپارس) و آماده نشدن بخش دريايي پروژه و همچنين خط لوله خروجي به عنوان مهمترين دلايل به وجود آمدن تاخير در بهره‌برداري از فازهاي 6، 7 و 8 پارس جنوبي ياد كرد.

او با بيان اين‌كه شركت پتروپارس در فازهاي 6، 7 و 8 پروژه توسعه ميدان گازي پارس جنوبي به عنوان كارفرما و دو شركت از ژاپن، يك شركت از كره‌جنوبي و سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران به عنوان پيمانكار در اين پروژه حضور دارند، خاطرنشان كرد: اين پروژه از ابتداي جولاي سال 2003 آغاز شده و مبلغ كل قرارداد نيز حدود يك ميليارد و 770 ميليون دلار است.

فازهاي 17 و 18 پارس جنوبي 4 تا 5 ميليارد دلار تمام مي‌شوند

معاون گسترش پروژه‌هاي صنعتي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران همچنين درباره آخرين وضعيت فازهاي 17 و 18 پارس جنوبي گفت: اين پروژه در حال حاضر 13.74 درصد پيشرفت فيزيكي دارد.

وي با اشاره به اين‌كه كارفرماي اين پروژه شركت نفت و گاز پارس و پيمانكاران آن سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، شركت مهندسي و ساختمان صنايع نفت و شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي هستند، توضيح داد: در اين پروژه سازمان گسترش و نوسازي صنايع به عنوان رهبر كنسرسيوم بوده و دو شركت ديگر هر يك به ترتيب مسوول بخش‌هاي خشكي و دريا هستند.

اين مقام مسوول اضافه كرد: مدت اجراي اين پروژه 52 ماه بوده و از 12 ژوئن سال 2006 كار خود را آغاز كرده است.

ارجمندي در عين حال اعلام كرد: فاينانس و نحوه تامين مالي اين پروژه از ابتدا نامشخص بود و به همين دليل پروژه با تاخيرات زياد همراه شده و به شدت هزينه‌ها را افزايش داد.

او پيش‌بيني كرد كه مجموع هزينه انجام شده در اين پروژه بين 4 تا 5 ميليارد دلار باشد.

ارجمندي درباره دلايل تاخير اين پروژه تصريح كرد: مصوب نشدن برنامه زمان‌بندي پروژه، نامشخص بودن نحوه تامين منابع مالي، نحوه پرداخت و نداشتن تضمين پرداخت و بالارفتن هزينه‌ها به دليل افزايش شديد قيمت‌هاي داخلي و خارجي از دلايل تاخير اين پروژه بوده است.

وي با بيان اين‌كه مبلغ قرارداد اين پروژه در ابتداي كار حدود 2 ميليارد و 49 ميليون دلار بوده است، گفت: در مجموع اين پروژه حدود 2 سال از برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده عقب افتاده و فاينانس آن نيز به عهده كارفرما بوده است.

تامين مالي فازهاي 17 و 18 از منابع داخلي شركت ملي نفت

او در ادامه اظهار كرد: در حال حاضر توافق شده كه براي اجراي اين پروژه، منابع مالي از منابع داخلي شركت ملي نفت تامين شود.

معاون سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران توضيح داد: در حال حاضر طراحي پايه و خوراك‌دهي مراحل انتهايي خود را سپري مي‌كنند. مهندسي تفضيلي توسط مهندسان ايراني در حال انجام و عمليات اجرايي آماده‌سازي سايت نيز در حال پيشرفت است. در بخش دريا نيز خريد مواد اوليه و تجهيزات و طراحي خطوط لوله در حال انجام است.

وي با بيان اين‌كه حدود 30 درصد پيشرفت فيزيكي يك پروژه پالايشگاهي گازي مربوط به خريد تجهيزات است، ابراز اميدواري كرد كه با توافقات انجام شده بتوان با سرعت، تاخيرات به وجود آمده را جبران كرد.

حداكثر پيشرفت فيزيكي فازهاي 17 و 18 تا پايان امسال 45 درصد

معاون گسترش پروژه‌هاي صنعتي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران همچنين اعلام كرد: در بهترين شرايط و در صورت تامين منابع مالي قصد داريم پيشرفت فيزيكي اين پروژه را تا پايان امسال به 45 درصد برسانيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha