*استفاده از خط توليد زاگرس خودرو در كار مشترك سايپا و پروتون* نايب رييس هيات مديره سايپا: اين كار فعلا در مذاكره بين ما با پرتون نبوده است

نايب رييس هيات مديره سايپا درباره اين‌كه آيا در فعاليت مشترك سايپا و پرتون از خط توليد شركت زاگرس خودرو نيز براي توليدات آينده اين شركت استفاده خواهيد كرد؟ گفت: اين موضوع فعلا در مذاكره بين ما با پروتون نبوده است.

محمدرضا روشني مقدم ـ در گفت‌وگو با خبرنگار خودرو خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ضمن بيان اين مطلب خاطرنشان كرد: در قرارداد مشترك خود با پروتون هماهنگي‌هاي اوليه را با شركت زاگرس خودور انجام داديم و بايد در نظر داشت كه سطح همكاري ما با شركت پروتون، كاملا متفاوت همكاري پروتون با زاگرس خودرو است و قصد رقابت و ورود به بخش فروش محصولات پرتون در داخل ايران را نداريم. همچنين قرار نيست توليدات پرتون را تحت ليسانس و برند پرتون داشته باشيم.

وي خاطرنشان كرد: در همكاري سايپا و پروتون دو محور اصلي ديده شد كه يكي طراحي و توليد خودروهاي جديد با سرمايه‌گذاري مشترك است و ديگري استفاده از پلت فرم موجود در دو شركت است؛ يعني اين‌كه مي‌توانيم به عنوان مثال براي توليد محصولات خود از قواي محركه شركت پروتون استفاده كنيم. البته عكس اين قضيه هم امكان پذير است.

روشني‌مقدم در پاسخ به اين سوال مبني بر اين‌كه آيا خط توليد جداگانه‌اي قرار است براي محصولات مشتركتان احداث كنيد؟ اظهار كرد: بديهي است براي هر يك از چهار خودرويي كه قرار است در آينده به توليد برسند خط توليد جداگانه‌اي در نظر گرفته مي‌شود. در واقع توليد و توسعه خودرو با سرمايه‌گذاري مشترك خواهد بود. ولي سرمايه‌گذاري خط توليد در ايران و مالزي با شركت‌هاي سايپا و پروتون خواهد بود و هر شركت نيز محصولات با برند خود ارائه خواهد داد.

وي همچنين درباره‌ اين‌كه آيا بهتر نبود كه سايپا از مديران زاگرس خودرو در روز مراسم امضاي تفاهم‌نامه اوليه همكاري با پرتون دعوت به عمل مي‌آورد، تا بحث‌هاي حاشيه‌اي اين قرارداد كمتر مي‌شد؟ اظهار كرد: بازهم تاكيد مي‌كنم كه هماهنگي‌هاي اوليه با شركت زاگرس خودرو انجام شد و اين بحث كه اگر آنها در مراسم حضور داشتند به نظر من در حاشيه كار قرار مي‌گيرد.

به گفته وي سايپا در نظر دارد تا چند سال آينده يك خودرو ارزان قيمت، يك خودرو چند منظوره (MPV) و دو خودرو سواري در حوزه‌هاي ديگر توليد كند كه بعدا اعلام خواهند شد.

نايب رييس هيات مديره سايپا درباره اين‌كه آيا از موتوري كه قرار است با پرتون به صورت مشترك توليد كنيد روي S81 نيز نصب خواهد شد؟ گفت: كارهاي توسعه‌اي موتور S81 از قبل انجام شده، ولي با توجه به امكان استفاده از قواي محركه پروتون، اين احتمال نيز براي موتور اين خودرو وجود دارد.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۳۰ مرداد ۱۳۸۷ / ۰۹:۰۳
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8705-14716
  • خبرنگار :