/ارزان‌تر بودن برخي خودروهاي داخلي صادراتي/ معاون صادرات ايران خودرو درگفت‌وگوباايسنا: قيمت سمند فقط درعراق و امارات ارازن‌تر ازقيمت‌هاي داخلي است

قيمت فروش در بازارهاي خارجي و هدف قيمت يكساني نيست و در حال حاضر فقط در عراق و امارات قيمت سمند ارزان‌تر از قيمت‌هاي موجود در كشورمان است. كيوان خجسته - معاون صادرات شركت ايران خودرو - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره كشورهايي كه در آنها سمند ارزان‌تر از كشور ما به فروش مي‌رسد، ضمن بيان اين مطلب افزود: در حال حاضر هيچ كارخانه‌اي يك قيمت ثابت صادراتي را براي محصولاتش در نظر نمي‌گيرد و قيمت‌ها بر مبناي قيمت بازار تعيين مي‌شود؛ يعني قبل از فروش، خودرو را با تكيه بر فرمول‌هاي خاصي براي بازارهاي هدف عرضه مي‌كنند، بنابراين بازارهاي مختلف نيز هزينه‌هاي متفاوتي براي ورود دارند. وي با مقايسه هزينه‌هايي كه در داخل علاوه بر قيمت تمام شده يك خودرو به آن اضافه شده و قيمت‌هاي صادراتي گفت: وقتي خودرويي كه از كشور صادر مي‌شود، ديگر هزينه‌هايي مثل هزينه‌هاي گمركي، برخي ماليات‌ها و شماره‌گذاري را نمي‌پردازد و اين در حالي است كه هزينه‌هاي ياد شده كه مشتري براي يك خودرو مي‌پردازد، در قيمت نهايي محصول در بازار خود را نشان مي‌هد. خجسته با اشاره به اين‌كه در كشوري مثل امارات تعرفه خودرو فقط 5 درصد است، گفت: بنابراين هزينه سمند در چنين كشوري چيزي معادل 9 تا 10 هزار دلار تمام مي‌شود. وي با مورد توجه قرار دادن قيمت 13.5 تا 14 ميليون توماني سمند در بازار داخل گفت: اگر قرار باشد اين محصول به صورت تكميل شده از خارج وارد شود، 5 تا 6 هزار دلار به گمرك بندرعباس اظهار خواهد شد. حتي مي‌بينيم كه يك محصول تويوتا با قيمتي معادل 20 ميليون يورو در داخل عرضه مي‌شود. او خاطرنشان كرد: قيمتي كه اين خودرو در مرز به واسطه آن اظهار مي‌شود، معادل 10 هزار يورو است و اين‌كه تويوتا با چنين قيمتي اين خودرو را به كشور صادر مي‌كند، به معني كار غير عاقلانه كشور ژاپن نيست، بلكه مكانيزم قيمت‌گذاري بازارهاي صادراتي چنين مسايلي را طلب مي‌كند. معاون صادرات ايران خودرو با بيان اينكه حتي شركت‌هايي مثل فيات، بنز، تويوتا و ساير برندهاي معروف قيمت‌هاي محصولاتشان در برخي از بازارهاي خارجي كمتر از بازارهاي داخلي خودشان است، ادامه داد: اين اتفاق براي كشوري مثل ما در بعضي اوقات و آن هم در بازارهايي مثل عراق و امارات رخ مي‌دهد، ولي مطمئن باشيد كه قيمت سمند درساير كشورها گران‌تر است. وي با تاكيد بر اين‌كه در حال حاضر سمند و پژو 206 بيشترين محصولات صادراتي ايران خودرو هستند، افزود: در حال تكميل سبد صادراتي خودمان هستيم. معاون صادرات شركت ايران خودرو در خصوص صادرات اندك سمند سورن و محصول سرير ايران خودرو توضيح داد: وقتي مي‌خواهيم محصولي مثل سورن را روانه بازارهاي بين‌المللي كنيم، بايد حتما سمند را بتوانيم پشتيباني و پس از آن سورن را صادر كنيم. آمار پايين صادرات اين خودروها نيز بيان‌گر اين مطلب است. سرير نيز به دليل اين‌كه يك خودرو تشريفاتي است، مصارف خاصي داشته و ارسال تعداد كم آن نيز طبيعي است. انتهاي پيام
  • چهارشنبه/ ۱۶ مرداد ۱۳۸۷ / ۱۱:۴۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8705-07906.72565
  • خبرنگار :